تبیان، دستیار زندگی
با چند نمونه از سمی ترین جانداران جهان آشنا شوید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سمی ترین جانداران جهان- بخش دوم

با چند نمونه از سمی ترین جانداران جهان آشنا شوید

سمی ترین جانداران جهان- بخش دوم

لوریس بنگالی

سمی ترین جانداران جهان- بخش دوم

لوریس خنگ بنگالی هم از دیگر پستانداران سمی است. این پستاندار نخستی ( جز راسته میمون ها ) در عین حال هم سمی و هم زهرآگین است. یک جور سم روی آرنج این لوریس ترشح می شود که آن را به تن بچه هایش می مالد تا از خورده شدن آنها توسط حیوانات ضعیف کش پیشگیری کند. به علاوه مقداری از سم را لیس می زند و همیشه نیش هایی زهر آگین دارد که در موقع جنگ و دعوا با یک گاز حساب طرف دعوا را برسد.

عنکبوت خانه به دوش

سمی ترین جانداران جهان- بخش دوم

عنکبوت خانه به دوش یا عنکبوت موزی در کتاب رکورد جهانی گینس به عنوان سمی ترین عنکبوت و مسئوول بیشترین مرگ ها با نیش عنکبوتیان ثبت شده است ؛ این عنکبوت دارای کشنده ترین سم عصبی میان عنکبوتیان است ؛ یعنی تنها 00/60 میلی گرم از آن برای کشتن یک موش کافی است. دلیل دیگر خطرناک بودن آنها، بی خانمانی آنهاست. آنها طی روز معمولا در جاهای پر رفت و آمد خانه ها، میان لباس ها، توی کفش ها، و خودروها مخفی می شوند. اگر مردی از نیش دردناک این عنکبوت زنده بماند آثار جانبی خنده دار و البته ناخوشایندی تا ساعت ها گریبان گیر او خواهد بود که پدرش را در خواهد آورد !

شاه کبرا

سمی ترین جانداران جهان- بخش دوم

شاه کبرا بزرگ ترین و دراز ترین مار سمی جهان است که تا 6/5 متر رشد می کند. معنی لاتین این حیوان(Qphiophagus ) « مار خور» است ؛ زیرا مارهای دیگر را هم می خورد ؛ می گویند کبرا که به کبرا بزند، شاه کبراست ! یک نیش کوچولوی این مار به راحتی آدم را کله پا می کند، نیش این حیوان حتی می تواند یک فیل بالغ آسیایی را از پا در بیاورد. البته زهر این جناب به پای خیلی مارهای دیگر نمی رسد ؛ منتها می تواند پنج برابر مامبای سیاه زهر تزریق کند.

این مار در جنگل های انبوه جنوب و جنوب شرقی آسیا زندگی می کند. یک چهارم انواع مارها ـ یعنی چیزی حدود 600 گونه ـ سمی هستند. یکی از سمی ترین مارها جهان مار تایپان استرالیایی هست که یک نیشش برای کشتن 100 نفر انسان بالغ یا 250/000 موش کافی است. این مار 200-400 بار از مار کبرا کشنده تر است و می تواند در عرض 45 دقیقه انسانی را از پای در آورد. خوشبختانه این مار خیلی خجالتی است و چند مورد بی حیایی معدودی هم از او سر زده با پادزهر درمان شده است. سمی ترین مار جهان ـ شاید سمی ترین جانور جهان ـ مار دریایی خالدار است که در آبهای ساحلی اقیانوس هند زندگی می کند، خوشبختانه این مار خیلی با مروت است و سه چهارم دفعاتی که نیش می زند، زهرش را خالی نمی کند اما اگر این کار را بکند، نیم ساعته کار مسدوم تمام است.

سنگ ماهی

سمی ترین جانداران جهان- بخش دوم

گرچه این ماهی در مسابقات زیبایی آخر خواهد شد اما در مسابقات نیش زدن حتما عنوان خوبی به دست می آورد ؛ مثل عنوان « سمی ترین ماهی جهان » درد ناشی از نیش این ماهی به قدری شدید است که مسدوم دلش می خواهد اندام زهر آلود خود را بکند و دور بیندازد. می گویند بدترین دردی که نصیب انسان می شود همین است. البته این درد همراه است با شوک، فلج و مرگ بافت مصدوم و در صورت درمان نشدن تا دو ساعت، باعث مرگ خواهد شد. زهر این ماهی در خوارهای وحشتناکش انباشته که برای دفاع در برابر شکارچی های بی تجربه قد علم کرده اند. این ماهی در آب های گرمسیری کم عمق اقیانوس آرام و هند، از دریای سرخ تا پشته بزرگ مرجانی استرالیا زندگی می کند.

حلزون مخروطی مخطط

سمی ترین جانداران جهان- بخش دوم

این حلزون خوش خط خال و زینتی یکی از کشنده ترین سم های عصبی جهان را دارا است.یک قطره از سم این حیوان می تواند 20 انسان را بکشد. اگر در آب های گرم بودید و این حلزون را دیدید، فکر ناز کردن آن هم نباشید ! عوارض زهر حلزون می تواند بلافاصله بروز کند یا چند روز بعد ظاهر شود. درد شدید، ورم، کرخت شدن و سوزش از عوارض اولیه زهر این حلزون است. فلج ماهیچه ای، نقص بینایی و سکته تنفسی هم عوارض شدیدتر از زهر این حلزونند. هیچ پادزهری برای نیش حلزون مخروطی وجود ندارد، با این حال تنها 30 مورد مرگ بر اثر گزش این حیوان گزارش شده است.

ماهی بادکنکی

سمی ترین جانداران جهان- بخش دوم

دومین مهره دار سمی روی کره زمین همین ماهی ناز و ملوس است. گوشت این ماهی در ژاپن با نام فوگو و در کره با نام بوکا جزء غذاهای خرپول هاست ؛ مشکل اینجاست که پوست و اندام داخلی این ماهی برای انسان فوق العاده سمی است؛ بنابراین طبخ این ماهی نیاز به گواهینامه رسمی دارد. با این حال هر سال چند خانواده خرپول به خاطر سم زدایی ناقص گوشت این ماهی دسته جمعی می میرند.

سم این ماهی مرگ سریع و سخت را به همراه دارد. مرگ از کرخ شدن و مردن بافت های زبان و دهان آغاز می شود. سرگیجه، استفراغ، تپش قلب، تنگی نفس و فلج ماهیچه ای عوارض جانبی قبل از مرگ هستند. علت اصلی مرگ سکته تنفسی بر اثر فلج است که بعد از 4 تا 24 ساعت سراغ آدم شکمو می آید. پادزهری هم برای این آدم شکمو درست نکرده اند. طی سال های 1996 تا 2006، حدود 20 تا 44 مورد مسمومیت ناشی از سم این ماهی در ژاپن ثبت شده است و سالی شش نفر از این مسمومیت مرده اند.

koodak@tebyan.com

تنظیم: فهیمه امرالله- منبع : مجله دانستنی ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.