تبیان، دستیار زندگی
مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده کشورمان می گوید: سابقه ادبیات کودک در ایران حدود 100سال است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سابقه ادبیات کودک در ایران به یک قرن برمی‌گردد

مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده کشورمان می گوید: سابقه ادبیات کودک در ایران حدود 100سال است.

بخش ادبیات تبیان
سابقه ادبیات کودک در ایران به یک قرن برمی‌گردد

مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده کشورمان به دعوت دپارتمان زبان فارسی دانشگاه ذاکرحسین که قدیمی‌ترین دانشگاه دهلی‌نو است در آغاز سال تحصیلی این دانشگاه در کلاس درس دانشجویان سال اول زبان فارسی این دانشگاه حضور یافت.

رحماندوست درباره ادبیات کودک و نوجوان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف خلق اثر ادبی برای کودکان آشنا ساختن آن‌ها با ارزش واقعی زندگی است. کودکان و خردسالان به اشعار کوتاه و آهنگین مانند لالایی علاقه بیشتری نشان می‌دهند. بخشی از این ترانه‌ها ممکن است جنبه‌های آموزشی نداشته باشد اما به عنوان ادبیات کودک لحاظ می‌شود که به این‌گونه آثار "هیچانه" یا "مهملات" گفته می‌شود.

وی درباره ارتباط ادبیات کودک با سطح آموزش و سواد کودک گفت: با بالا رفتن سن کودک ادبیات کودک و نوجوان با سطح آموزش و سواد کودک ارتباط مستقیم دارد که می‌توان آن را به دوره قبل از تولد و قبل از آغاز به تحصیل تقسیم کرد.

این شاعر و نویسنده کودک درباره سابقه ادبیات کودک در ایران بیان کرد: ادبیات کودک در ایران حدود 100 سال سابقه و قدمت دارد. در این حوزه من کار خود را از 40 سال گذشته آغازکرده‌ام. سه نسل در ایران با اشعار و آثار من آشنا هستند.

رحماندوست در پایان، تعدادی از اشعار خود را به زبان انگلیسی و فارسی برای حاضران خواند و مورد تشویق قرار گرفت.

در ادامه این نشست، دکتر سلیم ملک، رئیس دپارتمان بخش فارسی دانشکده ذاکرحسین اظهار کرد: زیبائی هر شعری به زبان مبدأ شعر است و بعد از ترجمه شعر از زیبایی آن کاسته می‌شود. به همین دلیل است که شعر هیچ وقت به درستی ترجمه نمی‌شود.

وی افزود: بسیاری ازشهرهای هند دارای تاریخ کهن هستند. در این تاریخ کهن آثار فراوانی وجود دارد که در آن‌ها می‌توان نشانی از حضور و تأثیر ایران یافت به‌صورتی که ما برای این‌که ایران را بشناسیم به جای سفر به ایران می‌توانیم به شهرهای خودمان سفر کنیم و با فرهنگ ایران آشنا شویم.

دکتر سلیم در پایان سخنان خود به دانشجویان تأکید کرد تا با تمرین، پشتکار و مطالعه به یادگیری زبان فارسی بپردازند. چرا که این زبان دارای ریشه و فرهنگ غنی است.

مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با نمایش 500 عنوان کتاب در غرفه‌ای به مساحت 18 مترمربع در بیست و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب دهلی‌نو حضور دارد. این نمایشگاه 26 دی‌ماه به کار خود پایان می‌دهد.


منبع: ایبنا