تبیان، دستیار زندگی
ایستگاه متروی شهید حقانی به طرف انتهای پارک، تپه های عباس آباد آغاز ورود به باغ موزه دفاع مقدس است. همراه با راهنمای موزه وارد باغ موزه می شویم و در حالی که
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آتش پشت شیشه های یک موزه

اکنون 21 سال است که از جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس می گذرد، جنگی که به گفته امام خمینی (ره) نعمت بود، همان نعمتی که قدرش را ندانستیم. درب های آسمان هشت سال بر روی افلاکیان خاک نشین باز بود و آنها که پر پرواز داشتند پریدند و عده ای هم با طعم شهادت ماندند تا سهم بیشتری از بهشت نصیبشان شود و گروهی دیگر یاد و عطر آن روزها را در صندوقچه دلشان محبوس کرده و دل در گرو زرق و برق دنیا سپردند.

باغ موزه دفاع مقدس

آن هایی که آن روزها را ندیده و یا به یاد ندارند امروز به دنبال تاریخی ملموس تر از دفاع مقدس می گردند. تاریخی که روایت آن در کتاب ها، تلویزیون و سینما نتوانسته فرهنگ ایثار و شهادت را به درستی به نسل امروز منتقل کنند در حالی که برخی کشورها در مورد وقایعی این چنینی آنچنان حماسه سرایی و داستان سرایی می کنند گویی که قهرمانان آنان قدرت هایی ماورایی داشتند حال آنکه مرور شجاعت ها و ایثارگری های رزمندگان ایران نشان می دهد دلاورمردی ها و خلوص نیت آنان بی مانند بوده و اکنون نیز باید یاد همه آنها را با تمام توان زنده نگاه داشت و داستان های آن را نسل به نسل منتقل کرد.

ایستگاه متروی شهید حقانی به طرف انتهای پارک، تپه های عباس آباد آغاز ورود به باغ موزه دفاع مقدس است. همراه با راهنمای موزه وارد باغ موزه می شویم و در حالی که با دیدن تانک ها و تجهیزات زنگ زده غنیمت گرفته شده از عراقی ها انتظار دیدن چند قاب عکس و پلاک و چفیه را داشتم با صحنه ها و فضایی متفاوت نسبت به آنچه که پیش از این دیده بودم مواجه شدم.

دره ای بزرگ مملو از درختان و گل و گیاه که تا متروی مصلای تهران ادامه داشت و میان آن حوضی بزرگ با فواره های مکانیزه خودنمایی می کرد. مکان ورودی باغ دره بود که با ادوات جنگی تزئین شده بود و سالن های همایش 300 تا 400 نفره در اطراف آن که ساخت آنها با پیشرفته ترین سیستمهای صوتی در حال اتمام بود. راهنمای موزه دلیل احداث این سالن ها را برگزاری همایش ها و پخش فیلم های حوزه دفاع مقدس عنوان کرد.

7 مرحله تا هشتمین خان باغ موزه :

موزه دفاع مقدس شامل هفت سالن است که هر سالن یک مرحله محسوب می شود. عددی برگرفته از هفت دولت عشق، هفت دور طواف کعبه و هفت آسمان تا ملکوت.

موزه دفاع مقدس شامل هفت سالن است که هر سالن یک مرحله محسوب می شود. عددی برگرفته از هفت دولت عشق، هفت دور طواف کعبه و هفت آسمان تا ملکوت. از درب که وارد می شوی تا انتهای این دالان تاریخی چند ساعتی راه است و برگ برگ تاریخ 80 سال قبل تا امروز ایران به تصویر کشیده می شود.

تالار آستانه

در منزل اول شرح مختصری از وقایع انقلاب و تصویر گذرایی از تاریخ 50 سال قبل از انقلاب ایران ( قیام مردم قم تا پیروزی و رفراندوم سال 58 ) روایت ، و ایران سال 42 تا 57 را با هولوگرام و تصاویر سه بعدی و متحرک به همراه فیلم نمایش داده می شود.

در این سالن مجموعه ای از تصاویر ثابت و متحرک سخنرانیها، نامه ها، قراردادهای بین المللی، عزل و نصبها، ترورها و وقایع ایران قاجاریه و پهلوی ورق می خورد تا بیننده قبل از ورود به تاریخ دفاع مقدس نیم نگاهی به وضعیت ایران دهه 40 داشته باشد.

تالار حیرت و حقانیت

باغ موزه دفاع مقدس

هنگام ورود به منزل دوم تصویر پاره کردن توافق نامه الجزایر به دست صدام نمایش داده می شود و صدای او که می گوید من سه ساعته تهران را اشغال می کنم. با دیدن این تصاویر بازدید کننده وارد منزل دوم می شود. پس از ورود به تالار حیرت صدای مهیب بمباران، هواپیما و آژیر خطر بیننده را شوکه می کند آنچنانکه یک لحظه خود را میان سالهای دهه 60، اوایل انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی می بیند. تصاویر به سرعت می گذرند، صدای فریادها، شلیک و ترور شخصیتهای سیاسی و مذهبی، اعزام رزمندگان به جبهه و هزارن اتفاقی که بیننده را محصور خود می کند. نمایش تصویری سه بعدی از امام خمینی (ره) که صدام را به دیوانه ای تشبیه می کند پایان تالار حیرت است.

