تبیان، دستیار زندگی
مشركان، بسیارى از چیزهاى حلال را بر خود حرام كرده بودند؛ مثلاً بعضى از چهارپایان را حرام مى دانستند. آنان پرستش بت ها و حلال و حرام هایى را كه خودشان قرار داده بودند، از جانب خدا مى دانستند و به پیامبر(ص) مى گفتند:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

 ٩) جزء چهاردهم قرآن کریم، آیات ٣٥ الى ٤٧ سوره‌ی نحل

سزاوار گمراهى‏اند

مشركان، بسیارى از چیزهاى حلال را بر خود حرام كرده بودند؛ مثلاً بعضى از چهارپایان را حرام مى‏دانستند. آنان پرستش بت‏ها و حلال و حرام‏هایى را كه خودشان قرار داده بودند، از جانب خدا مى‏دانستند و به پیامبر(ص) مى‏گفتند: «اگر خدا مى‏خواست، ما را هدایت مى‏كرد كه غیر از او را عبادت نكنیم و حلال‏ها را حرام نگردانیم.» اما خداوند مهربان براى هدایت انسان‏ها اجبار قرار نداد، بلكه پیامبرانى را برگزید تا مردم را راهنمایى كنند. او به مردم عقل و قدرت تشخیص حق و باطل بخشید و به آنان اختیار داد تا راه زندگى خود را انتخاب كنند. خداوند به مشركان چنین پاسخ داد:

 و كسانى كه مشرك بودند گفتند: اگر خدا مى‏خواست نه ما و نه پدرانمان جز او چیزى را نمى‏پرستیدیم و بدون او چیزى را حرام نمى‏شمردیم. كسانى كه قبل از آنان بودند، این چنین رفتار كردند. آیا جز پیام رساندن آشكار، چیزى بر عهده‌ی پیامبران است؟ و به یقین، در هر امتى پیامبرى برگزیدیم كه خدا را بپرستید و از طاغوت دورى كنید. پس خدا بعضى از آنان را هدایت كرد و از آنان كسانى هستند كه سزاوار گمراهى‏اند. پس در زمین بگردید و ببینید سرانجام دروغگویان چگونه بوده است! اگر بر هدایت آنان حریص باشى، پس خدا كسى را كه گمراه كرده هدایت نمى‏كند و آنان یاورانى ندارند.

آیات 35 الى 37


 باش

مشركان و كافران قسم مى‏خوردند كه كسى پس از مرگ زنده نخواهد شد و روز قیامتى وجود ندارد. خداوند مهربان به همه‌ی كسانى كه قیامت را باور ندارند مى‏فرماید:

 و با سخت‏ترین سوگندهایشان، سوگند یاد كردند كه خدا كسى را كه مى‏میرد زنده نمى‏كند. بله، این وعده بر او حق است، ولیكن بیش‏تر مردم نمى‏دانند. تا آن‏چه را در آن اختلاف دارند برایشان توضیح دهد و تا كسانى كه كافرند بدانند كه خودشان دروغگو بوده‏اند. به راستى سخن ما به هر چیزى كه اراده كنیم این است كه به او مى‏گوییم: باش پس موجود مى‏شود.

آیات 38 الى 40


 پاداش مهاجران

مسلمانان در مكه مورد آزار و اذیت قرار داشتند. آنان را شكنجه مى‏كردند و تعدادى از آنان شهید شدند. مشركان و كافران مكه، مسلمانان را سه سال در دره‏اى خشك محاصره كردند تا از ایمانشان دست بردارند. سرانجام، پیامبر(ص) به مسلمانان فرمان هجرت داد. آنان خانه و زندگى خود را در مكه رها كردند و براى گسترش دین اسلام، به مدینه مهاجرت كردند. خداوند مهربان در مورد كسانى كه در راه خدا هجرت مى‏كنند مى‏فرماید:

 و كسانى كه پس از آن كه ستم دیدند، در راه خدا هجرت كردند، در دنیا جایگاهى نیكو به آنان مى‏دهیم و اگر بدانند حتماً پاداش آخرت بزرگ‏تر است. كسانى كه صبر كردند و بر پروردگارشان توكل مى‏كنند.

آیات 41 و 42


 از اهل كتاب بپرسید

مشركان مى‏گفتند هیچ انسانى نمى‏تواند پیامبر خدا باشد و اگر خدا مى‏خواست پیامبرى داشته باشد، فرشته‏اى را به زمین مى‏فرستاد. خداوند به پیامبر(ص) فرمود كه به آنان بگوید پیامبران همیشه مردانى از میان مردمشان بوده‏اند و اگر نمى‏دانند از پیروان ادیان پیشین بپرسند. وحى الهى چنین است:

 و پیش از تو به جز مردانى كه به آنان وحى مى‏كردیم نفرستادیم. پس اگر نمى‏دانید از اهل كتاب بپرسید. با دلایل آشكار و نوشته، و این قرآن را به تو نازل كردیم تا براى مردم آن‏چه را به آنان نازل شده بیان كنى و شاید آنان بیندیشند.

آیات 43 و 44


 در زمین فرو مى‏روند

خداوندِ قهار، به مردمى كه پس از دیدن این همه نشانه‏ها به پروردگارشان ایمان نمى‏آورند و در مورد دین خدا بداندیشى مى‏كنند، هشدار مى‏دهد:

 آیا كسانى كه تدبیرهاى بد اندیشیده‏اند ایمن شده‏اند از این كه خدا آنان را در زمین فرو ببرد یا از جایى كه نمى‏دانند، عذاب بر آنان بیاید؛ یا در حال رفت و آمدشان، آنان را بگیرد و نتوانند كارى بكنند؛ یا آنان را در حالى كه وحشت‏زده‏اند، بگیرد؟ پس به راستى پروردگارتان رئوفِ مهربان است.

آیات 45 الى 47

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء چهاردهم قرآن کریم، آیات ١ الى ١٢٨ سوره‌ی نحل

سوره ی نحل آیات ٢٤ الی ٣٤

سوره ی نحل آیات ١٤ الی ٢٣

سوره ی نحل آیات ١ الی ١٣


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.