تبیان، دستیار زندگی
با توجه به برخی محدودیت های موجود، آب های اقیانوس همچنان یکی از ناشناخته ترین مناطق کره زمین برای انسان محسوب می شوند. ..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شگفتی زیست محیط اقیانوسی

با توجه به برخی محدودیت های موجود، آب اقیانوس هم چنان یکی از ناشناخته ترین مناطق کره زمین برای انسان محسوب می شوند. 
امروزه با پیشرفت فناوری و حضور هر چه بیشتر در این مناطق، زیبایی ها و در برخی موارد شگفتی های ترسناک و غیرعادی پنهان در اقیانوس ها بیش از پیش برای انسان آشکار می شود.

تبر ماهی 
 
دانشمندان برای یافتن این ماهی کوچک و ترسناک باید به اعماق اقیانوس بروند. قفسه سینه تبر ماهی به نوعی تداعی کننده تیغه تبر و درخشش نقره ای و سرد فلز است. البته نام این ماهی عجیب تا حدودی فریبنده بوده زیرا با طول حدود 13 سانتی متر، گونه ای مرگ بار نیست و فقط از ظاهر بسیار وحشت ناکی برخوردار است.

شگفتی زیست محیط اقیانوسی

حباب ماهی 
 
ظاهر شل و ژلاتینی حباب ماهی توجه میلیون ها نفر را به سوی خود جلب کرده است. حباب ماهی به عنوان یکی از زشت ترین موجودات جهان شناخته می شود، از آن جایی که حباب ماهی در نزدیکی بستر اقیانوس ساکن است، شکل ظاهری آن برای تحمل فشار بالای آب تکامل یافته است.

شگفتی زیست محیط اقیانوسی

خیار دریایی 
 
خیار دریایی از جمله خارپوستانی محسوب شده که توجه انسان را به سوی خود جلب می کند، بدون مغزی واقعی و هر گونه اندام های حسی ظاهری، این جاندار از ظرفیت هوشی تقریبا مشابه با خیار برخوردار است. با این وجود، خیار دریایی نقشی حیاتی در زیست بوم اقیانوسی ایفا می کند زیرا به بازیافت مواد مغذی و مصرف آن چه جریان آب در مسیر این حیوان قرار داده، می پردازد. سطوح کلاژنی انعطاف پذیری بالایی به بدن خیار دریایی داده است.

شگفتی زیست محیط اقیانوسی

کوسه گابلین 
 
کوسه گابلین که از سوی برخی دانشمندان به عنوان ' فسیل زنده ' شناخته می شود، یکی از مرموزترین و عجیب ترین موجودات اعماق اقیانوس محسوب می شود. تنها بازمانده خانواده 125 میلیون ساله کوسه ها، به واقع منحصر به فرد و زشت است. از ویژگی های برجسته آن می توان به آرواره بیرون زده و پوزه بلند و پهن اشاره کرد.

شگفتی زیست محیط اقیانوسی

koodak@tebyan.com
شهرزاد فراهانی

منابع: زیست نیوز

جماران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.