تبیان، دستیار زندگی
تانک‌ها صف کشیده‌اند، گویی حماسه‌ای تازه در راه است. از هر نوع تانک یک یا 2دستگاه کنار هم ایستاده‌اند. پیداست که اغلب آنها از نبردی سخت به اینجا آورده شده‌اند؛ نبردی که بخشی از تاریخ معاصرمان را رقم زده و لابه‌لای برگ‌های تقویم، روزهایی را به خود اختصاص د
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یادمان‌های دفاع مقدس در تهران

باغ‌موزه دفاع مقدس 3 خرداد ماه افتتاح می‌شود

دفاع مقدس در کلام رهبری


تانک‌ها صف کشیده‌اند، گویی حماسه‌ای تازه در راه است. از هر نوع تانک یک یا 2دستگاه کنار هم ایستاده‌اند. پیداست که اغلب آنها از نبردی سخت به اینجا آورده شده‌اند؛ نبردی که بخشی از تاریخ معاصرمان را رقم زده و لابه‌لای برگ‌های تقویم، روزهایی را به خود اختصاص داده است؛ روز آغاز جنگ تحمیلی، هفته دفاع مقدس، سالروز آزادسازی خرمشهر، روز مقاومت و ایثار و پیروزی و... .


اینجا باغ ‌موزه دفاع مقدس است. نزدیک در غربی باغ ‌موزه ایستاده‌ایم؛ همان دری که قرار‌است خودروهای نظامی از آن به داخل بروند. تعدادی خودروی نظامی مانند تانک‌ها و توپ‌های نظامی کنار هم در خیابانی میان ضلع غربی باغ ‌موزه و پارک طالقانی ایستاده‌اند و انتظار ورود به باغ‌ موزه را می‌کشند. دسته‌ای از کارگران با لباس‌های سبز و وسایل باغبانی از کنارمان می‌گذرند. آنها طول خیابان را از سمت متروی حقانی به طرف اتوبان شهید همت طی می‌کنند. در دوردست تعداد زیادی از همین دسته آدم‌ها در سراشیبی ضلع جنوب‌غربی باغ ‌موزه مشغول ساماندهی فضای سبز هستند. هرازگاهی یک اتومبیل طول خیابان را طی می‌کند و گردوغبار در آسمان می‌پراکند. کمی آن‌ طرف ‌تر صدای غرش لودرها و بولدوزرها تک ‌و‌توک به گوش می‌رسد. آمد‌و‌شدهایی پیاپی رخ می‌دهد؛ گویی باغ‌ موزه آبستن ضیافتی تازه است.

فرقی نمی‌کند به ایستگاه متروی حقانی بروید یا شهید همت. از هر دو سو می‌توانید وارد باغ ‌موزه دفاع مقدس شوید. این باغ‌ موزه با زیربنای 205هزار مترمربع در اراضی عباس آباد واقع است و روزانه ظرفیت پذیرش3500 بازدید ‌کننده را دارد. سال 85 بود، روز سوم خرداد و مصادف با آزادسازی خرمشهر که شهردار تهران کلنگ این باغ ‌موزه را به زمین زد.

قرار است روز 3خرداد همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر این باغ ‌موزه افتتاح شود. در سال گذشته بخش‌های مختلفی از باغ ‌موزه دفاع ‌مقدس به بهره‌برداری رسید و برنامه‌های متعددی برای مناسبت‌های مختلف نیز در آن اجرا شد.

این مجموعه دارای 4 ورودی است؛ ورودی حقانی، ورودی همت، ورودی ویژه بازدیدهای دسته‌ جمعی (به منظور توقف اتوبوس‌ها) و یک ورودی نیز جهت تردد تجهیزات نظامی ازجمله تانک‌ها.

