تبیان، دستیار زندگی
سوگند به نفس و آنکه نیکویش آفرید، سپس بدی‌ها و پرهیزگاری‌هایش را به او الهام کرد. هر کس در پاکی آن کوشید، رستگار شد و هر که آلوده‌اش کرد، ناامید شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این سر نوشت من است

گل

سوگند به نفس و آنکه نیکویش آفرید، سپس بدی‌ها و پرهیزگاری‌هایش را به او الهام کرد. هر کس در پاکی آن کوشید، رستگار شد و هر که آلوده‌اش کرد، ناامید شد.                                                                                 شمس / 10-7

خدایا! راستش را بگو، آیا تو آدم‌های بد را بد خلق کرده‌ای و آدم‌های خوب را خوب. بعضی‌ها می‌گویند سرنوشت هر کسی را روی پیشانی‌اش نوشته‌اند. اگر این‌طور باشد، هیچ‌کس، هیچ کاری انجام نمی‌دهد، مگر اینکه به سرنوشتش عمل می‌کند. اگر کسی گناهی کند، تقصیر او نیست، تقصیر توست که او را گناهگار خلق کرده‌ای و اگر کسی خوب است و نیکوکار، کار مهمی نکرده، چون تو او را نیکوکار آفریده‌ای.

ولی من مطمئنم این‌طور نیست؛ چون اگر این طور باشد همه حساب و کتاب‌ها به هم می‌ریزد. دنیا جای مسخره‌ای می‌شود و ما هیچ کاره می‌شویم. اگر این‌طور باشد، امتحان و پیامبر و راهنمایی، پاداش و مجازاته و بهشت و جهنم، همه و همه بی‌معنی می‌شود.

گل

ولی ما آدمیم و قرار است که انتخاب کنیم و فرقمان با همه موجودات سر همین است. انتخاب‌های ماست که مهم است. انتخاب‌های ماست که آدم‌ها را از هم جدا می‌کند.

تو خوبی و بدی را کنار دستمان گذاشته‌ای تا ببینی ما کدام را برمی‌داریم. عقل هم به ما داده‌ای و قلبی که راه را نشانمان بدهد. پیامبرها را هم فرستاده‌ای تا کمک‌مان کنند و ما مسیری را که به تو می‌رسد. بهتر تشخیص بدهیم. حالا اگر باز هم اشتباه کنیم، راه غلطی برویم و گم بشویم، دیگر تقصیر خودمان است.

من که فکر می‌کنم هر کس سرنوشتش را خودش  می‌نویسد.

آیا تو آدم‌های بد را بد خلق کرده‌ای و آدم‌های خوب را خوب

خدایا! تو چه می‌گویی؟ تو هم با من موافقی؟

یعنی توی این زندگی آدم‌ها هیچ کاره‌اند، و فقط خداست که تصمیم می‌گیرد؟ به نظر تو بد بودن یا خوب بودن آدم‌ها دست خودشان است یا خداست که آدم‌ها را خوب و بد، می‌کند؟ تو چطور فکر می‌کنی؟ آیا می‌خواهی تصمیم‌ بگیری، انتخاب کنی و زندگی‌ات را بسازی، یا همه چیز را رها کنی و بگویی: «ربطی به من ندارد. این سرنوشت من است!»

عرفان نظر آهاری

***************************

مطالب مرتبط

انتخاب‌های ماست که مهم است

اسمش را گذاشته ام بدبختی!

فایده‌اش مال ماست

دیگر خجالت نمی کشم

من کلی دعای مستجاب نشده دارم

از ما باز خواست مکن

تو همه دعاها را اجابت می کنی

خاطره های تو پر از کلمه های خداست

ایستگاه استجابت دعا

درختی که گفت من پروردگار تواَم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.