تبیان، دستیار زندگی
نزدیك ظهر بود و خورشید كم كم گرمایش را بیشتر می كرد. مردم شیراز ،برای خواندن نماز جمعه ، منتظر حضور امام جمعۀ خود بودند. امام جمعه و همراهانش از خانه خارج شدند. آن ها باید چند كوچۀ پیچ در پیچ را پشت سر می گذاشتند تا به محل اقام ۀ نماز برسند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سومین شهید محراب


البته در همان مرحله نیز ایستادگی جوانان غیور میهن اسلامی در كنار نیروهای فداكار ارتش ، مانع از پیشروی بیش تر متجاوزین در خاك كشورمان شد و آنان نتوانستند به بسیاری از اهداف اولیه خود دست یابند.


سومین شهید محراب

جمعه بیستم آذر نزدیك ظهر بود و خورشید كم كم گرمایش را بیشتر می كرد. مردم شیراز ،برای خواندن نماز جمعه ، منتظر حضور امام جمعه خود بودند. امام جمعه و همراهانش از خانه خارج شدند. آن ها باید چند كوچه پیچ در پیچ را پشت سر می گذاشتند تا به محل اقامه نماز برسند. در سرپیچ یكی از كوچه ها ، ناگهان زنی كه چادر به سر داشت، ظاهر شد. رفتار طوری بود كه انگار با آیت الله كار دارد یا می خواهد سوألی بپرسد. حضور ناگهانی زن، اطرافیان آیت الله را غافلگیر كرده بود. او به سرعت نزدیك شد محافظان نگران شدند و تصمیم گرفتند مانع رسیدن او به امام جمعه شوند ؛ اما دیگر دیر شده بود ناگهان صدای انفجار مهیبی شنیده شد و ... آیت الله سید عبدالحسین دستغیب در سال 1273 هجری شمسی در شیراز متولد شد. تحصیلات مقدماتی و سطح را در شیراز و نزد ملا احمد دارابی و آیت الله میزا علی اكبر ارسنجانی گذراند.

سپس برای ادامه تحصیل به نجف اشرف رفت و در آن جا به درجه اجتهاد رسید. همزمان با سقوط حكومت رضا شاه پهلوی ، به شیراز مراجعت كرد و در همان سال ها به بازسازی مسجد عتیق ،كه از قدیمی ترین مساجد ایران به شمار می آید ،همت گمارد. حدود 20 سال در این مسجد  پس از نماز مغرب و عشا  تفسیر قرآن گفت ، دعای كمیل و مجالس عزاداری برگزار كرد تا در سال 1342 به جرم حمایت از نهضت امام خمینی بازداشت شد. از سال 42 تا 56 ،مدتی در زندان و مدتی در تبعید بود.در سال های اوج گیری انقلاب ،تحت رهبری امام خمینی ،هدایت مردم شیراز را بر عهده داشت . پس از پیروزی انقلاب، از سوی امام خمینی به عنوان امام جمعه شیراز منصوب شد. سر انجام در آذر ماه سال 60 ، هنگام عزیمت به نماز جمعه، مورد حمله دختر جوانی (از اعضای سازمان منافقین ) قرار گرفت كه زیر چادر به خودش مواد منفجره بسته بود، به شهادت رسید. شدت انفجار به حدی بود كه دوازده نفر از همراهان ایشان نیز در این حادثه شهید شدند. آیت الله دستغیب در طول 87 سال زندگی ، ضمن تدریس ، آثار بسیار تألیف كرد. تعدادی از كتاب های معروف ایشان عبارتند از: گناهان كبیره ،داستان های شگفت ، قلب سلیم ، حقایقی از قرآن، سرای دیگر ، و بهشت جاودان.

