تبیان، دستیار زندگی
آفتاب‏پرست‏ها، مارمولک‏های عجیبی هستند که می‏توانند رنگ پوست خود را تغییر دهند. آنها وقتی رنگ پوست خود را تغییر می‏دهند که عصبانی یا ترسیده باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مارمولکی با چند رنگ
آفتاب‏پرست‏

آفتاب‏پرست‏ها، مارمولک‏های عجیبی هستند که می‏توانند رنگ پوست خود را تغییر دهند. آنها وقتی رنگ پوست خود را تغییر می‏دهند که عصبانی یا ترسیده باشند. همچنین با تغییر دما و نور محیط یا هنگام مخفی شدن، رنگ پوست این جانور تغییر می‏کند.

آفتاب‏پرست‏

سلو‏های ویژه‏ای به نام ملانوفور در زیر پوست آفتاب‏پرست وجود دارد. این سلول‏ها می‏توانند رنگ پوست جانور را همرنگ محیط کنند.

آفتاب‏پرست‏

آفتاب‏پرست روی شاخه درخت در انتظار حشرات می‏نشیند. جانور دمش را دور شاخه درخت می‏پیچد و خود را محکم نگه می‏دارد. در همین حال چشمان گردان جانور، به او این امکان را می‏‏دهند که در یک زمان، از دو جهت شکار را زیر نظر بگیرد. آفتاب‏پرست برای گرفتن حشره، زبان دراز و چسبناک خود را به سمت شکار ‏پرت می‏کند و در یک چشم به هم زدن او را می‏گیرد.

آفتاب‏پرست‏

کوچک‏ترین آفتاب‏پرست دنیا، آفتاب‏پرست کوتوله نام دارد که طول آن فقط 2/5 سانتی‏متر است. این جانور معمولا در روی برگ‏های کف جنگل زندگی می‏کند. طول بیشتر آفتاب‏پرست‏ها بین 17 تا 25 سانتی‏متر است؛ اما طول برخی از آنها به 60 سانتی‏متر هم می‏رسد بیشتر آفتاب پرست‏ها از حشرات تغذیه می‏کنند؛ اما بعضی از انواع بزرگ آن پرندگان را نیز می‏خورند.

آفتاب‏پرست‏

آفتاب‏پرست برای گرفتن حشره، زبان دراز و چسبناک خود را به سمت شکار پرت می‏کند و در یک چشم به هم زدن او را می‏گیرد.

آفتاب‏پرست‏

سلو‏ل‏های ویژه‏ای به نام ملانوفور در زیر پوست آفتاب‏پرست وجود دارد. این سلول‏ها می‏توانند رنگ پوست جانور را همرنگ محیط کنند؛ به طوری که به سختی بشود او را دید.

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

***********************************

مطالب مرتبط

زنبور عسل و زنبور معمولی

سنجاب دم پشمالو

سنجاقک و دمزل فلای

ستاره دریایی

یازده حیوان هنر مند

حشره دعاخوان

آلپاکا

موش گوش دراز

موش کور دماغ ستاره ای

بهترین پرنده شناگر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.