تالار دفاع مقدس

وقتی بازدیدکنندگان وارد سالن شماره سه می شوند هوا ناگهان سرد می شود، مثل شبهای دشتهای کردستان، صدای راه رفتن روی آب را می شنوی، مثل روزهای عملیات در آبهای کارون و اروندرود، زمین و دیوارهای بلندش می لرزد آنطور که از هجوم صدای بمباران، تصاویر انفجار و لرزشهای محیط اطراف ترس وجود انسان را دربر می گیرد. راهنمایان باغ موزه هم فضا را ملتهب کرده و با انجام نمایش هایی مربوط به صحنه های جنگ در تلاشند بازدیدکنندگان را بیشتر در حال و هوای روزهای جبهه قرار دهند.

تالار آرامش

تالار آرامش را به دلیل حضور فرماندهان در اتاق فرماندهی و آرامش قبل از طوفان حملات ایران بر رژیم بعثی به این نام می خوانند. بازدید کننده پس از ورود به تالار خود را میان تصاویری سه بعدی از نقشه های عملیات و فرماندهان بزرگی که سکان هدایت جنگ را برعهده داشتند می بیند. پس از چند لحظه فضای تالار تغییر می کند و روایتی از اوضاع و احوال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بین المللی کشور برای بیننده عنوان می شود.

تالار شهادت

باغ موزه دفاع مقدس در یکی از نقاط بسیار خوب شهر در اراضی عباس آباد واقع شده و دسترسی به آن از طریق دو ایستگاه متروی شهید همت و حقانی ممکن است.

فرصت را از دست ندهید

تالار پنجم با قدم نهادن بر روی پل معلقی از جنس چوب و پلاستیک آغاز می شود. پلی که گویای پل صراط است و آدمی با ترس و اضطراب بر روی آن قدم می گذارد. با طی هر قدم بر روی این پل تصاویر شهدای دوران دفاع مقدس در اطراف تالار نمایان می شود. گویی به سلامت از پل صراط گذشته اند. اما آنانی که از پیش رویشان می گذرند بیم آن دارند که هر لحظه زیر پایشان خالی شود. چشم که می چرخانی تمام محیط مزین به تصاویر شهداست و اسامی بسیاری از شهدای دفاع مقدس از جلوی چشمانت عبور می کند. در این هنگام تصویر سه بعدی شهید آوینی نمایان شده و روایت خرمشهر و مجنون و اروند را برایت بازگو می کند...

تالار پیروزی

در تالار پیروزی روایت هشت سال دفاع مقدس و بحرانهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی آن سالها بازگو می شود. شرح وقایع قبل و بعد از قبول قطعنامه 597 ، افزایش تحریم های بین المللی علیه ایران و فعالیت گروهک های منافقین به خصوص عملیات مرصاد که در نهایت برملا شدن توطئه منافقین و پیروزی غیور مردان وطن را به همراه داشت.

تامل و تفکر

اکنون دیگر هفت تالار را پشت سر گذاشته و سرما و گرما، تصاویر و صدای انقلاب و پیروزی از دیدگان و افکار بازدیدکنندگان گذشته است. منزل آخر یا همان هشتمین تالار مکانی بدون سقف و دیوار است. تالاری با سقف آسمان که بیننده می تواند تمام آنچه را که دیده و شنیده یکباردیگر از نظر بگذراند. وارد فضای باز می شوی، مکانی که در آن می توان دو رکعت نماز خواند، قدری تامل کرد و به تمام وقایع 80 ساله ایران اندیشید.

تصاویر شهدا  بر پرده ای از آب همراه با کلکسیون رنگها

دفاع مقدس

برای آنهایی که به باغ موزه دفاع‌مقدس می آیند در باغ دره جشنواره‌ای از نور، 16 میلیون رنگ، آب و آتش فراهم شده تا هر شب به تناسب زمان، بزرگ‌ ترین فستیوال نوری ایران اجرا شود. برای اجرای این نمایش بزرگ، در داخل دریاچه باغ موزه یکصد فواره آب با چیدمان یک دایره به قطر 30 متر و با ارتفاع  15 متر در 256 برای نمایش لیزری طراحی شده است.

نور، لیزر و صدا در میانه این فواره‌ های بلند فضای منحصر به فردی را پیش کش بازدیدکنندگان باغ دره باغ موزه دفاع مقدس می‌کند. فضایی که با استفاده از 44 دستگاه مه ساز شرایطی را برای بیننده به وجود می‌آورد که تا به حال در هیچ کجای دنیا شاهد آن نبوده است. داستان نورافشانی باغ موزه در جایی به اوج خود می‌رسد که پر قدرت ترین لیزر دنیا در مناسبت های مختلف تصاویر و نوشته‌های مربوط به آن زمان را بر روی رشته کوه البرز به نمایش می‌گذارد، جایی که در فاصله 20 کیلومتری باغ موزه دفاع مقدس قرار دارد.

اینجا دیگر پایان این سفری معنوی و روحانی بود. سفری که در آن می توان با بسیاری از صحنه ها و حوادث تاریخ ایران همراه شد و صدایی را که قرنها در کتابها، خاطرات و صفحات تاریخ جا خوش کرده بود شنید. در این سفر می شود دمی با شهدا تنها ماند و آرزوی شهادت کرد...


منبع :

خبرگزاری مهر

تنظیم از : بخش هنر مردان خدا - سیفی