تبیان، دستیار زندگی
امور درسی یکی از مهم ترین فعالیت هایی است که اهمیت بالایی در سایر جنبه های زندگی دارد. هیچ فعالیتی بدون برنامه ریزی کامل نخواهد بود به ویژه مسائل درسی و تحصیلی که اهمیت بیشتری دارند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهمیت برنامه ریزی تحصیلی

اهمیت برنامه ریزی تحصیلی

امور درسی یکی از مهم ترین فعالیت هایی است که اهمیت بالایی در سایر جنبه های زندگی دارد. هیچ فعالیتی بدون برنامه ریزی کامل نخواهد بود به ویژه مسائل درسی و تحصیلی که اهمیت بیشتری دارند .

فواید برنامه ریزی صحیح:

1- به روشن شدن اهداف کمک می کند. زمانی که فرد اقدام به تهیه یک برنامه تحصیلی برای خود می کند، توجه بیشتری به اهداف برنامه خواهد داشت. این کمک می کند تا شناخت بیشتری از اهداف خود پیدا کند و آن ها را دسته بندی نماید. اهداف طولانی مدت و کوتاه مدت را تشخیص دهد و هر کدام در جای مناسب خود قرار دهد.

 2- از اتلاف وقت جلوگیری می کند. همچون سایر امور زندگی مسائل تحصیلی نیز به تنظیم وقت و زمان نیازمند است. برنامه ریزی به فرد کمک خواهد کرد، از مدت زمانی که در اختیار دارد و از اتلاف وقت جلوگیری نماید .

3- مانع اتلاف انرژی می شود. استفاده از یک برنامه ریزی استاندارد و یا اصول صحیح علمی به فرد کمک می کند تا انرژی و توان ذهنی خود را بیهوده به هدر ندهد.

4- مطالعه دروس به صورت موازی برخی افراد از شیوه مطالعه تک درسی استفاده می کنند. مثلاً یک هفته برای یک درس اختصاص دهند. این شیوه موجب خستگی ذهنی و کاهش بازده یادگیری در آن ها می شود. توصیه این است که به جای روش تک درسی از شیوه موازی استفاده کنند. به این ترتیب که دو یا سه درس را برای مدت زمان معین انتخاب و مطالعه کنند.

5- رعایت تناسب میان دروس  تناسب در برنامه ریزی برای مطالعه دروس مساله مهمی تلقی می شود. به عبارتی تنوع در انتخاب دروس نیز مهم است، انتخاب درس های فیزیک، شیمی، ریاضی در یک مدت زمان مشترک کارآیی خوبی نخواهد داشت زیرا مغز زود خسته خواهد شد.

بنابراین بهتر است از چنین ترکیبی استفاده کنید: شیمی و ادبیات، فیزیک و بینش، ریاضی و زیست شناسی .

6- استراحت در برنامه ریزی. در مطالعه تمام وقت خود مثلاً زمانی که برای برای امتحانات برنامه ریزی می کنید علاوه بر استراحتی که هر 45 دقیقه یکبار و به مدت یک ربع برای خود در نظر می گیرند، هر چند ساعت یک بار مدت زمان طولانی تری برای استراحت مثلاً 30 تا 45 دقیقه در نظر بگیرید.

برای پایان هر مقطع زمانی استراحت طولانی تری ( مثلاً یک هفته ، یک ماه ) و نیز برای شروع مقطع در نظر داشته باشید. برنامه ریزی برای طول سال تحصیلی  برنامه ریزی برای طول سال تحصیلی با سایر برنامه ریزی های تحصیلی مثلاً آمادگی برای کنکور اندک تفاوت هایی دارد. به این صورت که اهداف شما با اهداف مدرسه در هم می آمیزد و شما برای برنامه ریزی درسی خود تا حدی از برنامه ریزی مدرسه تبعیت می کنید.

با این حال شما درکنار اهداف برنامه ریزی شده مدارس که برای شما تعیین شده در چه روزی به مطالعه کدام دروس بپردازید، اهداف خود را در راستای همان دروس تنظیم کنید و سایر اصول برنامه ریزی را نیز رعایت کنید.

koodak@tebyan.com

تنظیم: فهیمه امرالله

منبع : کتاب نوجوان من و دنیای او ...

شبکه کودک و نوجوان تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.