تبیان، دستیار زندگی
نودمین سوره‌ی قرآن مجید، سوره‌ی «بلد» است. این سوره 20 آیه و 82 کلمه دارد و سی و پنجمین سوره‌ی قرآن است که در شهر مکّه بر پیامبر نازل شده است. نام این سوره از اولین آیه‌ی آن گرفته شده است. در این آیه به شهر مقدس «مکّه» سوگند یاد شده است. خدای بزرگ و مهرب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهر پیامبر

مکه

سوره‌ی «بلد» (شهر)

نودمین سوره‌ی قرآن مجید، سوره‌ی «بلد» است. این سوره 20 آیه و 82 کلمه دارد و سی و پنجمین  سوره‌ی قرآن است که در شهر مکّه بر پیامبر نازل شده است.

هر کس این سوره را بخواند در روز قیامت خداوند به او خشم نمی‌گیرد

نام این سوره از اولین آیه‌ی آن گرفته شده است. در این آیه به شهر مقدس «مکّه» سوگند یاد شده است. خدای بزرگ و مهربان در این آیه و آیه‌ی بعد می‌گوید: «قسم به این شهر، شهری که تو (پیامبر خدا) در آن سکونت داری.» دانشمندان گفته‌اند: «خداوند به خاطر وجود پیامبر بزرگ اسلام که در مکّه ساکن بوده است به این شهر سوگند خورده است.»

محتوای سوره:

آیات این سوره به سه بخش تقسیم می‌شود:

1- در قسمت اوّل، پس از سوگندهای متعددی گفته است که زندگی انسان در دنیا، همواره با سختی‌ها  و مشکلات زیادی همراه است. این یادآوری برای این است که به انسان‌ها بگوید تا خودشان را برای رو به رو شدن یا سختی‌ها آماده کنند و انتظار آرامش و راحتی کامل در این دنیا را نداشته باشند؛ زیرا آرامش و راحتی فقط در جهان دیگری که پس از مردن به آنجا می‌رویم پیدا می‌شود.

قسم به این شهر، شهری که تو در آن سکونت داری

2- در بخش دوّم، خداوند به نعمت‌های بزرگی که به انسان‌ها داده است اشاره می‌کند؛ مانند چشم‌ها، زبان، لب‌ها و ... اما انسان‌ها در برابر این نعمت‌ها ناسپاسی می‌کنند.

3- در آیه‌های آخر، خداوند انسان‌ها را به دو گروه تقسیم کرده است. گروهی، «اصحاب یمین» هستند؛ یعنی آنها که در روز قیامت‌ نامه‌ی اعمال‌شان را به دست راست‌شان می‌دهند. این گروه در دنیا کارهای خوبی کرده‌اند. گروه دوم آنها هستند که نامه‌ی اعمال‌شان را به دست چپ‌شان می‌دهند. آنها مردمان بدی هستند و همیشه نشانه‌های خداوند را قبول نمی‌کنند. این گروه در جهان دیگر، به جهنم می‌روند و عذاب می‌شوند.

ثواب خواندن:

پیامبر اسلام (ص) فرموده‌اند: «هر کس این سوره را بخواند در روز قیامت خداوند به او خشم نمی‌گیرد.»

امام صادق (ع) نیز فرموده‌اند: «کسی که در نماز واجب خود این سوره را بخواند در دنیا انسان خوبی خواهد شد و در آخرت نیز، پیش خداوند دارای درجه‌ی والایی خواهد بود.»

به نقل از مجله پوپک

محمد حسین فکور

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.