تبیان، دستیار زندگی
۱۰ هزار قطعه تکه های سفالی باستانی در زنجان نگهداری می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

۱۰ هزار قطعه تکه های سفالی باستانی در زنجان

title

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: ۱۰ هزار قطعه تکه های سفالی باستانی در بانک سفال استان نگهداری می شود.

یحیی رحمتی ظهر یکشنبه در مراسم افتتاح بانک سفال استان زنجان افزود: سلطانیه یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین پایگاه‌های اصلی کاشی زرین‌فام بوده است.

وی ادامه داد: هنر کاشی‌کاری زرین‌فام از دوره سلجوقی آغازشده و در دوره ایلخانی به تکامل رسید که اوج این هنر مربوط به سلطانیه بود که یک محقق ژاپنی با حضور در سلطانیه و احیا این هنر روش فوق را به ژاپن منتقل می‌کند و امروز هنر کاشی‌کاری زرین‌فام به‌عنوان برجسته‌ترین هنر ژاپن است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه هنر کاشی‌کاری زرین‌فام که بازمانده از دوره سلجوقی و دوره ایلخانی به تکامل رسید از نمونه‌های کاش کاری است که در بانک سفال استان زنجان نگهداری می‌شود، افزود: اصلی‌ترین مرکز تولید سفال زرین‌فام متعلق به سلطانیه بوده که با ترکیبی از لعاب طلا ساخته می‌شد و تلالو طلا در آن دیده می‌شود و تزیینات آرایه‌های وابسته به گنبد سلطانیه و مجموعه‌های پیرامون آن بوده که اکثراً ریخته شده و در این مجموعه دیده نمی‌شود.

رحمتی افزود: در حال حاضر ۱۰ هزار قطعه تکه‌های سفالی که از مناطق مختلف استان زنجان به‌دست‌آمده در بانک سفال زنجان نگهداری می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان افزود: تکه‌های از سفال‌های سلطانیه به بانک سفال استان افزوده‌ شده است و چهار هزار قطعه از سفال‌های به‌دست‌آمده از معدن نمک چهرآباد نیز در این مجموعه نگهداری می‌شود.

رحمتی افزود: سفال‌های موجود در بانک سفال استان زنجان مربوط به دوره‌های مختلف و دوره‌های نوسنگی تاکنون است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: برای اولین بار در راستای غنی‌سازی اشیا تاریخی ۲۰۴ قلم شی تاریخی بسیار ارزشمند به استان منتقل‌شده است. این آثار مبین تاریخ یک ملت هستند که مستنداتی از شکل‌گیری یک تمدن ارائه می‌دهد.

رحمتی ادامه داد: سفال‌های موجود شناسنامه‌دار و بیشتر آنها شکسته بوده و کاربری مطالعاتی دارند لذا پژوهشگران می‌توانند با طی کردن مراحل اداری در این محل و فضای مطالعاتی در نظر گرفته شده در آن به مطالعه بپردازند ولی امکان خروج سفال از این محل وجود ندارد.

وی همچنین از راه‌اندازی نخستین کارگاه و خانه سفال زنجان در ۱۵ اسفندماه در مجموعه بازارچه صنایع‌دستی خبر داد و افزود: این کارگاه مجهزترین کارگاه شمال غرب کشور است که هم به‌صورت سنتی و هم مدرن تکنیک‌های ساخت سفال در آن انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان ادامه داد: یکی از فعالیت‌های این خانه احیای سفالینه‌های قدیمی به‌عنوان پایه‌های مطالعاتی است.


خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .