تبیان، دستیار زندگی
چرا رنگ آسمان آبی است؟ چرا رنگ همین آسمان در طول روز و شب متفاوت می شود؟ آیا واقعاً ابرها سفید هستند؟ چرا باید راستگو باشیم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرسیدن قدرت است!
پرسیدن قدرت است!

پرسیدن آغاز دانایی

چرا رنگ آسمان آبی است؟ چرا رنگ همین آسمان در طول روز و شب متفاوت می شود؟ آیا واقعاً ابرها سفید هستند؟ چرا باید راستگو باشیم؟ چه طور پرندگان پرواز می کنند؟ چرا خداوند به انسان ها عقل و اراده داده است؟ چه طور می توانیم از انجام گناه در دیگران جلوگیری کنیم؟ چه چیزی در دوستی ها ارزشمند است؟ آیا این سوالات یا سوال هایی شبیه به آن ها به ذهن تو رسیده است؟ آیا آن ها را با کسی در میان گذاشته ای؟ آیا به پاسخی رسیده ای؟

یکی از مهم ترین توانایی های انسان، قدرت او در پرسش کردن است. تعجب کردی؟ لابد می گویی چه طور ممکن است سوال کردن یک قدرت باشد؟

اگر کمی بیش تر با زندگی دانشمندان و مخترعان و افراد موفق آشنا شوی، به این راز مهم پی می بری. مهم ترین تلاش آن ها در زندگی این بود که پاسخ سوال هایشان را پیدا کنند.

چرا تمام انسان ها در زندگی خود موفق نیستند؟ چرا همه پیشرفت نمی کنند و به موقعیت های بالاتر نمی رسند؟ پاسخش این است:"آن ها به دلایل مختلف، از قدرت پرسشگری خود استفاده نمی کنند و کم کم این استعداد خدادادی را از دست می دهند."

آن ها فکر نمی کنند؛ چون سوالی به ذهنشان نمی رسد. وقتی سوال وجود ندارد، طبیعی است تلاشی هم برای رسیدن به پاسخ وجود نخواهد داشت. تو چه طور؟ آیا ذهنت را جستجو کرده ای؟ چه سوالاتی در آن هست؟ هر چه بیش تر بپرسی و به دنبال جواب پرسش هایت باشی، به همان اندازه قدرت فکرت بیش تر می شود.

یک تمرین ساده برای بالا بردن قدرت ذهن

درباره ی هر چیزی که می بینی، چند سوال از خودت بپرس. لازم نیست حتماً پرسش ها را به زبان بیاوری، همین که در ذهنت باشد خوب است.

فرض کن فردا که به مدرسه می روی، یک فروشگاه اسباب بازی می بینی. خب ممکن است تو از خودت بپرسی اولین بار په کسی اسباب بازی را ساخت؟ چرا ساخت؟ اگر اسباب بازی وجود نداشت، چه می شد؟ چه اسباب بازی هایی هنوز ساخته نشده است؟ در آینده اسباب بازی ها چه شکلی خواهند شد؟ و ...

از همه ی پرسش هایی که به ذهنت می رسد، استقبال کن. هر چه تعداد سوال هایت بیش تر باشد، بهتر است. هر بار تلاش کن سوال های بیش تری مطرح کنی.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:رشد دانش آموز

مطالب مرتبط:

کتاب بد اخلاق من

پیک نیک میکروبها

اژدهایی در تاریکی

هزار کیلومتر امید

خشمگین نشو

عاقبت درخت مهربون

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.