تبیان، دستیار زندگی
به خرابه ی کوفه( یا خرابه ی شام) می ماند. خرابه ی شام بیشتر شهرت دارد؛ ولی خرابه ی کوفه نیز استعمال شده است. این مثل برای بیان شلوغی و خراب و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ضرب المثل عاشورایی

ضرب المثل عاشورایی
ضرب المثل عاشورایی

به خرابه‌ی کوفه ( یا خرابه‌ی شام ) می‌ماند.
خرابه‌ی شام بیشتر شهرت دارد؛ ولی خرابه‌ی کوفه نیز استعمال شده است. این مثل برای بیان شلوغی و خراب و درهم و برهم بودن مکان به‌کارمی‌رود.


ضرب المثل عاشورایی

بلبل حسینی (ع) تازه میل گلستان کربلا نموده‌است.
این مثل به تازه‌کار بودن فرد دلالت دارد و مردم بلخ آن را برای کسی که تازه اشتیاق خواندن مرثیه یافته است به کار می‌برند.

ضرب المثل عاشورایی

وقتی کسی که توصیف خلاف واقع کرده، برای مثال نابینا را عین‌الله گفته و کچلی را زلف علی بخواند، از این مثل- که به خلاف ظاهر و شهرت اشاره دارد- استفاده می‌شود.
ساده‌دلی در ماه محرم گذرش به شهر افتاد. از هر جا گذشت، به خوردنی و نوشیدنی دعوت شد و از خوان نعمت بهره‌ها برد. سبب را پرسید، گفتند محرم‌الحرام است. چندی بعد، دیگر بار به شهر آمد و نه تنها از پذیرایی خبری نبود، بلکه وقتی خواست آنچه همراه داشت بخورد، بر سرش ریختند و مضروبش ساختند. سبب را پرسید، گفتند: رمضان‌المبارک است. شخص ساده‌دل گفت: سخت اشتباه نام گذارده‌اند. باید آن را محرم‌المبارک و این را رمضان‌الحرام می‌گفتند.


ضرب المثل عاشورایی

بگذار اول من روضه‌ام را بخوانم بعد تو پامنبری کن
در گذشته پامنبری اغلب کار کودکان خوش‌آوازی بود که پای منبر می‌نشستند و با برگرداندن نوحه روضه‌خوان به گرمی مجلس می‌افزودند.
این مثل در آن امر ریشه دارد و بر خوش‌بینی بیش از حد به فرجام کار، نومیدی از نجات، مظلوم‌نمایی و از رو بردن حریف، خوش‌بینی ابلهانه و کودکانه، پیش‌داوری و دست پیش گرفتن تا پس‌نیفتادن، اشاره می‌کند.

ضرب المثل عاشورایی

در گذشته رسم بر این بود که تعزیه‌گردان با فریاد«بر قاتلان حسین لعنت» پایان تعزیه را اعلام می‌کرد.
این مثل – که رسم یادشده را به خاطر می‌آورد. به پایان یافتن مطلب یا کاری نظر دارد و وقتی استفاده می‌شود که کسی در پی آگاهی از وقوع امری خاتمه یافته برآید.


ضرب المثل عاشورایی

یعنی برادر خواهری در کربلا پدید آمده‌است و امام حسین(ع) و حضرت زینب با هم برادر و خواهر بودند که در میدان جنگ نیز از هم پشتیبانی می‌کردند نه ما که هنگام آسودگی و صلح نیز از مهربانی تهی شده‌ایم.
این مثل هنگام بروز بگو مگو میان برادران و خواهران به کار گرفته می‌شود

koodak@tebyan.com

شهرزاد فراهانی

منابع: عاشورا در فرهنگ مردم(ضرب‌المثل‌ها)/مؤلف: محمدعلی عارفی‌راد

روز دهم


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.