تبیان، دستیار زندگی
دیشب اولین سالگرد شهید مدافع حرم «سعید سیاح طاهری» بود که مجاهدت ها و رشادت های وی از زبان «پرویز پرستویی» را در عرصه فرهنگ روایت شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیاح به روایت پرستویی

دیشب اولین سالگرد شهید مدافع حرم «سعید سیاح طاهری» بود که مجاهدت‌ها و رشادت‌های وی از زبان «پرویز پرستویی» را در عرصه فرهنگ روایت شد.

فرآوری-بخش فرهنگ پایداری تبیان
سیاح به روایت پرستویی

پرویز پرستویی از هنرمندان مطرح کشور دیشب (پنجشنبه) در مراسم اولین سالگرد شهادت شهید مدافع حرم «سعید سیاح طاهری» که در مسجد القرآن برگزار شد در سخنانی با اشاره به آشنایی بیش از یک دهه با شهید سیاح طاهری، گفت: رزمندگان دفاع‌مقدس جان‌برکف به مقابله با دشمن پرداختند که یکی از دستاوردهای هشت سال جنگ به وجود آمدن فرهنگ دفاع‌مقدس بود.

هم رکاب شهید سیاح

از زمانی که شهید سیاح را شناختم متوجه شدم که او اصلاً روی زمین سیر نمی‌کند

وی افزود: شهید طاهری می‌توانست بعد از حضور در جنگ تحمیلی به استراحت بپردازد اما اقدام به کارهای فرهنگی با برگزاری جشنواره دانش‌آموزی برگرفته از فرهنگ دفاع‌مقدس کرد که من هم در رکاب او لیاقت همراهی داشتم.

پرستویی بابیان «از زمانی که شهید سیاح را شناختم متوجه شدم که او اصلاً روی زمین سیر نمی‌کند»، گفت: حاج سعید هرسال این جشنواره را در مناطق خاص و نقاط محروم برای دانش‌آموزان برگزار می‌کرد که این‌ها همه تفکر خود شهید بوده و او همچنان از کار دست برنمی‌داشت و در جنوب کشور نقاط محرومی را پیداکرده بود که بچه‌های آنجا اصلاً سینما را ندیده بودند، فیلم‌ها و برنامه‌های فرهنگی دفاع‌مقدسی برگزار می‌کرد تا بتواند یک هفته فضای خوبی را برای دانش‌آموزان ایجاد کند.

این بازیگر سینما با اشاره به اینکه از نگاه شهید سیاح طاهری جنگ تمام نشده و این‌ها معنی دفاع را می‌آموزد، اظهار کرد: شهید سیاح پس از دفاع‌مقدس دست از کار و به‌خصوص کار فرهنگی دست نکشید. شهید سیاح هرسال رصد می‌کرد که کجا این جشنواره برگزار شود. یک سال تصمیم گرفت که این جشنواره در زندان شهر درود و در جمع زندانیانی که به حبس ابد و اعدام محکوم‌شده بودند برگزار شود و او در آنجا مسابقه کتاب‌خوانی با موضوع کتاب‌های دفاع‌مقدس برگزار کرده بود.

سال 91 که در منطقه آذربایجان زلزله آمد شهید سیاح طاهری حکم کرد که مراسم جشنواره دانش‌آموزی دفاع‌مقدس در مناطق زلزله‌زده برگزار شود و حاج سعید به مدت 3 هفته از ساعت 5 صبح بیدار می‌شد و به مناطق زلزله‌زده می‌رفت

پرستویی افزود: کار شهید سیاح طاهری و تأثیرات او به روی زندانیان باعث شده بود که یکی از سارقین معروف شهرستان درود مغازه کتاب‌فروشی ایجاد کند و همچنین اقدامات شهید سیاح طاهری باعث شد بسیاری از زندانیان از کارهای خود پشیمان و اهل نماز و روزه شوند و بین آنان هشت نفر حافظ قرآن شوند و این‌ها نتیجه همان هشت سال دفاع‌مقدس است که از داخل آن شهید سیاح طاهری‌ها بیرون آمد.

