تبیان، دستیار زندگی
سوره ی نحل 16مین سوره ی قرآن است. معنای نحل، زنبور عسل است. بسیاری از نعمت های خداوند در این سوره آمده است. زنبور عسل، از این نعمت ها است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حشره‌ایی با مغز 1میلی‌گرمی
حشره‌ایی با مغز 1میلی‌گرمی

سوره ی نحل 16مین سوره ی قرآن است. معنای نحل، زنبور عسل است. بسیاری از نعمت های خداوند در این سوره آمده است. زنبور عسل، از این نعمت ها است. این حشره به ظاهر ضعیف توانایی های شگفت انگیزی دارد. مغز زنبور 1میلیمتر است و یک میلی گرم وزن دارد. تا کنون به برخی از توانایی های این حشره پی برده اند. از این توانایی ها فرود آمدن ایمن زنبوران عسل است. زمانی که زنبورها به سطحی نزدیک می شوند، به تدریج سرعت خود را کاهش می دهند.

زنبورها بدون توجّه به مسطّح یا غیر مسطّح بودن محلّ فرود در فاصله 13میلیمتری سطح، سرعت خود را کاهش می دهند و سپس فرود می آیند. زنبورها این فاصله کم را با کمک چشم های خود اندازه گیری کرده و تخمین می زنند. در صورتی که محلّ فرود مسطّح باشد، زنبورها به سادگی و با کمک پاهای پشتی خود فرود می آیند. در صورتی که محلّ فرود مسطّح نباشد و در زاویه ای میان عمودی تا واژگون قرار داشته باشد زنبور ابتدا با کمک شاخک های خود به سوی محلّ فرود نشانه رفته، آن را بررسی می کند، سپس پاهای جلویی خود را بالا کشیده و پس از آن پاهای میانی و پشتی را بر روی سطح محلّ فرود قرار داده، فرود می آید.این حرکات آکروباتیک*را می توان در طراحی هواپیماها مورد استفاده قرار داد. زنبورها با استفاده از سیستم بیولوژیکی خلبان خودکار فرود می آیند. می توان آن را در سیستم های بشری شبیه سازی کرد و برای فرودهای بدون کم خطر استفاده کرد.

سخت‌ترین حرکات موزون ورزشی، ورزش کار برای انجام آن به تمرین و ممارست زیاد احتیاج دارد.

منبع الهام و مطالعات انسانی

انسان از زنبور یاد می گیرد. زنبور تا کنون منبع الهام بسیاری از مطالعات انسانی بوده است. رفتارهایش پر از رمز و راز است. رقص زنبورها نشانه ی برقراری ارتباط آن ها با هم است. آن ها به این وسیله محلّ شهد گل ها را به هم اطلّاع می دهند. تا کنون تمامی ابعاد شگفت انگیز رقص زنبورها و جزئیات آن درک نشده است.  

عسل، محصولی شفا بخش، شیرین و گوارا

از شفا بخش ترین خوراکی های در جهان، عسل است. این محصول شیرین و گوارا، می تواند بدن را در برابر بیماری ها مقاوم سازد. هم غذا، هم دارو و هم شفا است. خدا به زنبور عسل الهام كرد تا از كوه ها، درختان و از دار بست ها، خانه‏هایى براى خود بسازد. از همه میوه‏ها بخورد. راه هاى خدایی را به فرمان الهی بپیماید. از درون شكمش شهدى به رنگ هاى گوناگون بیرون مى‏آید. آن شهد براى مردم شفا و درمان از دردها است. به راستى در زندگى زنبور براى کسانى كه فكر مى‏كنند، نشانه ایی از قدرت الهى است.

سوره ی نحل، آیات 68 و 69. وَ أَوْحَى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبَالِ بُیُوتًا وَ مِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا یَعْرِشُونَ. ثُمَّ كُلِی مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِی سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا یَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ، مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ، فِیهِ شِفَاء لِلنَّاسِ، إِنَّ فِی ذَلِكَ لآیَةً لِّقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ.

مغز زنبور عسل با دو نیم کره

مغز زنبور عسل، مانند مغز مهره داران، دو نیم کره راست و چپ دارد. زنبور عسل از روش «بزرگ شدن زبانش» در مکیدن شهد گل ها استفاده می کند. وقتی به زنبور یک قطره آب قند داده شود، خرطوم زبان مانندش بزرگ می شود. خرطوم زنبور، مانند آنتن عمل می کند. زنبور در شناسایی غذا از آن کمک می گیرد. در صورتی که زنبور با یک تحریک بویایی مثل رایحه لیمو تحریک شود، پس از اندک زمانی، تنها با تحریک بویایی و حتّی با نبودن قطره آب قند، به وسیله خرطوم خود فرایند عصاره گیری را آغاز می کند. زنبورها می توانند رایحه ها را به خاطر بیاورند. یادگیری رایحه ها و به خاطر سپردن آن ها به خاطر آنتن هایی است که در دو طرف بدن اوست. آنتن راست و ساختارهای عصبی مرتبط با آن نقش مهمی در حافظه کوتاه مدّت (حداکثر تا سه ساعت) ایفا می کند، در حالی که آنتن چپ در مرحله تحکیم حافظه بلند مدّت اهمیّت می یابد.

زهر زنبور عسل درمان ام. اس(MS)

زهر زنبور عسل در درمان بیماری MS موثر است. زهر زنبور عسل روی موش های صحرایی نژاد «ویستار» مبتلا به MS تاثیر گذاشته است. سیستم عصبی بیمار، در بیماری MS با تخریب هم راه است. این تخریب منجر به تخریب «غلاف های میانی اعصاب ملینی»  می شود. غلاف های میانی اعصاب ملینی با تاثیر زهر زنبور عسل شروع به بازسازی و ترمیم می کنند. در «تاثیرات بیولوژیک زهر زنبور عسل» بر درمان بیماری های دیگر نیز امید هست.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:یاران امین

مطالب مرتبط:

تک شاخ قطب شمال

وسعت جهان

کاکاپو،پرنده ای خاص

توت غول پیکر

زیباترین پروانه ها

سیب چوبی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.