تبیان، دستیار زندگی
یكی از موارد قابل تأمل در میان این 200 شهید عزیز، این پنج شهیدی هستند كه با عنوان «شهدای سادات خمسه كوثر» یاد می‌شوند كه در كیلومتر 65 جاده اهواز – خرمشهر بنای یادبود پنج ضلعی به نام آنها ساخته شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راز این پنج شهید


یكی از موارد قابل تأمل در میان این 200 شهید عزیز، این پنج شهیدی هستند كه با عنوان «شهدای سادات خمسه كوثر» یاد می‌شوند كه در كیلومتر 65 جاده اهواز – خرمشهر بنای یادبود پنج ضلعی به نام آنها ساخته شده است

راز این پنج شهید

آنهایی كه اهل مرور و یادآوری خاطرات آن هشت سال مقدس هستند به یقین بارها و بارها با خاطرات و حوادثی روبه‌رو شده‌اند كه خیلی‌های‌شان شبیه به معجزه بوده‌اند، معجزه‌هایی كه نمی‌شود انكارشان كرد؛ چرا كه هنوز هستند باقی مانده‌هایی از اهالی آن سال‌های پر معجزه كه هنوز در حال و هوای آن سال‌ها زند‌گی می‌كنند و گاهی هم از خاطرات معجزه‌وارشان برای ما جنگ‌ندیده‌ها، حرف‌هایی می‌زنند، حرف‌هایی كه مثل معجزه عجیب هستند و اما پر از نشانه!

و این‌كه چه‌طور می‌شود نشانه‌هایش را پیدا كرد، دیگر بستگی دارد به نوع ارتباط دلی كه با صاحبان این معجزه‌وارها یا همان شهدا، می‌توان برقرار كرد.

درست مثل برقراری همین ارتباط دلی با مقبره‌ای ساده و خاكی كه در كیلومتر 65 جاده اهواز – خرمشهر جاخوش كرده است. مقبره‌ای كه معروف به «شهدای سادات خمسه كوثر» است.

آنهایی كه اهل رها كردن شهر و راهی شدن به سمت نور هستند، هر بار كه می‌خواهند به شلمچه مشرف شوند، با این مقبره و خاك آسمانیش آشنا هستند و 5 شهید ساداتش را نیز زیارت كرده‌اند.

... اما راز این 5 شهید فراتر از 5 نامی است كه بر سر در این مقبره‌ ساده و خاكی قرار گرفته است.

پس باید سراغ كسی می‌رفتیم تا اطلاعاتی بیشتر از جست‌وجوی اینترنتی و نقل و قول‌های زائران این مقبره داشته باشد.

با برادر یكی از این 5 شهید گفت‌وگویی انجام دادیم كه چهره‌ و حرف‌هایش برای‌مان آشناتر بود؛ سید محمد جوزی:

پس سفره دلت را باز كن تا شاید توشه‌ای از این معجزه‌ نصیب تو و البته دل تو هم بشود!

***

قربانی‌های عید قربان!

در تاریخ 1/5/1367، در جاده اهواز – خرمشهر كه عراقی‌ها آن‌جا را گرفته بودند با تیپ الزهرا، از لشكر ده سید‌الشهدا درگیر می‌شوند و دامنه این درگیری به حدی شدید بوده كه عبارت تن برابر تانك در این‌جا مصداق علنی پیدا می‌كند، آن‌هم در صبح روز عید قربان!

قضیه از این قرار است كه آن روز در حدود 30 رزمنده سوار بار كامیونی می‌شوند به قصد جاده اهواز - خرمشهر، كه تیر مستقیم تانك بعثی‌ها كه تا آن‌جا هم راه پیدا كرده بودند به وسط كامیون اصابت می‌كند و خیلی از بچه‌ها زخمی می‌شوند ولی فقط آن 5 سید شهید می‌شوند

حدود 200 نفر از رزمنده‌ها در آن‌جا شهید می‌شوند اما سرانجام جاده را از دست دشمنان می‌گیرند.

اما یكی از موارد قابل تأمل در میان این 200 شهید عزیز، این پنج شهیدی هستند كه با عنوان «شهدای سادات خمسه كوثر» یاد می‌شوند كه در كیلومتر 65 جاده اهواز – خرمشهر بنای یادبود پنج ضلعی به نام آنها ساخته شده است

راز این پنج شهید

با نام‌های:

سید علی‌رضا جوزی كه فقط 14 سال سن داشت،

سید داود طباطبایی كه 2 فرزند هم دارد،

سید صاحب محمدی كه در همان روزی كه ایشان شهید شدند، برادر دیگرشان هم در غرب و در همان روز به شهادت رسیدند كه هر دو متولد كربلا هم بودند و حالا هم اگر سری به قطعه 29 گلزار شهدای بهشت زهرا بزنید بر روی سنگ مزار این شهید كلماتی را می‌خوانید كه از مرگ‌آگاهی‌اش قبل از شهادتش گفته بوده است.

سید مهدی موسوی و سید حسین حسینی كه به گفته و شناسایی دوستان‌شان شناسایی شدند.

فقط این 5 نفر!

قضیه از این قرار است كه آن روز در حدود 30 رزمنده سوار بار كامیونی می‌شوند به قصد جاده اهواز - خرمشهر، كه تیر مستقیم تانك بعثی‌ها كه تا آن‌جا هم راه پیدا كرده بودند به وسط كامیون اصابت می‌كند و خیلی از بچه‌ها زخمی می‌شوند ولی فقط آن 5 سید شهید می‌شوند.

این از نظر من نكته‌ عجیبی است به خصوص وقتی در میان این رزمنده‌ها كسی مثل محسن اسحاقی هم بوده كه ده‌ها تركش می‌خورد اما به شهادت نمی‌رسد، گو این‌كه فقط شهادت در تقدیر تمام ساداتی بوده كه در آن كامیون نشسته بودند، آن‌هم به تعداد 5 نفر!

راز این پنج شهید
طرح توسعه و نوسازی مقبره

این مقبره با نام این شهیدان در سال 1375 در همان مكان ساخته شد كه حالا قصد توسعه این مكان مقدس گرفته شده است.

در همین راستا جلسه‌ای در فرهنگسرای پایداری روز 8 مردادماه برگزار شد با حضور رزمندگانی كه در آن عملیات شركت داشتند و شاهد این اتفاق بودند.

این جلسه بهانه خوبی هم شد برای این‌كه دوباره شرح این واقعه از زبان حاضران در آن كامیون گفته شود.

سردار فلكی، معاون لشكر ده سیدالشهدا در دوران دفاع مقدس هم در مورد اهمیت زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا و اهمیت ساخت این بناها صحبت كردند و بعد از آن مسئول گردان الحدید، آقای سرلك هم صحبت‌هایی از آن روزها كردند. در واقع این گردان همان گردانی است كه این 5 شهید در آن حضور داشتند.

البته در حال حاضر با هزینه 30 میلیون برق كشیدند برای آن‌جا و قرار است 400 متر حسینیه برای اسكان راهیان نور نیز ساخته شود.

روحشان شاد و یادشان گرامی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع : پایگاه انصار حزب الله