تبیان، دستیار زندگی
تخریب 80 درصدی گنجینه بابل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تخریب 80 درصدی گنجینه بابل

title

آثار تاریخی بسیاری در بابل وجود دارد که بیشتر آنها نادیده انگاشته شده اند، پل محمد حسن خان، کاخ شاه، خانه خلیلیان، گنجینه بابل و ... از جمله حدود 200 اثر تاریخی و میراث فرهنگی این شهرستان است.
حدود نیمی از این اثار پراکنده در نقاط مختلف این شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و اگر به خوبی تعمیر و مورد محافظت قرار گیرد، بابل می تواند به یکی از شهرهای پر جاذبه گردشگری در سطح کشور تبدیل شود.
پل محمد حسن خان که نه تنها هر روز بیشتر از روز قبل در حال خراب شدن است بلکه همچنان وسایل نقلیه سنگین روی آن رفت و آمد می کنند, خانه خلیلیان حدود یک ماه است که در چند مرحله در حال خراب شدن است و اخیرا نیز زمزمه هایی از تخریب گنجینه یا همان موزه بابل به گوش می رسد.
خبرنگار ایرنا پس از شنیدن تخریب بخشی از خانه خلیلیان و همچنین خبر در خطر بودن گنیجنه بابل که ادعا می شود هر دو وقفی هستند بر آن شد تا موضوع را از مسئولان ذیربط ازجمله میراث فرهنگی و اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران پیگیری کند.

** تابع قانون هستیم
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران در گفت وگو با ایرنا،گفت: در نشستی با حضورمدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، روی این موضوع بحث کردیم.
حجت الاسلام ستارعلیزاده، با بیان اینکه تابع قانون هستیم ادامه داد: در نشست با مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام آمادگی کردیم اگر خانه خلیلیان ثبتی و قابل تعمیر است، انجام شود.
وی اضافه کرد: اگر این ساختمان ثبت میراث فرهنگی است و قابلیت تعمیر نیز دارد، کارشناسان روی آن نظر می دهند و خانه خلیلیان را تعمیر می کنند.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران در پاسخ به دیگر سوال ایرنا درباره گنجینه بابل، اظهار داشت: گنجینه بابل نیز یک موقوفه است و اوقاف نمی خواهد کاری روی این ساختمان انجام دهد.
وی با تاکید بر اینکه این گنجینه قطعا میراث فرهنگی است، افزود: اما این موقوفه حوزه علمیه است و حوزه علمیه می خواهد متولی آن باشد و این حق قانونی حوزه علمیه است.
علیزاده با انتقاد از نامه ای که به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته شده است، گفت: از دوستان خواهش می کنم حداقل در نامه خود به مسئولان بالادستی بگویند که این وقف حوزه علمیه است و در نامه خود ننویسند اوقاف موزه بابل را از دست میراث فرهنگی بیرون کشید.
وی ادامه داد: البته بحث های فراوانی درباره گنجینه بابل وجود دارد که در یک فرصت دیگر توضیح خواهم داد.
** 20 درصد از خانه خلیلیان سالم باقی ماند
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بابل نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: روزی که خانه خلیلیان را ثبت کردیم سرپا بود و اعلام کرده بودیم از هیئت امنا و اوقاف کسی وارد آن ساختمان نشود ، اما آنها بخش عظیمی از ساختمان را تخریب کردند.
التفات اباذری ادامه داد: به اوقاف گفته بودم اگر به ثبت اعتراضی است از میراث فرهنگی شکایت کنید تا بررسی شود و درصورت قبول شکایت تخریب را انجام دهید؛ چون این بنا ظرف 10 دقیقه تخریب می شود اما بازسازی آن زمان بر است.
وی افزود: خانه خلیلیان را تخریب کردند و تنها 20 درصد این خانه سالم باقی مانده و با پادرمیانی دادستان بابل و یکی از نمایندگان شهرستان در مجلس نشستی برگزار و قرار شد تا بیست و پنجم این ماه یک کارشناس از طرف اداره اوقاف، یک کارشناس از طرف میراث فرهنگی و یک کارشناس از طرفین دوباره ساختمان را مرمت کنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و امور گردشگری شهرستان بابل در پاسخ به ایرنا که چرا خانه خلیلیان زودتر به ثبت نرسیده است، گفت: از سال 89 این موضوع در اداره کل میراث فرهنگی استان مطرح بود و شاید اوقاف حق داشته باشد که چرا خانه خلیلیان زودتر ثبت نشده است؛ اما سوال اینجاست چرا آنها بعد از اعلام ثبت بنا، دست به تخریب آن زدند و قبل از ثبت تخریب را شروع نکردند.
اباذری درباره ساختمان گنجینه بابل نیز گفت: چیزی که در افکار عمومی وجود دارد با آنچه که در واقعیت می بینیم در تضاد و تعارض است، بخشی از گنجینه بابل اداری است و قراردادی با امضای اوقاف، میراث فرهنگی، حوزه علمیه و شهرداری وجود دارد که باید به آن قرارداد رجوع کرد.

