تبیان، دستیار زندگی
حیوانات دنیای بسیار عجیبی دارند که همیشه ما را به شگفتی وا می دارند.حیواناتی که بسیار بزرگ و یا ریز ترین اندازه را دارند. ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماهی تنبل و بسیار پر خور

حیوانات دنیای بسیار عجیبی دارند که همیشه مار ا به شگفتی وا می دارند.حیواناتی که بسیار بزرگ و یا ریز ترین اندازه را دارند. حیواناتی که بسیار جنب و جوش دارند و برعکس موجوداتی که یک جا نشین هستند.

ماهی تنبل و بسیار پر خور

این مطلب در مورد حیوان بسیار جالبی است که هیج گونه حرکتی نمی کند و به زندگی یک جا نشینی خو گرفته است این ماهی در  تمام طول حیات خود در شن های بستر اقیانوس زندگی کرده  و همواره چشم به محیط اطرافش دوخته  و نام منجم را به خود اختصاص داده است.

این که این ماهی یک جا نشین بوده و حرکتی نداشته برای خودش مشکلات بسیاری به وجود آورده مثلا: در تامین غذا به مشکل بر می خورد، ماهی تنبل که این نام بسیار به ظاهرش می آید نمی تواند به راحتی غذایش را تامین کند.


شکل ظاهری اش بسیار عبوس و عصبانی است و چشمانی قلمبه دارد که به عقیده خیلی ها به سگ  آبی شباهت دارد.
این حیوان توانایی بالایی در استتار کردن خود دارد به همین دلیل از گزند دشمنان در امان است.

این حیوان علاوه بر شکل ظاهری عجیب خود، سم کشنده ای دارد که می تواند انسان را کاملا از پای در بیاورد.

ماهی های منجم کرم را طوری در دهان خود نگه می دارند که توجه ماهی های دیگر را به خود جلب می کنند و این ماهی ها به دنبال طعمه می روند و خود طعمه می شوند.

تنها کار این ماهی منجم این است که دهان خود را باز و بسته کند.
سرعت ماهی آن قدر سریع و تند است که نیازی به دندان های تیز و بزرگ برای به دام انداختن طعمه هایش ندارد
.

اما مشکلاتی  را هم برای ماهی به دنبال دارد. به عنوان مثال، ماهی منجم باید مرتبا بیم آن را داشته باشد که آب خروجی از آبشش هایش باعث پاشیده شدن شن به اطراف شود.

در این صورت، طعمه های احتمالی، حباب های آب ایجاد شده در اطراف ماهی را مشاهده خواهند کرد و دیگر به سمت آن نمی آیند.
برای این حیوان جالب اصلا مهم نیست کجا و در چه مکانی زندگی می کند.


چون در هر جا که باشد خود را با محیط هماهنگ می کند و به زندگی خود با حیله ادامه می دهد. البته همان طور که ذکر شد نیش زهر آگین آن ها مزید برعلت شده است که یک سیستم دفاعی بسیار قوی است.

ماهی‌ پرخور و تنبل در دورانی که هنوز به بلوغ نرسیده نیز شکارچی زرنگی است و البته بسیار فعال.  این ماهی دردوران نوجوانی قدرت کم تری دارد و نمی تواند به این شک از خود دفاع کند.


  و در دوران بلوغ و جوانی به خوبی استتار می کند. قسمت بالای بدن ماهی به رنگ آبی تیره است که قابل تشخیص است.  و قسمت پایین بدنش برعکس سفید است که بیش تر خود را به رنگ سفید در می آورد.
 

ماهی تنبل و بسیار پر خور

koodak@tebyan.com
شهرزاد فراهانی- سایت دیجیاتو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.