به گفته مسئولان احداث باغ‌ موزه کیفیت این مجموعه و برنامه‌های مورد نظر آن از‌اهمیت بالایی برخوردار است. مطالعات گسترده در خصوص این مجموعه و برنامه‌هایش انجام شده و تمامی این اقدامات مورد تأیید و تصویب ستاد کل ارتش، ستاد کل مشترک و ستاد کل سپاه قرار گرفته است.

اگرچه در اوایل، این پروژه معارضانی مانند ساختمان پلیس 110 نیروی انتظامی داشت اما شهردار تهران شخصاً مشکل ملکی آنجا را برطرف کرد و قول داد به جای بخشی از مکان پلیس 110 که جزو معارضان این پروژه بود، زمین معوض دهد. مسائلی نیز مانند کمبود تجهیزات مدرن برای مجهز کردن تالارهای موزه پیش آمد که به هر روی با همتی بلند پشت سرگذاشته شد تا به روزهای پایانی کار در تپه‌های عباس‌آباد نزدیک شویم و پروژه باغ‌ موزه دفاع مقدس آغاز به کار کند.

شاهنامه‌ای حماسی از هفت شهر عشق

روزها از پی هم روان شدند و سال‌ها گذشت. قصه ایثار و مقاومت مردم این خاک سال‌هاست که بر زبان‌ها جاری است؛ گویی خود شاهنامه‌ای دیگر است و البته حماسی‌تر، چراکه این بار رشادت‌ها و پهلوانی‌ها با گوشت و خون این مردم عجین شده است. این روزها خاطرات انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی و همه مقاومت‌هایی که ما را به امروز رسانده در هفت تالار باغ‌ موزه دفاع مقدس به اثری ماندگار تبدیل شده است.

تالارهای این باغ ‌موزه به ‌دلیل طراحی ویژه احتیاج به تجهیزات خاص و مدرن روز دارند و با توجه به تأکید شهردار تهران قرار است این تالارها نیز تا 3خرداد ماه امسال تکمیل شود تا باغ ‌موزه دفاع مقدس به‌طور صد ‌درصدی به بهره‌برداری برسد.

در باغ ‌موزه دفاع مقدس هفت تالار در نظر گرفته شده است که در راهی به نام راه تعالی مفاهیم عمیق دفاع مقدس را از مجموعه وقایع منجر به انقلاب اسلامی تا رسیدن به یادمان دفاع مقدس در خود دارد.

این هفت تالار با نام‌های آستانه‌ حیرت، حقانیت، دفاع، آرامش، شهادت، پیروزی و سرانجام نامگذاری شده‌اند و سعی شده در هر تالار با استفاده از آخرین فناوری روز، بخش‌هایی از تاریخ دفاع مقدس بازگو شود. این تالارها از آغازین سال‌های پی‌ریزی انقلاب اسلامی (1342) تا زمان پیروزی انقلاب و دفاع مقدس را به همراه مفاهیم آن به نمایش درمی‌آورد و مخاطب را به کشف و شهود رهنمون می‌سازد.

این هفت تالار با نام‌های آستانه‌ حیرت، حقانیت، دفاع، آرامش، شهادت، پیروزی و سرانجام نامگذاری شده‌اند و سعی شده در هر تالار با استفاده از آخرین فناوری روز، بخش‌هایی از تاریخ دفاع مقدس بازگو شود. این تالارها از آغازین سال‌های پی‌ریزی انقلاب اسلامی (1342) تا زمان پیروزی انقلاب و دفاع مقدس را به همراه مفاهیم آن به نمایش درمی‌آورد و مخاطب را به کشف و شهود رهنمون می‌سازد.

