تبیان، دستیار زندگی
رمان «دختری در جنگ» نوشته سارا نوویچ با ترجمه هانیه رجبی از سوی انتشارات شمشاد به بازار نشر آمد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستان جنگی که به خاطر سیگار شروع شد

رمان «دختری در جنگ» نوشته سارا نوویچ با ترجمه هانیه رجبی از سوی انتشارات شمشاد به بازار نشر آمد.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
داستان جنگی که به خاطر سیگار شروع شد


 
جدیدترین اثر سارا نوویچ با عنوان «دختری در جنگ» با ترجمه هانیه رجبی، طی روزهای گذشته از سوی انتشارات شمشاد منتشر شد.

در پشت جلد این کتاب آمده است: «فیلمبردار کمی خود را بالا کشید تا تصویر بهتری بگیرد. یک هواپیمای صربی، با دنباله ای از آتش و دود، در حال سقوط داخل دریا بود. شعله های آتش با غروب آفتاب سپتامبر تلاقی عجیبی داشت. بلافاصله در سمت راست تصویر، هواپیمای دیگری، زیر پرتوی آفتاب در آتش و دود گرفتار شده بود. فیلمبردار لنز دوربین را چرخاند تا چهره یک سرباز کروات را نشان دهد که پشت ضدهوایی نشسته بود و با ناباوری هواپیما را با دست نشان می داد و می گفت «هردوتاشون! هردوتاشون سقوط کردن!» هر دو شبکه پر شد از تصاویر سقوط هواپیماها. بعدها، در تمام دوران جنگ، این تصاویر به نشانی مبدل شد از قدرت نیروهای نظامی ما. فریاد «هردوتاشون سقوط کردن!» شده بود قوت قلب ما. هرگاه بر صفحه  تلویزیون این صحنه را می دیدیم، هر بار کسی در خیابان این عبارت را به زبان می آورد، هر دفعه از دریچه بالاخانه همسایه صرب مان آن را فریاد می زدیم، حس می کردیم که بی شماریم، تا بن دندان مسلحیم و از همه مهم تر این که، جنگ را برده ایم.»

این رمان، داستان جنگ خانمان سوز بالکان و خانواده ای در زاگرب است که تمامی شئون زندگی شان دستخوش تغییر و تحول می شود. راوی داستان، پس از گذر از ماجراهایی پر فراز و نشیب، در پی شناختی تازه از هویت خود است.

کتاب «دختری در جنگ» با عنوان های «هر دو سقوط کردند»، «خوابگرد»، «خانه امن» و «خنیدن درخت ها» است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم: «جنگ در زاگرب بر سر سیگار آغاز شد. البته پیش از آن هم تنش هایی در منطقه وجود داشت، شایعاتی در مورد ناآرامی  در سایر شهرها به گوش می خورد، اما تا آن زمان هیچ وقت صدای انفجاری به گوش نرسیده بود، آن هم به این وضوح. زاگرب، شهری گیرافتاده میان، کوهستان ها، شبیه یک بستنی بود که در تابستان ها از شدت گرما ذوب می شد. مردم هم به همین دلیل از شهر بیرون می زدند و در ماه های گرم سال به مناطق ساحلی پناه می بردند.»

این رمان در سال 2016 برنده جایزه الکس شده و نامزد دریافت بهترین کتاب سال 2015 نشریه لس آنجلس تایمز بوده است.

رمان «دختری در جنگ» نوشته سارا نوویچ با ترجمه هانیه رجبی، با شمارگان یک هزار نسخه در 344 صفحه، به بهای 20 هزار تومان از سوی انتشارات شمشاد منتشر شده است.


منبع: ایبنا