این بازیگر سینما گفت: سال 91 که در منطقه آذربایجان زلزله آمد شهید سیاح طاهری حکم کرد که مراسم جشنواره دانش‌آموزی دفاع‌مقدس در مناطق زلزله‌زده برگزار شود و حاج سعید به مدت 3 هفته از ساعت 5 صبح بیدار می‌شد و به مناطق زلزله‌زده می‌رفت و بچه‌ها را سوار ماشین می‌کرد و در داخل سوله برای آنان برنامه‌های فرهنگی برگزار می‌کرد تا صدمات روحی بچه‌ها با این کار جبران شود و گروه شهید طاهری در آن ایام 43000 دانش‌آموز را پوشش داد.

پرستویی اظهار کرد: دریکی از این جشنواره‌ها خود شهید طاهری برای آوردن 6 دانش‌آموز به مدت یک هفته از سخت‌ترین و صعب‌العبورترین مناطق اقدام می‌کرد تا در این جشنواره شرکت کنند تا مبادا فکر کنند که فراموش‌شده‌اند.

حاج سیاح طاهری در یک نگاه

پیشکسوت بسیجی شهید «حاج سعید سیاح طاهری» که در دفاع از حریم آل‌الله به هم‌رزمان شهیدش در ملکوت اعلی پیوست، در سال 1336 در شهرستان آبادان به دنیا آمد.

دوران نوجوانی او مصادف با اوج‌گیری مبارزات حق‌طلبانه مردم ایران علیه حکومت خودکامه پهلوی بود. روح بزرگ شهید سیاح طاهری، او را به سمت مبارزه علیه سلطه استعمار و استبداد در کشورمان سوق داده و مجاهدت درراه ریشه‌کن کردن نظام طاغوتی و برپایی حکومت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) را بر اخذ بورسیه و تحصیل در آمریکا ترجیح داد.

همواره در جبهه‌های مختلف حضور داشت، بارها در عملیات‌های مختلف مجروح شد و با از دست دادن قسمت زیادی از سلامتی و اهدای یک‌چشم خود به‌افتخار جانبازی 70% نائل آمد

پس از انقلاب در عرصه‌های مختلف دفاع از کشور، ازجمله غائله ضدانقلاب در کردستان، خط التقاط و فتنه منافقین و بنی‌صدر مشارکتی فعال دانست، با شروع تجاوز دشمن بعثی به میهن عزیزمان به همراه پدر و دو برادرش داوطلبانه به دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی و میهن عزیزمان در مسئولیت فرماندهی رده‌های مختلف رزمی پرداخت، در طول 8 سال دفاع‌مقدس مردم عزیزمان، همواره در جبهه‌های مختلف حضور داشت، بارها در عملیات‌های مختلف مجروح ششد و با از دست دادن قسمت زیادی از سلامتی و اهدای یک‌چشم خود به‌افتخار جانبازی 70% نائل آمد.

شهید سیاح طاهری پس از دوران دفاع‌مقدس در عرصه‌های مختلف فرهنگی در ترویج فرهنگ غنی دفاع‌مقدس کوشید و اقدامات مؤثری را در این راه، ازجمله ایجاد موزه دفاع‌مقدس آبادان و برگزاری یادواره‌های شهدا و عملیات‌های جنگ تحمیلی به انجام رسانید. اشتیاق شدید ایشان به خدمت و شهادت درراه خدا سبب شد، با مورد تهدید قرار گرفتن حرم اهل‌بیت در سوریه، به‌صف جهاد علیه گروه‌های تکفیری و ضد اسلام در مسئولیت مستشاری بپیوندد. روز چهارشنبه 23 دی‌ماه ۱۳۹۴ پس از سال‌ها صبر و بی‌تابی در پیوستن به هم‌رزمان شهیدش، به شهادت رسید.

مراسم تشییع پیکر شهید مدافع حرم سردار حاج سعید سیاح طاهری با حضور اقشار مختلف مردم در ستاد نیروی زمینی سپاه پاسداران برگزار شد و پیکر شهید روز دوشنبه به آبادان منتقل شد.

پیکر شهید در گلزار شهدای این شهرستان به گلگون این شهر سپرده شد.


منابع: تسنیم، پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت