تبیان، دستیار زندگی
بعضى افراد هنگامى كه به نعمت و آسایش مى رسند چنان دچار خود بزرگ بینى و تكبر مى شوند كه همه كس، حتى خدا را فراموش مى كنند. این افراد وقتى هم به مشكل و گرفتارى مى رسند، چنان ناامید مى شوند كه گویى هیچ چاره اى برایشان وجود ندارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

 ٧) جزء پانزدهم قرآن کریم، آیات ٨٣ الى ٩٣ سوره‌ی اسراء

تكبر و ناامیدى هر دو بد است

بعضى افراد هنگامى كه به نعمت و آسایش مى‏رسند چنان دچار خود بزرگ‏بینى و تكبر مى‏شوند كه همه كس، حتى خدا را فراموش مى‏كنند. این افراد وقتى هم به مشكل و گرفتارى مى‏رسند، چنان ناامید مى‏شوند كه گویى هیچ چاره‏اى برایشان وجود ندارد. این گونه رفتارها ناشى از ضعف ایمان است. خداوند متعال مى‏فرماید:

 و هنگامى كه به انسان نعمت مى‏دهیم روى مى‏گرداند و متكبرانه دور مى‏شود و هنگامى كه بدى به او مى‏رسد، ناامید مى‏شود. بگو: هر كس براساس خلق و خوى خود عمل مى‏كند و پروردگارتان به كسانى كه راهشان درست‏تر است، آگاه‏تر است.

آیات 83 و 84


 روح

مردم در مورد روح از پیامبر(ص) سوال مى‏كردند. خداوند دانا فرمود:

 و در مورد روح از تو مى‏پرسند. بگو: روح از امر پروردگارم است و از دانش، جز اندكى، به شما داده نشده است.

آیه‌ی 85

 بخشش او بسیار است

آفریدگار یكتا به بندگانش نعمت‏هاى فراوانى بخشیده است. اگر سپاسگزار باشند، نعمت‏هایش را افزون مى‏كند و اگر ناسپاسى و كفران كنند، نعمت‏هایش را از آنان مى‏گیرد. یكى از بزرگ‏ترین نعمت‏هاى الهى نزول قرآن است كه خداوند فرموده است: «اگر بخواهد، آن را پس مى‏گیرد.» درست است كه روى سخن با پیامبر اكرم(ص) است، اما قرآن كتابى است كه براى هدایت تمام انسان‏ها نازل شده و نباید مورد ناسپاسى قرار گیرد؛ خداوند بخشنده چنین هشدار مى‏دهد:

 و اگر بخواهیم، به یقین آن‏چه را به تو وحى كرده‏ایم، مى‏بریم. سپس براى آن، در برابر ما، براى خود وكیلى نمى‏یابى. مگر رحمتى از سوى پروردگارت؛ به راستى بخشش او بر تو بسیار است.

آیات 86 و 87


 نمى‏توانند مانند آن بیاورند

مشركان، قرآن را معجزه نمى‏دانستند و آن را شعر و افسانه‌ی پیشینیان مى‏پنداشتند. خداوند مهربان براى این كه عجز و ناتوانى آنان را در مقابل آیات قرآن ثابت كند، فرمود:

 بگو: اگر تمام انسان‏ها و جن جمع شوند كه مانند این قرآن را بیاورند، مانند آن را نمى‏آورند؛ هر چند یكدیگر را یارى كنند.

آیه‌ی 88


 ناسپاسى كردند

خداوند مهربان، براى این كه مردم به راه راست هدایت شوند و حق برایشان روشن شود، مثال‏هاى گوناگونى در قرآن بیان فرمود، اما بیش‏تر مردم ایمان نیاوردند و ناسپاسى كردند. در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 و به یقین ما در این قرآن براى مردم هرگونه مثالى آوردیم، اما بیش‏تر مردم جز ناسپاسى را نخواستند.

آیه‌ی 89


 
 معجزه بیاور

گروهى از مشركان قریش، كنار خانه‌ی كعبه جمع شدند و تصمیم گرفتند با حضرت محمد(ص) صحبت كنند و از او بخواهند معجزات دلخواه آنان را بیاورد و اگر نمى‏تواند از كار خود دست بردارد. پس شخصى را نزد پیامبر(ص) فرستادند و پیامبربه امید این كه هدایت شوند به جمع آنان پیوست. گفتند: «تو ما را بسیار آزار دادى، به خدایانمان دشنام دادى، آیین پدرانمان را گمراهى خواندى، ما را نادان مى‏دانى و در میان ما نفاق ایجاد كردى. از این كارها چه منظورى دارى؟ اگر پول مى‏خواهى، به تو آن‏قدر پول مى‏دهیم كه بى‏نیاز شوى؛ اگر مقام مى‏خواهى، به تو مقام مى‏دهیم؛ و اگر بیمارى، بگو تا بهترین طبیبان را برایت بیاوریم.»
    پیامبر(ص) فرمود: «من از شما هیچ چیز نمى‏خواهم. فقط مأموریت دارم تا شما را به پرستش خداى یگانه دعوت كنم.» گفتند: «اگر پیامبرى، باید معجزاتى را كه ما مى‏خواهیم انجام دهى.» آن‏گاه، هر یك از آنان معجزه‏اى درخواست كرد:

- مكه شهر كوچكى است. كوه‏ها را عقب بران تا شهرمان بزرگ‏تر شود و از پروردگارت بخواه تا  چشمه‏هاى آب در مكه روان سازد.
    - باغى از خرما و انگور براى خودت ظاهر كن كه در آن نهرها جارى باشند.
    - اگر مى‏توانى عذاب بر ما نازل كن و آسمان را تكه تكه بر سر ما فرو ریز.
    - خدا و فرشتگان را بیاور تا آن‏ها را ببینیم و ایمان بیاوریم.
    - اگر راست مى‏گویى خانه‏اى از طلا ظاهر كن.
    - اگر پیامبرى، در آسمان بالا برو و نامه‏اى بیاور تا بخوانیم و مطمئن شویم كه تو پیامبر خدا هستى.
    ابوجهل گفت: «او جز دشنام دادن به نیاكان ما و بت‏ها كار دیگرى نمى‏تواند انجام دهد. من تصمیم گرفته‏ام سنگى بردارم و هنگامى كه در سجده است بر سرش بكوبم!»
    پیامبر(ص) با اندوه فراوان از نزد آنان بازگشت، و خداوند مهربان به او چنین وحى نازل فرمود:

 و گفتند: هرگز به تو ایمان نمى‏آوریم تا آن كه برایمان از زمین، چشمه‏اى بیرون آورى، یا باغى از خرما و انگور داشته باشى كه در میان آن، آشكارا نهرها جارى كنى. یا همان‏طور كه ادعا كردى، آسمان را تكه تكه بر سرمان فرود آورى، یا خدا و فرشتگان را مقابل ما بیاورى، یا خانه‏اى از طلا داشته باشى، یا در آسمان بالا روى. و هرگز بالا رفتنت را باور نمى‏كنیم تا این كه كتابى برایمان پایین بیاورى كه آن را بخوانیم. بگو: منزه است پروردگارم. آیا من، جز انسانى فرستاده شده هستم؟

آیات 90 الى 93

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء پانزدهم قرآن کریم، آیات ١ الى ١١١ سوره‌ی اسراء

سوره ی اسراء آیات ٧٢ الی ٨٢

سوره ی اسراء آیات ٥٦ الی ٧١

سوره ی اسراء آیات ٤٠ الی ٥٥


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.