سینمای سال 1360

سینمای كودك و نوجوان در گام نخست از مجموعه تولیدات سینمای ایران در سال 1360 ، سه فیلم آن به نوجوانان اختصاص داشت . یكی از آن فیلم ها ،مجموعه ای تلویزیونی بود. تولید این تعداد فیلم ،نسبت به سال های گذشته ،از رشد چشمگیری برخوردار بود.در چند سال گذشته ( بعد از انقلاب ) ،تنها یك فیلم برای نوجوانان ساخته شده بود. اما در سال 1360 ، سه فیلم به نام های « بند » ساخته « غلام حسین طاهری دوست «، » تابستان سال آینده » ( مجموعه تلویزیونی ) به كارگردانی « كیومرث پور احمد » ، و « ستاره دنباله دار » به كارگردانی « سیروس كاشانی نژاد » تولید شدند و این ها اولین گام های سینمای كودك و نوجوان كشورمان بعد از انقلاب اسلامی به شمار می آمدند. اما در میان این سه فیلم ،مجموعه تلویزیونی « تابستان سال آینده » از ویژگی های خاصی برخوردار بود و در زمان پخش آن از سیمای جمهوری اسلامی ایران ،با استقبال نوجوانان روبرو شد.

تابستان سال آینده (مجموعه تلویزیونی ) كارگردان و تهیه كننده: كیومرث پور احمد / نویسنده فیلمنامه: منصور فرزانه ، با نگاهی به داستان « سختون » نوشته ناصر ایرانی/ فیلمبرداران : فرهاد صبا و حسین جعفریان / بازیگران : محمد تقی بیرجندی ،سیامك اطلسی ،محبوبه بیات ،عبدالله یاقوتی و محرم بسیم / 16 میلی متری، رنگی، 292 دقیقه / محصول: گروه كودك و نوجوان شبكه اول

هفت قسمت :

طلسم شده / هیچ صعودی آسان نیست / تك رو/ پا / چراغ قرمز امروز برای فردا / گام اول

خلاصه داستان

در یكی از روستاهای منطقه ای كوهستانی ، « آقا میر » راهنمای كوه نوردان ا ست. ولی الله پسر نوجوانش نیز دوست دارد مثل پدرش « بلد كوه » باشد. اما او یك بار در راه غار كوهستانی دیلمان ( كه آن را شوم و دست نیافتنی می دانند ) سقوط كرده و پایش كج جوش خورده است. ولی الله ،با این وضع دیگر نمی تواند همراه پدرش و كوهنوردان برود تا به آرزویش برسد . با اصرار ولی الله برای معالجه پایش،آقامیر او را به شهر می برد ؛ اما در آن جا در می یابند كه مخارج معالجه پای او خارج از توان و درآمد خانواده است. همه افراد خانواده ( پدر ،مادر ،پدر بزرگ و خود ولی الله) بسیج می شوند تا پول لازم را فراهم كنند. سرانجام ،با كمك چند نفر از اهالی ،پول فراهم می شود و پای ولی الله ، پس از یك عمل جراحی ، سلامت خود را باز می یابد.

جنگ در سال 60

جنگ در سال ٦٠

عراق ، در 31 شهریور 1359 با بمباران فرودگاه مهرآباد تهران و عبور دادن نیروهای ارتش خود از مرز و ورود به خاك ایران ، رسماً جنگ را علیه ایران آغاز كرد. نیروهای ارتش ایران كه آماده چنین واقعه ای نبودند ،نتوانستند تجاوز برنامه ریزی شده ارتش عراق را دفع كنند و نیروهای متجاوز ، در همان روزهای اول ،بخش های وسیعی از مناطق غرب و جنوب كشور و چند شهر مرزی را به تصرف در آوردند.

البته در همان مرحله نیز ایستادگی جوانان غیور میهن اسلامی در كنار نیروهای فداكار ارتش ، مانع از پیشروی بیش تر متجاوزین در خاك كشورمان شد و آنان نتوانستند به بسیاری از اهداف اولیه خود دست یابند.

از سوی دیگر ، شرایط سیاسی سال 60 و حوادث پی در پی آن نیز مانع از تمركز تمام امكانات و افكار در مسیر دفاع ازمیهن اسلامی بود. مسائلی چون اختلافات نخست وزیر و رییس جمهور ( كه فرماندهی كل قوا را هم برعهده داشت )، عزل بنی صدر ،وقایع هفتم تیر و هشتم شهریور و ... یكی پس از دیگری ذهن ها را به خود مشغول كرده بود.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.