در نخستین تالار که موزه ‌آستانه حیرت است از پیروزی انقلاب تا آغاز جنگ تحمیلی نمایش داده می‌شود. تالار بعدی حقانیت است که به موضوع حمله عراق به مردم شهرهای مختلف و حقانیت جمهوری اسلامی می‌پردازد. در تالار دفاع

جشنواره خاطر نویسی دفاع مقدس شهر تهران

ساختار دفاع کشور شکل می‌گیرد. تالار دیگر که آرامش است، نشان می‌دهد در داخل کشور باید ساختار اجتماعی وجود داشته باشد و جنگ آن طرف مرزهاست. تالار بعدی که بزرگ‌ترین و اصلی ‌ترین تالار باغ ‌موزه دفاع مقدس محسوب می‌شود شهادت نام دارد و چنانچه از نامش پیداست در این تالار به موضوع شهید و شهادت پرداخته می‌شود. پس از آن تالار پیروزی قرار دارد. در تالار پیروزی آن دسته از عملیات‌های دفاع مقدس که منجر به پیروزی شده‌اند، معرفی می‌شوند و در تالار پایانی که «سرانجام» نام دارد به زمان رحلت امام خمینی (ره) و نیز مجموعه موفقیت‌هایی که بعد از دفاع مقدس در کشور به ‌دست‌آمده ‌پرداخته شده است.

ضلع شمالی باغ‌ موزه را از دور که نگاه می‌کنیم داربست‌های فلزی اطراف مناره‌های مسجدی حصار کشیده‌اند و استاد هنرمندی در حال چیدن کاشی‌های یکی از دو مناره است. مناره دیگر گرچه هنوز در حصار داربست‌های فلزی است ولی کار کاشیکاری ‌اش تمام ‌شده و کسی را روی داربست‌هایش نمی‌بینیم.

مسجد نمادین خرمشهر در باغ ‌موزه به‌عنوان تالار هشتم باغ ‌موزه یعنی نماد هشت سال دفاع مقدس در بخشی از باغ ‌موزه ساخته شده است که هم‌اکنون کاشیکاری مناره‌ها و گنبد آن در حال اتمام است.

مسئولان باغ ‌موزه دلیل اینکه باغ‌ موزه دفاع مقدس دارای هفت تالار و یک ساختمان یادمان دفاع مقدس است را به خاطر تقدس عدد هفت می‌دانند و عدد هشت نیز نماد هشت سال دفاع مقدس است.

باغ‌موزه دفاع مقدس تنها دیدنی نیست بلکه شنیدی نیز هست. این باغ‌موزه تغییر در باور همه انسان‌هاست. ما می‌خواهیم فرهنگ دفاع مقدس را که ریشه در واقعه بزرگ عاشورا دارد در اینجا روایت کنیم، می‌خواهیم این فرهنگ را به درستی و به صورت ملموس برای مردم ترسیم کنیم نه آن‌طوری که در بعضی جاها در این زمینه به صورت افراطی یا تفریط گونه عمل می‌کنند

سمفونی، نور، آب، حرکت و...

صدای قطرات آب میان موسیقی سمفونی گم می‌شود. پخش سمفونی دفاع مقدس همراه با نمایش لیزر و حرکات آب جلوه‌ای بی‌نظیر به محیط می‌بخشد. پرده‌ای از آب شکل می‌گیرد. قرار است روی این پرده فیلم‌ها و صحنه‌هایی از دفاع مقدس به نمایش درآید. بی‌شک آب و نور 2عنصر پرمحتوا برای روح معنوی باغ ‌موزه دفاع مقدس خواهند بود.

قسمت‌های ویژه‌ای در این باغ ‌موزه قرار گرفته است و بازدید‌کنندگان می‌توانند از برنامه‌های متعدد و مفهومی آن ازجمله نمایش فیلم و صحنه‌هایی از دفاع مقدس روی پرده آب که برای نخستین‌بار در کشور انجام می‌شود، پخش سمفونی دفاع مقدس همراه با نمایش لیزر و... بهره‌مند شوند.

باغ‌موزه دارای دو سالن با ظرفیت هرکدام 500 و 200نفر است. این دو سالن برای اجرای تئاتر، نمایش فیلم، برگزاری جشنواره‌ها و سمینارهای مربوط به دفاع مقدس کاملاً مجهز است و امکان اینکه برنامه‌های مربوط به این حوزه در یک جا برگزار شود به خوبی وجود دارد. همچنین، در این باغ‌موزه گالری‌های مجهزی برای برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در نظر گرفته شده است.

