تبیان، دستیار زندگی
پیامبر (صلیالله علیه واله وسلم) وعده داده بودند که حتی اگر یک روز به روز قیامت مانده باشد، فرزندم مهدی (عج) خواهد آمد. و حتما برایتان جالب خواهد بود که بدانید در بعضی از کتب مذهبی، حتی مشخصات امام (عج) را درباره موعود آخرالزمان دادهاند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منجی همه ی منتظران
منجی همه ی منتظران

فرزند پیامبر (صلیالله علیه واله وسلم)

پیامبر (صلیالله علیه واله وسلم) وعده داده بودند که حتی اگر یک روز به روز قیامت مانده باشد، فرزندم مهدی (عج) خواهد آمد. و حتما برایتان جالب خواهد بود که بدانید در بعضی از کتب مذهبی، حتی مشخصات امام (عج) را درباره موعود آخرالزمان دادهاند در کتاب «جاماسب نامه» زرتشتیان، درباره ایشان چنین نوشته شده است:« مردی بیرون آید از زمین تازیان (اعراب) از فرزندان هاشم... که بر دین جد خویش بود. با سپاه بسیار روی به ایران نهد و آبادانی کند و زمین را پر داد کند...»

و در جای دیگر؛ پس از دادن نشانههای پیامبر (صلیالله علیه واله وسلم) آمده است: «پیغمبر عرب، آخر پیامبران باشد که در میان کوههای مکه پیدا نشود... از فرزندان دختر پیغمبر که خورشید جهان و شاه زنان نام دارد، کسی پادشاه شود در دنیا به حکم یزدان که جانشین پیغمبر باشد و دولت او تا به قیامت متصل باشد و بعد از او، پادشاهی دنیا تمام شود... از خوبان و پیامبران، گروه بسیاری را زنده کند و از بدان گیتی و کافران، گروهی را...»

علیرغم آنکه دین هندوها به مرور زمان آمیخته به خرافات زیاد شده و از مسیر یکتاپرستی فاصله گرفته؛ اما در کتب مذهبی قدیمی هندوها، اشارات زیادی به پیامبر (صلیالله علیه واله وسلم) و حتی اهل بیت ایشان شده است. در کتاب «شاکمونی» آنها، این خبر درباره منجی موعود نقل شده است: «پادشاهی و دولت دنیا؛ به فرزند سرور خلایق دو جهان، کشن بزرگوار تمام میشود. وی کسی باشد که بر کوههای مشرق و مغرب دنیا حکم براند و فرمان کند و بر ابرها سوار شود... دین خدا یک دین شود و دین خدا زنده گردد. نام او قائم باشد...»

در کتاب «پاتیکل» هندوها نیز؛ علاوه بر پیامبر(صلیالله علیه واله وسلم)، از حضرت علی (علیهالسلام) و امام زمان (عج) هم یاد شده است. به دو کلمه وصی و راهنما که به معنی هدایت کننده است، دقت کنید: «چون مدت روز تمام شود، دنیا کهنه نو شود و زنده گردد و صاحب ملک تازه پیدا شود. از فرزندان دو پیشوای جهان. یکی ناموس آخرالزمان و دیگری صدیق اکبر، وصی بزرگتر وی که پشن نام دارد. و نام آن صاحب ملک تازه. راهنما است... و دولت او بسیار کشیده شود و عمر او از فرزندان ناموس اکبر، زیاد باشد و آخر انبیا به او تمام شود...»

منجی همه ی منتظران

اهل سنت نیز به آمدن منجی آخرالزمان؛ اعتقاد دارند. «قاضی بهلول بهجت اقندی» از علمای اهل تسنن گفته است: «هیچ فردی از افراد اسلام پیدا نمیشود که وجود صاحب عصر و زمان را قبول نداشته باشد.»

و «ابن ابی الحدید» یکی دیگر از علمای اهل سنت تاکید کرده است که: «موضوع آن مهدی موعود منتظر در قبل از پایان یافتن عالم، مورد قبول همه مسلمانان است.»

در واقع اهل تسنن مثل شیعیان، امام زمان (عج) را از فرزندان حضرت زهرا (علیهماالسلام) میدانند؛ منتهی در مورد پدر ایشان اختلاف دارند. برخی از ایشان عقیده شیعه را قبول دارند و امام زمان (عج) را فرزند حضرت امام حسن عسگری (علیهالسلام) میدانند* گروهی از علمای تسنن، معتقد هستند که امام موعود اگر چه از نسل حضرت زهرا (علیهماالسلام) هست ولی پدرشان امام حسن عسگری(علیهالسلام) نیست و برخی هم اعتقاد دارند که هنوز امام منجی به دنیا نیامده است ولی آمدنشان حتمی است.

امام زمان (عج)، اگر چه در میان مذاهب و زبانهای مختلف؛ نامهای متفاوت دارد؛ اما در حقیقت یک نفر است. کسی است که سالهاست همه عالم، انتظار ظهورش را میکشند. همان غایب حاضر.

* کتاب الیواقیت و الجواهر فی بیان عقایدالاکبر، در بخش شرح «فتوحات مکیه»، تالیف «محیالدین عربی»

کتایون کیائی

گروه کودک و نوجوان سایت تبیان

مطالب مرتبط

انتظار

نشانه‏های ظهور

آغاز غیبت

کودکی؛ زندگی مخفی

مردی که خواهد آمد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.