تبیان، دستیار زندگی
می دانید که یک موجود کوچک سفید نابینا در کف دریاها وجود دارد که غذای خود را خود به تنهایی پرورش می دهد؟ ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خرچنگ یتی، خرچنگی از جنس ابریشم

خرچنگ یتی، خرچنگی از جنس ابریشم

می دانید که یک موجود کوچک سفید نابینا در کف دریا ها وجود دارد که غذای خود را خود به تنهایی پرورش می دهد؟ این موجودات پشمالو یکی از جانورانی هستند که اخیرا مورد بررسی دانشمندان قرار گرفته اند.
چه چیزی سفید و کور و پشمالوست؟ مسلما یتی! و در اینجا یک خرچنگی یتی! یک موجود دریایی که نزدیک منافذ حرارتی در کف اقیانوس زندگی میکند. جایی که آب گرم به سمت دریا روانه می شود.
خرچنگ یتی ( Yeti crab ) این حیوان جزو سخت پوستان است و در سال 2005 در جنوب اقیانوس آرام در عمق 2160 متری پیدا شد. خرچنگ یتی دارای پوشش روشن و ابریشمی شبیه به خز می باشد.این پوشش حاوی نوعی باکتری است که مسمومیت آب های معدنی را از بین می برد.
سه نوع شناخته شده از خرچنگ های یتی وجود دارد. و حالا دانشمندان برای اولین بار ویژگی های یکی از این گونه ها به نام Kiwa tyleri را بیان کرده اند.
دانشمندان از سال 2010 شروع به مشاهده این خرچنگ با استفاده از وسایل پیشرفته در اقیانوس کردند. از آن زمان تاکنون آن ها تحقیقات خود را راجع به این خرچنگ شروع کرده و اکنون نتایج آن را منتشر کرده اند.
بسیاری از ویژگی های منحصربه فرد این خرچنگ مانند رنگ بسیار سفید و بدن پرمویش، به خاطر تطبیق با محیط زندگیش است.
محیط زندگی کوچک این خرچنگ بین قطب جنوب و آمریکای جنوبی است. این محیط دقیقا بالای منافذ بخارمانندی است که آب تیره با دمای تا 380 درجه بیرون می ریزد.
خرچنگ یتی، خرچنگی از جنس ابریشم

دلیل انتخاب این محیط توسط خرچنگ ساده است. بیرون خانه دنجشان دما خیلی پایین است. معمولا دمای ته اقیانوس بین منفی یک درجه تا نیم درجه ی سانتی گراد است. بیشتر خرچنگ ها در اعماق اقیانوس بخاطر دمای خیلی پایین ازبین میروند ولی بعضی گونه ها آنقدر باهوش هستند که بالای منافذ گرم را برای زندگی انتخاب کنند.
البته ماده های خرچنگ یتی برای تخم گذاری باید از منافذ دور شوند، زیرا تخم ها به دمای پایین تر احتیاج دارند. این مادران فداکار بعد از تخم گذاری می میرند.
این خرچنگ ها تغذیه عجیبی هم دارند. آن ها خودشان غذایشان را در میان موهای بدنشان پرورش می دهند! غذای موردعلاقه شان: باکتری! موهای پرپشت آن ها نه تنها محل رشد غذایشان است بلکه باعث می شود باکتری هایی را که در منافذ آبگرم رشد می کنند، جذب کند.
نکته عجیب دیگر در بدن این خرچنگ نوع پاهایش است که در انتهای آن ها برجستگی های میخ مانند دارد و بالا رفتنش از سطوح شیبدار را آسان می کند.
با این حال نکته های زیادی از زندگی این موجود اسرارآمیز باقی مانده است که دانشمندان سعی دارند متوجه شوند. نکاتی مانند اینکه این خرچنگ ها چطور اطراف دو منفذ آبگرم که مایل ها از هم فاصله دارند جمع شده اند و چطور سطوح یخی را شکافته اند تا به آن برسند.

کانال کودک و نوجوان تبیان
koodak@tebyan.com
تهیه: فهیمه امرالله
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.