سیستم‌ آی‌تی به کار رفته در این مجموعه بسیار پیشرفته است و تمامی مجموعه به صورت هوشمند اداره می‌شود.

کما بیش باغ‌موزه دفاع مقدس سال گذشته گوشه‌ای از امکاناتش را در برنامه شب‌های شیدایی به نمایش گذاشته است. برنامه‌ای که سال گذشته همراه با موسیقی، پخش فیلم، لیزر و... به صورت مفصل انجام شد. تا امروز نیز هنرمندان زیادی از این پروژه بازدید کرده‌اند چراکه اهمیت هنری و معنوی باغ‌موزه دفاع مقدس بسیار درخور توجه است.

هویت در گوشه‌ای از تاریخ

«باغ‌ موزه دفاع مقدس تنها دیدنی نیست بلکه شنیدی نیز هست. این باغ‌ موزه تغییر در باور همه انسان‌هاست. ما می‌خواهیم فرهنگ دفاع مقدس را که ریشه در واقعه بزرگ عاشورا دارد در اینجا روایت کنیم، می‌خواهیم این فرهنگ را به

مقدس دفاع

درستی و به صورت ملموس برای مردم ترسیم کنیم نه آن‌طوری که در بعضی جاها در این زمینه به صورت افراطی یا تفریط گونه عمل می‌کنند.» این بخشی از گفته‌های شهردار تهران درباره هویت باغ‌موزه دفاع مقدس است.

محمد باقر قالیباف می‌گوید: «می‌خواهیم همان حقیقت و واقعیت دفاع مقدس را به درستی در اینجا بازگو کنیم و آن صحنه‌ها را به نمایش بگذاریم، به همین دلیل باغ‌موزه تحت مدیریتی که در فرهنگ دفاع مقدس رشد یافته است مدیریت می‌شود.»

به گفته وی: «این موزه با بسیاری از موزه‌های دنیا تفاوتی ماهوی دارد. در دیگر موزه‌ها بیشتر به فضای کالبدی و کارهای حجمی پرداخته شده است اما در این باغ‌موزه تلاش داریم که فرهنگ دفاع مقدس را ارائه دهیم و این مهم ‌ترین رسالت این مجموعه فرهنگی است.»

شهردار تهران با اشاره به اینکه باغ‌موزه دفاع مقدس متعلق به هیچ فرد و یا سازمانی نیست می‌گوید:«اینجا متعلق به همه باورها و آرمان‌ها و کسانی است که قلبشان برای انقلاب می‌تپد. اینجا باید مکانی مقدس و چشمه جوشانی برای فرهنگ بسیج، فرهنگ حسینی و انقلاب باشد.»

وی ادامه می‌دهد: «گاهی فرهنگ دفاع مقدس را به گونه‌ای بیان می‌کنند که انگار افراد آن دوران خواستار جدایی از جامعه بوده و علاقه‌ای به زندگی نداشته‌اند که این نگاهی غلط و اشتباه است. زیبایی این موضوع آن وقتی است که بدانیم عاطفه و محبت بین یک پدر و فرزند رزمنده بیش از حد معمول جامعه بوده و در چنین شرایطی و با وجود این حس از جان گذشتن و ایثار روی می‌دهد. آن موقع است که فرهنگ بسیج مشخص می‌شود.»

قالیباف می‌گوید: «باغ‌موزه دفاع مقدس را باید از افتخارات جمهوری اسلامی و کسانی دانست که در دفاع مقدس و جنگ حضور داشته‌اند. این باغ‌موزه اقدامی است که می‌تواند نقش بسزایی در تداوم فرهنگ جنگ و جبهه داشته باشد و نسل جدید را به خوبی با فضا و دوران جنگ آشنا کند.»

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع :

روزنامه همشهری