تبیان، دستیار زندگی
بزرگترین دایرة‌المعارف رسانه‌ای شهدا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگترین دایرة‌المعارف رسانه‌ای شهدا

به گزارش ایسنا، كاملترین و بزرگترین دایره‌المعارف رسانه‌ای شهدای حماسه دفاع‌مقدس در بیش از 240 جلد توسط پژوهشگر خوزستانی پس از 22 سال كار فشرده به اتمام رسید.

نادر دریابان، پژوهشگر خوزستانی دفاع مقدس با اعلام این خبر گفت: از دوران دفاع‌مقدس كار بر روی این مجموعه را آغاز كردم و پس از پایان جنگ با آغاز حماسه تفحص شهیدان با وقت و دقت بیشتری به جمع‌آوری، تدوین و نگارش آن همت گماشتم.

دفاع مقدس

وی با بیان این كه 50 درصد حجم مطالب گردآوری شده گزارش‌ها و خبرهای نوشته و تهیه شده توسط اینجانب در 20 سال گذشته در مطبوعات، رادیو و تلویزیون و خبرگزاری‌ها و سایت‌ها بوده است، افزود: این مجموعه شامل دستنوشته‌های منتشر نشده‌ای از خود اوست كه خاطرات منحصر بفردی از تفحص و تبادل شهیدان ،تشیع آنان، كاروان‌های راهیان نور و از همه مهمتر اسناد به شهادت رساندن رزمندگان اسلام است كه به هنگام اسارت توسط دژخیمان بعثی به شهادت رسیده‌اند.

وی از دیگر ویژگی‌های این مجموعه‌ها را پیوست 13 هزار عكس در خصوص شهادت، تفحص، تشیع شهدا، راهیان نور و فضای مناطق عملیاتی عنوان كرد وگفت: در بخش دیگر این مجموعه، نقاشی كودكان و نوجوانان در خصوص حماسه شهیدان و جانبازان و همچنین فهرست كاملی از كتب و نشریات در خصوص شهیدان دیده می‌شود.

دریابان اضافه كرد: در این مجموعه فهرست اسامی همراه با تصویر شهیدان عملیات بیت‌المقدس، خرمشهر و شلمچه نیز قرار دارد كه بر غنای آن افزوده است.

این پژوهشگر دفاع مقدس در ادامه گفت: بیش از دو هزار ساعت فیلم و مجموعه كامل تمبرهای منتشر شده در خصوص شهیدان و همچنین سخنان حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در خصوص شهید و شهادت زینت ‌بخش این مجموعه 242 جلدی است كه بیش از 40 هزار صفحه حجم آن است. از دیگر ویژگی‌های این مجموعه، گرد‌آوری 1700 كارت پستال و برچسب از شهیدان و حماسه شهادت، جانبازان به شهادت رسیده در 20 سال اخیر و دستنوشته ‌هایی از مراجع عظیم‌الشان تقلید و فرماندهان دفاع مقدس درباره‌ این حماسه سترگ است.

وی به ضمیمه‌های این مجموعه نیز اشاره كرد و گفت: مجموعه پوسترهای شهید و شهادت گردآوری شده در آلبوم‌های بزرگ بعلاوه صفحات اول مطبوعات كشور در مراسم تشییع‌های جمعی شهدا، ضمیمه این مجموعه است. آخرین صفحات این پژوهش در خصوص بازگشت پیكر شهید علی هاشمی و 89 كبوتر خونین بال دفاع مقدس است.

دریابان در خصوص جمع‌آوری این مجموعه كه بیش از دو دهه تلاش را در برداشته است، گفت: برای ثبت برخی از لحظات و كسب خبر و گزارش در بسیاری از موارد حتی توهین‌ ها را بر جان خریده اما برای ثبت این لحظات تاریخی هیچگاه تردیدی به خود راه نداده‌ام.

كاملترین و بزرگترین دایره‌المعارف رسانه‌ای شهدای حماسه دفاع‌مقدس در بیش از 240 جلد توسط پژوهشگر خوزستانی پس از 22 سال كار فشرده به اتمام رسید

وی متذكر شد در بخشی از مجموعه، تبادل شهیدان در عراق تحت اشغال متجاوزین آمریكایی و انگلیسی وجود دارد كه سند بسیار مهم تاریخی در موضوع كشف پیكرهای شهداء در خاك عراق است.

وی یادآور شد: برای هر مراسم تبادل پیكرهای شهیدان و تشیع پیكرهای مطهر آنان فصلی جداگانه با نامی متناسب با فضای هر مراسم تعیین شده است.

دریابان گفت: به دلیل حجم بالای این مجموعه نگهداری آنها فضایی مناسب می‌طلبد تا برای استفاده پژوهشگران مهیا باشد. اگر چنین فضایی فراهم نشود این مجموعه را به بنیاد پژوهش ‌های آستان قدس رضوی اهداء خواهم كرد.

وی خاطرنشان كرد: به دلیل گستردگی این دائره‌المعارف، چاپ آن فقط توسط مراكز ذیربط دولتی امكان پذیر است.

این مجموعه كه نمونه آن تاكنون حتی توسط مراكز و نهادهای ذیربط مرتبط با دفاع مقدس و شهادت جمع‌آوری و نگارش نشده است، دومین مجموعه مرتبط با دفاع مقدس این پژوهشگر دفاع مقدس است. مجموعه «صعود و سقوط صدام» معدوم در 100 جلد از دیگر آثار این پژوهشگر خوزستانی دفاع مقدس است.

بخش هنرمردان خدا