تبیان، دستیار زندگی
مردم شب و روز نشانه هاى پروردگار را مى بینند، اما بدون تفكر و اندیشه از كنار آن ها مى گذرند و ایمان نمى آورند و كسانى هم كه ایمان مى آورند، ایمان بیش ترشان با شرك همراه است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

 ٥) جزء سیزدهم قرآن کریم،آیات ١٠٥ الی ١١١ سوره ی یوسف

مشرك هستند

مردم شب و روز نشانه‏هاى پروردگار را مى‏بینند، اما بدون تفكر و اندیشه از كنار آن‏ها مى‏گذرند و ایمان نمى‏آورند و كسانى هم كه ایمان مى‏آورند، ایمان بیش‏ترشان با شرك همراه است. زیرا ایمان واقعى آن است كه انسان فقط بنده‌ی خدا باشد و در هر كارى فقط خدا را در نظر داشته باشد. كسانى كه براى خودنمایى یا جلب رضایت دیگران كارى را انجام مى‏دهند، مشركند؛ هر چند ادعاى ایمان داشته باشند. پیامبر اكرم(ص) فرموده‏اند: «در روز قیامت به كسانى كه در دنیا ریا كرده‏اند، گفته مى‏شود به سراغ كسانى كه به خاطر آنان ریا مى‏كردید، بروید؛ ببینید پاداشى نزد آنان مى‏یابید؟» خداوند یگانه مى‏فرماید:

 و چه بسیار نشانه‏ها در آسمان و زمین كه بر آن‏ها مى‏گذرند و از آن‏ها روى برمى‏گردانند و بیش‏ترشان به خدا ایمان نمى‏آورند؛ مگر آن كه مشرك هستند.

آیات 105 و 106


 آیا ایمن هستند؟

خداوند مهربان به مشركان و كافران هشدار مى‏دهد كه بترسند از عذابِ فراگیر، یعنى عذابى كه ناگهان تمام گناهكاران را با هم فرامى‏گیرد و بترسند از این كه هنگام قیامت شود و آنان در بى‏خبرى باشند. یگانه‌ی مهربان چنین مى‏فرماید:

 آیا ایمن هستند از این كه عذابِ فراگیرِ خدا به آنان برسد یا در حالى كه بى‏خبرند، ناگهان قیامت به آنان برسد.

آیه‌ی 107


 ایمان با آگاهى

پیامبر گرامى(ص) مردم را به یكتاپرستى دعوت مى‏كرد، اما آنان را به پذیرش دین مجبور نمى‏كرد؛ بلكه به آنان بینش و آگاهى مى‏داد تا خودشان راه درست را انتخاب كنند. این نه تنها روش او بوده، بلكه پیروانش نیز باید با همین روش، مردم را هدایت و راهنمایى كنند.
خداوند مهربان مى‏فرماید:

بگو: این راه من است. من و پیروانم با بینش به سوى خدا دعوت مى‏كنیم، و منزه است خدا و من از مشركان نیستم.

آیه‌ی 108


 آیا نمى‏اندیشید؟

كافران و مشركان براى آن كه ایمان نیاورند بهانه‏جویى مى‏كردند و مى‏گفتند: «چرا خداوند مردمى از خودمان را به پیامبرى برگزیده است؟ چرا فرشته‏اى براى هدایت مردم نازل نشده است؟» در حالى كه تمام پیامبرانِ پیشین، مردانى بودند كه از میان مردمشان انتخاب شده بودند. با آنان نشست و برخاست مى‏كردند و مردم، آنان را مى‏شناختند. خداوند مهربان مى‏فرماید:

 و پیش از تو نفرستادیم مگر مردانى از اهل شهرها كه به آنان وحى مى‏كردیم. آیا در زمین نمى‏گردند تا عاقبتِ كسانى را كه پیش از آنان بودند ببینید؟ و به یقین براى كسانى كه پرهیزكارى كرده‏اند، سراى آخرت بهتر است. آیا نمى‏اندیشید؟

آیه‌ی 109


 درس عبرت

هرگاه پیامبران از ایمان آوردن قوم خود ناامید مى‏شدند، آنان را از عذاب الهى بیم مى‏دادند؛ اما مردم گمان مى‏كردند پیامبران دروغ مى‏گویند و عذابى نازل نمى‏شود. در این هنگام، خداوند پیامبران را یارى مى‏كرد و نجات مى‏داد و گناهكاران دچار عذاب مى‏شدند. خداوند مهربان مى‏فرماید در داستان‏هاى پیامبران درس‏هاى عبرت فراوانى براى خردمندان است. در قرآن مى‏خوانیم:

 تا وقتى كه فرستادگان ناامید شدند. و گمان كردند كه حتماً به آنان دروغ گفته شده. یارى ما بر ایشان آمد. پس كسانى كه مى‏خواستیم نجات یافتند و عذاب ما از مردم گناهكار بازگردانده نمى‏شود. به راستى در داستان‏هاى آنان براى خردمندان عبرتى هست. این سخنى نیست كه به دروغ ساخته شده باشد؛ بلكه آن‏چه را كه پیش از آن بوده تصدیق مى‏كند و بیان كننده هر چیزى است. و هدایت و رحمتى است براى مردمى كه ایمان مى‏آورند.

آیات 110 و 111

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء سیزدهم قرآن کریم، آیات ٥٣ الی ١١١سوره ی یوسف

سوره ی یوسف آیات ٩٤ الی ١٠٤

سوره ی یوسف آیات ٨٠ الی ٩٣

سوره ی یوسف آیات ٦٧ الی ٧٩


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.