تبیان، دستیار زندگی
از نظر روان‌شناسی، گرایش نوجوان به همسالان و دوستان طبیعی است. نوجوان علاقه دارد وقت بیشتری را با دوستانش صرف کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوجوان و خانواده

نوجوان و خانواده

1- نوجوان و همسالان

از نظر روان‌شناسی، گرایش نوجوان به همسالان و دوستان طبیعی است. نوجوان علاقه دارد وقت بیشتری را با دوستانش صرف کند، اما این علاقه، گاهی مشکلاتی را به وجود می‌آورد. بعضی از نوجوانان، ضمن آنکه به گروه همسالان گرایش می‌یابند، روابط خود را با خانواده نیز به خوبی ادامه می‌دهند. اما عده‌ای دیگر از آنها، به نسبت نزدیکی و ارتباط با همسالان و دوستان خود، از خانواده فاصله می‌گیرند. چنین وضعیتی برای مراحل بعدی زندگی آنها، مشکلاتی به وجود می‌آورد. البته نوجوان برای این رفتار خود دلایلی می‌آورد، اما وقتی بزرگ‌تر شد. متوجه می‌شود که دلایل او چندان هم منطقی نبوده است.

بعضی از نوجوانان هم در نشان دادن میل خود به استقلال، زیاده روی می‌کنند. نوجوانی که می‌خواهد خانوده در هیچ کدام از کارهایش دخالت نکنند و کاملاً آزاد باشد، به تدریج محبت پدر و مادر و حمایت آنها را از دست می‌دهد و علاوه بر مشکلات اجتماعی، از نظر روحی نیز آسیب خواهد دید

2- نوجوان و استقلال

نوجوان و خانواده

نوجوان سعی می‌کند نشان دهد که بزرگ شده است و شخصیت مستقلی دارد، اما درک این موضوع، برای او و والدین، یکسان نیست.

بعضی از پدرها و مادرها کمتر به این نکته توجه می‌کنند که فرزند نوجوانشان دیگر کودک نیست. به همین دلیل، شرایط لازم را برای کسب اعتماد به نفس و استقلال او فراهم نمی‌کنند. والدین باید توجه کنند که نادیده گرفتن نیاز نوجوان به استقلال، ممکن است باعث شود که فرزندشان از آنها فاصله بگیرد.

از طرف دیگر، بعضی از نوجوانان هم در نشان دادن میل خود به استقلال، زیاده روی می‌کنند. نوجوانی که می‌خواهد خانواده در هیچ کدام از کارهایش دخالت نکنند و کاملاً آزاد باشد، به تدریج محبت پدر و مادر و حمایت آنها را از دست می‌دهد و علاوه بر مشکلات اجتماعی، از نظر روحی نیز آسیب خواهد دید.

نوشته: ابراهیم اصلانی

تنظیم برای تبیان: خرازی

***************************

مطالب مرتبط

کمک درزیر باران

رمز موفقیت

سنگ یا آب

هر چیزی به وقتش!

چقدر شبیه غازها هستیم؟

اگه می شد چی می شد!

بازم ضایع شدم!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.