تبیان، دستیار زندگی
همه آن دوران خاکی بود، چه لباس رزمنده هایی که از خط برمی گشتند، چه عروسی هایی که برگزار می شد، همچنین رفاقت ها و دوستی ها، هرچه بود رنگی از خدا داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درنهایت سادگی

همه آن دوران خاکی بود، چه لباس رزمنده هایی که از خط برمی گشتند، چه عروسی هایی که برگزار می شد، همچنین رفاقت ها و دوستی ها، هرچه بود رنگی از خدا داشت.

بخش فرهنگ پایداری تبیان
ازدواج

جنگ که شد به یک باره ورق برگشت. ازیک طرف آتش دشمن بود که بر سر مردم می بارید و بسیاری کشته، زخمی و آواره شده بودند و از طرفی برکات جنگ باعث همدلی و رشد معنوی در میان مردم شده بود. درواقع روح جمعی در حمایت از جنگ و جهاد دل های مردم را تسخیر کرد. اقشار مختلف در حمایت از رزمندگان اسلام سرود وحدت سر دادند و برای پیروزی، کشورمان، از داروندار خود گذشتند.

برای رویارویی با دشمنی که دین مردم را نشانه رفته بود، دفاعی بالاتر از دفاع ارزش ها نبود. رزمندگانی که در خط مقدم حاضر می شدند پیش از اینکه سلاح در دست بگیرند، دل هایشان را آماده نبرد با جهاد نفس می کردند. معیار رفتار و کردار همان بود که پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) فرموده و به آن عمل می کردند.

ازدواج ها درنهایت سادگی برگزار می شد؛ به خصوص رزمندگانی که آغاز زندگی مشترکشان را در اجرای سنت پیامبر می دیدند به این باور رسیدند که زندگی فاطمه گونه و علی وار همان نقطه وصلی است که آنان را به مقصد خدا می رسانَد. مسجد یا خانه مکان هایی بودند که رزمنده ها مراسم عروسی را در آن برگزار می کردند. خبری از تجملات و خرج های سنگین عروسی نبود. همه چیز در اوج سادگی، اما با معنویت برگزار می شد. خیلی از رزمنده هایی که برای برگشتن به جبهه عجله داشتند بعد از ازدواجشان سریع به منطقه برمی گشتند. برخی حتی با همان لباس رزم در مراسم حاضر می شدند. گاه پیش می آمد که عروسی رزمنده ای با شهادت و مراسم شهیدی دیگر همراه می شد، اما هر دو مراسم توأم با معنویت و به دور از گناه بود.

به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها الگوی زنان و مردان اهل بهشت نگاهی می اندازیم به آغاز زندگی ساده و بی آلایش چند تن از رزمندگان دوران دفاع مقدس که با تأسی از رفتار و سیره اهل بیت علیهم السلام در اوج معرکه جنگ به عقد یکدیگر در آمدند.

از قربان تا غدیر

«آذر یونسی»، همسر شهید دفاع مقدس «احمد اسماعیلی» است که همسرش اردیبهشت سال 65 به شهادت رسید. او درباره چگونگی برگزاری جشن عروسی خود و همسر شهیدش می گوید: «یک جلسه خواستگاری رسمی، مادر و خواهرش به خانه ما آمدند و مرا دیدند و در جلسه بعد مهریه یک سفر حج تعیین شد و قرار شد روز عید قربان عقد و روز عید غدیر هم عروسی باشد.»

وی ادامه می دهد: «هر دوی ما مایل نبودیم جشن خاصی گرفته شود. یک عقدکنان ساده در منزل پدرم برگزار کردیم و عاقد آمد و صیغه عقد را جاری کرد و بعدازظهر هم در مسجد جشن کوچکی گرفتیم. چند روز بعد عروسی و روز عید قربان هم با خانواده ها به قم رفتیم و بعد از برگشت در یکی از اتاق های خانه پدر همسرم ساکن شدیم.»

یا علی روی انگشتر عقیق

«آزاده سیف»، همسر شهید «مهدی نواب» از هم رزمان شهید «حسن تهرانی مقدم» که 21 آبان ماه سال 90 در حادثه انفجار در پادگان ملارد به شهادت رسید به نحوه ازدواجش با شهید اشاره می کند و می گوید: «روز یازدهم فروردین همزمان با روز ولادت امام رضا (ع)، عقد کردیم. پدرم یک انگشتر عقیق که رویش «یا علی» نوشته بود، بر دست مهدی انداخت. با این انگشتر گویی، حضرت علی (ع) برای ایشان اتمام حجت کرده است. مراسم ازدواج مان بسیار ساده برگزار شد. شهید حسن تهرانی مقدم زمانی که متوجه شد عروسی مهدی است، خودش را برای تبریک رساند.»

داماد با لباس سپاه

«زهره رشیدیان»، همسر شهید «امیر حسین سلیمانی» از شهدای دفاع مقدس هم با مرور خاطره ازدواج خود این گونه روایت می کند: «برای ازدواج با امیر، برخلاف خواستگاری های دیگر به هیچ وجه سخت گیری نکردیم. خرید عروسی مختصری داشتیم؛ یک حلقه، لباس و کفش برای من و یک انگشتر عقیق برای امیر خریدیم. امیر آنجا قول داد که هرگز آن انگشتر را از خود دور نکند. مادر همسرم بسیار اصرار داشت که خرید مفصل و خوبی داشته باشیم؛ ولی من و امیر می خواستیم زندگی مشترک ساده ای را آغاز کنیم.»
وی ادامه می دهد: «خطبه عقدمان را امام جماعت مسجد محل جاری کرد. امیر با لباس سپاه آمده بود. پدر همسرم هم یک آینه و شمعدان برایمان خرید و به مسجد آورد. مراسم عقدی ساده ولی شیرین و خاطره انگیز داشتم. یک ساعت بعد از عقد هم همسرم خداحافظی کرد و برای مأموریتی به جبهه برگشت.»


منبع: خبرگزاری دفاع مقدس