تبیان، دستیار زندگی
آیا قایم موشک بازی را دوست دارید ؟ بعضی از حیوان ها این بازی را انجام می دهند. آن ها از این طریق می توانند از شکار شدنشان جلوگیری کنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قایم موشک بازی حیوانات
حیوانات

آیا قایم موشک بازی را دوست دارید ؟ بعضی از حیوان ها این بازی را انجام می دهند. آن ها از این طریق می توانند از شکار شدنشان جلوگیری کنند. پوست این حیوان ها به گونه ای است که با رنگ محیط تغییر می کند. این نوع پنهان شدن حیوانات ، استتار نام دارد که باعث می شود به آسانی دیده و شکار نشوند . نمونه هایی از این نوع حیوانات را شرح می دهیم:

چوب دست

چوب دست، جانوری لاغر، دراز و قهوه ای رنگ است . چوب دست، مانند شاخه ی درخت به نظر می رسد. چوب دست هنگام شب از برگ های درخت تغذیه می کند و در طول روز، بدون حرکت مانند یک شاخه ی درخت خودش را پنهان می کند. این جانور می تواند برای مدت طولانی به همین حالت بماند؛ مگر این که باد باعث حرکتش شود. پرندگانی که دنبال غذا هستند، چوب دست را مانند شاخه ی درخت می بینند و نمی توانند آن را شکار کنند.اگر چوب دست خود را در معرض خطر ببیند، روی زمین می افتد تا مانند یک شاخه ی شکسته دیده شود اما اگر حرکت کند دشمنانش متوجه اش خواهند شد. به دقت شاخه های درخت را نگاه کنید، آن چه می بینید یک شاخه درخت است یا چوب دست؟

در طول روز شاپرک ها نیاز به جای امنی برای استراحت دارند تا از دید شکارچیانی مانند سوسمار ، مار ، قورباغه و راسو دور بمانند . خال ها و طرح های روی بال هایشان باعث استتارشان می شود

شاپرک

شاپرک ها معمولا در شب به فعالیت می پردازند. آن ها از شهد گلها تغذیه می کنند. در طول روز شاپرک ها نیاز به جای امنی برای استراحت دارند تا از دید شکارچیانی مانند سوسمار ، مار ، قورباغه و راسو دور بمانند . خال ها و طرح های روی بال هایشان باعث استتارشان می شود یعنی به آن ها کمک می کند تا روی گل پنهان شوند.

تمساح

استتار به حیوانات برای شکار کردن نیز کمک می کند؛ یعنی بدون این که دیده شوند آرام به طعمه نزدیک می شوند . تمساح ها نمونه هایی از این نوع حیوانات هستند . تمساح ها در برکه ، مرداب و مناطق باتلاقی زندگی می کنند. رنگ سبز و قهوه ای پوستشان، همانند رنگ محیط اطرافشان یعنی گل و لای است؛ و باعث استتارشان می شود. تمساح در گل ولای منتظر می ماند تا جانورانی مانند پرنده ، ماهی ، لاک پشت و حیواناتی که کنار برکه برای آب خوردن می آیند به او نزدیک شوند، سپس به سرعت حرکت می کند و دهان بزرگش را باز کرده و آنها را شکار می کند .

حشره ی راست بال شبیه ملخ است؛ اما از آن کوچک تر است. راست بال به رنگ سبزاست و دارای بال های صاف و هموار بوده و مانند برگ به نظر می رسد

لاک پشت

نوعی از لاک پشت ها ، لاک پشت قابی نام دارند که لاکشان مانند یک قاب رنگی است . این لاک پشت ها از میوه های افتاده روی زمین و جانورانی که به آرامی حرکت می کنند مانند کرم ها و حلزون ها تغذیه می کنند . رنگ ها و طرح های زرد و سبز روی لاکشان متناسب با رنگ ها و طرح هایی است که توسط نور خورشید و سایه ها در سطح جنگل ایجاد شده است و باعث استتار این جانور می شود و هنگامی که احساس خطر کند درون لاکش پنهان می شود .

راست بال

حشره ی راست بال شبیه ملخ است؛ اما از آن کوچک تر است. راست بال به رنگ سبزاست و دارای بال های صاف و هموار بوده و مانند برگ به نظر می رسد . این نوع استتار به او کمک می کند تا وقتی از برگ ها و علف ها تغذیه می کند، در میان آن ها پنهان شود. اگر مارمولک یا راسو متوجه ی راست بال شوند، این حشره می تواند پرواز کند و بگریزد. اما اگر پرنده ای ، راست بال را ببیند ، فرار برای این حشره سخت است؛ چون پرنده می تواند او را دنبال کند.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع: ترانه ها ی کودکان

مطالب مرتبط:

شگفتی‌های اقیانوس

موجودات نورانی دنیا

هایمانوبیس،حشره‌ای به شکل گل

هشت پای راه راه آبی و سفید

15 شگفتی بدن انسان که شاید همه ندانند

شگفتی‌های دنیای نهنگ‌ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.