تبیان، دستیار زندگی
امیرحسین فردی، علاوه بر نویسندگی و روزنامهنگاری، داوری و دبیری بسیاری از جشنوارههای ادبی کشور را عهدهدار بوده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استاد توصیف های ادبی(2)

امیرحسین فردی

امیرحسین فردی، علاوه بر نویسندگی و روزنامه نگاری، داوری و دبیری بسیاری از جشنواره های ادبی کشور را عهده دار بوده است و امروز از چهره های تاثیرگذار در حوزه ی ادبیات داستانی به شمار می رود. غیر از مهارت کم نظیر در به کارگیری عناصر داستانی، مثل فضاسازی، زاویه دید، گفت و گو و شخصیت پردازی، بارزترین مشخصه ی نثر امیرحسین فردی، توصیف های منحصر به فرد اوست. نگاه او به زندگی، نرم و مخملی و تا حدی آمیخته با تخیل است. اما این تخیل به هیچ وجه انتزاعی و دور از دسترس نیست. بلکه تجربه های زیسته ی اوست که همچون نسیم ملایم به راحتی تا دور دست های عواطف مخاطبان می وزد و بر آنها تاثیر می گذارد. خیلی وقت ها، زوایایی که او توصیف می کند، آنقدر زیبا و در عین حال قابل لمس هستند که خواننده از خود می پرسد: «چرا به فکر من نرسیده بود؟!»برای مثال، وقتی به گل قاصدک می رسد، نمی گذارد که آن گل همچنان قاصدک بماند ترجیح می دهد که آن را «اشک خورشید» بنامد. به راستی گل قاصدک به لحاظ ظاهری، گویا با خورشید نسبتی دارد و توصیف شاعرانه ی آن به عنوان «اشک خورشید»، به دل می نشیند. یا: «... دریا به نظرش مانند هیولای عظیم و خفته ای می آمد که در خواب خرناسه می کشید و نفیرش در دل جنگل و سینه ی کوهستان می پیچید...»

امیرحسین فردی

یا:

«... به دریا نگاه کرد. معرکه ی شگفتی بود. دریا و مهتاب در هم آمیخته بودند. امواج بازیگوش از شانه های هم بالا می رفتند و به سوی ساحل می غلتیدند... انتهای دریا در مه فرو رفته بود. انگار آنجا پایان زمین بود...»

و یا:

«چشمش به او بود و انتظار می کشید. انتظار... انتظار... انتظار... تا که آمد با پیراهنی بلند به رنگ آبی؛ آبی آسمانی. آبی ملایم، به رنگ همان گل های کوچک باغچه ی حیاطش که صبح دیده بود؛ آبی به رنگ آسمان بعد از باران، به رنگ سحر، دور و خیال انگیز. صورتش در مقابل پرتو خورشید آرام و با وقار می گذشت. احساس کرد گلویش خشک شده و نفس از سینه ای بالا نمی آید. چیزی از قلبش کنده می شد و همراه او می رفت.»

این نمونه ها که مشتی از خروارها ذوق و درک عمیق امیرحسین فردی هستند در نوشته های او فراوان به چشم می خورند و به طور طبیعی در بافت درهم تنیده ی ماجراها جاخوش کرده اند. از این رو، مطالعه ی آثار این نویسنده، علاوه به شریک شدن در نگاه زیبابین او، می تواند الگویی باشد برای بهتر دیدن و بهتر احساس کردن و بهتر تجسم کردن.

نوشته: حبیب یوسف زاده

تنظیم برای تبیان

*****************************

مطالب مرتبط

نویسنده ای که حامی فقرا بود...

هانس کریستین اندرسن

یک فیلسوف یک اندیشه اگوستینوس

از سلمان هراتی چه می دانید؟

از قیصر امین پور چه می دانیم؟

بهلول کیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.