** هنوز سند وقفی گنجینه بابل ارائه نشده است
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بابل با بیان اینکه اگر گنجینه بابل وقف حوزه علمیه است باید سند نشان داده شود، گفت: تاکنون سندی مبنی بر وقفیت ارائه نشده است.
وی اضافه کرد: اوقاف مدعی است میراث فرهنگی به تعهدش مبنی بر پرداخت اجاره عمل نکرده است که باید بگویم از سال 93 که ریاست میراث فرهنگی این شهرستان را برعهده گرفتم هیچ سندی به بنده و اداره کل بابت پرداخت اجاره ارائه نشده است.
اباذری با تاکید بر اینکه حرف زدن باید براساس اسناد باشد، افزود: توپ شوت کردن به یکدیگر در شان شهرستانی چون بابل نیست و متهم کردن افراد معنا ندارد و بهترین راهکار برگزاری نشستی با حضور طرفین است تا هرکس سند خود را ارائه دهد و یک حکم نیز برای این موضوع انتخاب کنند.
** خانه خلیلیان مرمت می شود
نمانیده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایرنا، از مرمت و بازسازی خانه مرحوم خلیلیان خبر داد و گفت: عصر پنجشنبه گذشته نشستی در دفتر بنده با حضور شهردار، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بابل برگزار و در این جلسه قرار شد کارشناسان مربوطه در راستای بازسازی خانه خلیلیان جلسه ای داشته باشند.
حجت الاسلام علی اکبر ناصری ادامه داد: همه مسئولان ذیربط درباره این موضوع به تفاهم رسیدند و پیگیر آن هستیم تا این جایگاه فرهنگی به هر روش ممکن احیا شود.
خانه خلیلیان بین دستان اداره کل میراث فرهنگی و اوقاف و امورخیریه استان به این سو و آن سو کشیده می شود و گویی اوقاف که خود را صاحب این ملک می بیند، توانسته بر میراث فرهنگی غالب آید و دست به تخریب این اثر زیبا بزند؛ هرچند که اظهارات این مسئولان نویدبخش فردایی بهتر برای میراث یک قوم و شهرستان است.
خانه قاجاری خلیلیان بابل میراثی ماندگار از عهد قاجار محل برگزاری روضه و حضور علمای بزرگ از جمله مرحوم آیت الله بیکایی و مرحوم آیت الله هادی روحانی بود.
موزه بابل معروف به گنجینه بابل به عنوان تنها موزه مردم شناسی مازندران در ساختمان شهرداری سابق شهر که در سال 1307 به عنوان بلدیه (شهرداری) بنا شد، واقع گردیده است.
این بنا در اسفند ماه ۱۳۷۴ با کاربری فرهنگی در اختیار سازمان میراث فرهنگی مازندران قرار گرفت و در بهمن ماه سال ۱۳۷۵ پس از احیا و مرمت و باز پیرایی تحت عنوان موزه بابل گشایش یافت.
این موزه با بخشهای باستان شناسی، مردم شناسی و چوب به مدت ۴ سال دایر بود و در سال ۱۳۷۹با مرمت اساسی شیروانی و زیرزمین آن در سال ۱۳۸۲به عنوان تنها موزه مردم شناسی مازندران شروع به کار کرد.


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .