تبیان، دستیار زندگی
هشتاد و هشتمین سوره‌ی قرآن، سوره‌ی «غاشیه» است. این سوره 26 آیه و 82 کلمه دارد و شصت و هشتمین سوره‌ی قرآن است که در شهر مکه بر پیامبر (ص) نازل شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوره‌ی غاشیه (قیامت)

قرآن کریم

هشتاد و هشتمین سوره‌ی قرآن، سوره‌ی «غاشیه» است. این سوره 26 آیه و 82 کلمه دارد و شصت و هشتمین سوره‌ی قرآن است که در شهر مکه بر پیامبر (ص) نازل شده است. در آغاز این سوره به پیامبر(ص) می‌گوید: «آیا داستان هنگامه‌ی فراگیر که همه چیز را می‌پوشاند، به تو رسیده است؟»

نام این سوره نیز از همین آیه گرفته شده است.

محتوای سوره:

این سوره دارای سه بخش است:

از آیه‌ی 1 تا آیه‌ی 16 درباره‌ی قیامت، عذاب‌های جهنم و نعمت‌های بهشت است. در بخش دوم، درباره‌ی توحید و یگانگی خداوند سخن می‌گوید. در این آیه‌ها به انسان‌ها می‌گوید که به شگفتی‌های آفرینش توجه کنند؛ مانند شگفتی آفرینش شتر، آسمان، کوه‌ها و زمین. اسرار و شگفتی‌های این مخلوقات، انسان را به سوی آفریدگار آنها راهنمایی می‌کند.

در بخش سوم، بحث از نبوّت و پیامبری پیامبر بزرگ اسلام است. در این آیات، به گوشه‌ای از وظایف پیامبر (ص) اشاره می‌کند و در پایان نیز کافران را با عذاب‌های خداوند تهدید می‌کند.

هشتاد و هشتمین سوره‌ی قرآن، سوره‌ی «غاشیه» است. این سوره 26 آیه و 82 کلمه دارد و شصت و هشتمین سوره‌ی قرآن است که در شهر مکه بر پیامبر (ص) نازل شده است.

ثواب خواندن:

پیامبر(ص) فرموده‌اند: «هر کس این سوره را بخواند، خداوند حساب او را در قیامت آسان می‌کند.»

امام صادق(ع) نیز فرموده‌اند: «هر کس همیشه این سوره را در نمازها بخواند، خداوند در دنیا و آخرت او را رحمت می‌کند و در روز قیامت نیز او را از عذاب و آتش جهنم دور می‌کند.»

محمدحسین فکور

منبع: ماهنامه پونک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.