تبیان، دستیار زندگی
«البته شیطان دشمن شماست پس او را دشمن خود بگیرید او حزب و گروهش را فرا می خواند تا اهل آتش سوِان (جهنم) شوند.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حزب شیطان

دوستی با شیطان

ان الشیطان لکم عدوا فاتخذوه عدواً انما یدعوا حزبه لیکونوا من اصحاب السعیر(فاطر:6)

«البته شیطان دشمن شماست پس او را دشمن خود بگیرید او حزب و گروهش را فرا می خواند تا اهل آتش سوِان (جهنم) شوند.»

یکی از واقعیت های زندگی، وجود دوست و دشمن در زندگی ما انسان هاست. همه ی عوامل و موجوداتی که به شکلی سلامتی، کمال و منافع ما را تهدید می کنند دشمن ما به حساب می آیند و برعکس، پدیده ها و موجوداتی که در جهت منافع، کمال و سلامتی ما گام برمی دارند جزء دوستان ما جای می گیرند. با این طیف وسیع است که ما میکروب های مضر میکروسکوپی را در مجموعه ی دشمنان بزرگ خود جای می دهیم و با آن ها به شدت و گاه با هزینه های گزاف مبارزه می کنیم و باکتری ها و میکروب های مفید را دوستان خوب خود می شمریم و نه تنها آن ها را از بین نمی بریم که گاه آن ها را تکثیر نیز می کنیم.

می توان با یاد خدا و انجام دادن تکالیفی مثل نماز، دعا، زیارت، رفتن به مسجد، مطالعه ی کتاب های خوب و پرهیز از نشست و برخاست با دوستان ناباب و ... در برابر وسوسه های گاه و بی گاه او ایستاد

می بینید دوست و دشمن را نباید فقط در میان انسان ها جست و جو کنیم، شیطان نیز یکی دیگر از دشمنان ماست؛ دشمنی که به چشم دیده نمی شود، اما دشمنی بزرگ است و هدفش جهنمی کردن ماست.

دشمنی شیطان چگونه است و گروه همراه او چه کسانی هستند؟ قرآن در آیه ای پاسخ این سوال ها را داه است: « آنان که شیطان بر آن ها چیره شده و یاد خدا را از خاطرشان برده است آنان حزب شیطانند آگاه باش که حزب شیطان زیانکارانند.» (مجادله:18)

پس حال که کار اصلی شیطان و پیروان او ـ حزب شیطان ـ از خاطر بردن یاد خداست. بدانیم هر کار و حرکتی که ما را از یاد خدا باز دارد شیطانی است و باید در مقابل آن مقاومت کرد.

البته شیطان به طور مستقیم تسلطی بر انسان ها ندارد؛ یعنی اگر کسی خود اجازه ندهد شیطان نمی تواند بر او مسلط شود. انسان دارای اراده و اختیار است و خودش باید تصمیم بگیرد شیطان فقط از طریق وسوسه های درونی، انسان را وسوسه می کند.

می توان با یاد خدا و انجام دادن تکالیفی مثل نماز، دعا، زیارت، رفتن به مسجد، مطالعه ی کتاب های خوب و پرهیز از نشست و برخاست با دوستان ناباب و ... در برابر وسوسه های گاه و بی گاه او ایستاد و در هر حال از خدا در مبارزه ی با شیطان یاری خواست.

پیامبر صلى الله علیه و آله :

هرگاه دیدید که مردی باکی ندارد که چه می گوید و چه درباره اش گفته می شود،چنین کسی شریک شیطان است.

جهادالنفس، ح 687

امام صادق(ع):

هرگاه دیدید که بنده ای گناهان مردمان را جستجو می کند و گناهان خویش را فراموش کرده است بدانید که او فریب شیطان را خورده است.

(جهاد النفس، ح 237)

فرآوری:نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع:مجله ی رشد، وبلاک رازهای شیطان

مطالب مرتبط:

خود بزرگ بینی آفتی برای دینداری

بلایی که ناسپاسی سر انسان می‌آورد

نتیجه خوار شمردن

داستانی از سفارش پیامبر (ص) برامانت داری

کار عجیب مرد حسود

اخلاق خوب داشته باشیم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.