تبیان، دستیار زندگی
تلاقی تاریخ و هنر ایران در گره قالی های موزه فرش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلاقی تاریخ و هنر ایران در گره قالی

title

«موزه فرش ایران» در 22 بهمن سال 1356 با هدف پژوهش در خصوص هنر و صنعت فرش ایرانی در تهران افتتاح شد.

معماری نمای بیرونی این موزه که به شکل دار قالی است، جذابیتی خاص به آن بخشیده است. موزه فوق حدود 3400 متر مربع مساحت دارد که در دو طبقه، به نمایش انواع گلیم دست‌بافت ایرانی می‌پردازد.

طبقه همکف موزه فرش به نمایش دائمی حدود 150 تخته فرش اختصاص دارد که در آن نمونه‌هایی از با ارزش‌ترین قالی‌های ایرانی از قرن نهم هجری تا دوران معاصر، وجود دارند. این مجموعه در واقع منبعی غنی برای پژوهشگران و محققان صنعت فرش به شمار می‌آید و شامل آثاری از مراکز مهم بافت قالی در ایران از قبیل کاشان، کرمان، اصفهان، تبریز، خراسان و کردستان است.

از زیباترین آثار این بخش می‌توان به قالیچه «میرزا کوچک‌خان جنگلی» اشاره کرد. این قالیچه که توسط هنرمندان کاشانی در ابعاد 130 در 220 سانتیمتر بافته شده، میرزا کوچک‌خان را در لباس نظامی و مسلح به تفنگ نشان می‌دهد. بافت این  قالیچه به احتمال بسیار زیاد در سال‌های پایانی دوره قاجار صورت گرفته است.

نمونه‌هایی از قالیچه‌های تصویری شاهنامه بایسنقری (نسخه نگاره‌دار شاهنامه از سده نهم هجری) که در کارگاه قالی‌بافی استاد موسوی سیرت و با کمک گروهی از هنرمندان جوان خلق شده‌اند نیز از جمله آثار ارزشمند این موزه به شمار می‌آیند. طراحی این قالیچه‌ها از روی نسخه اصلی شاهنامه بایسنقری که در کتابخانه کاخ موزه گلستان نگهداری‌ می‌شود، صورت گرفته و هنرمندان قالی‌باف به مدت 5 سال متوالی همزمان با انجام طراحی‌ها، به کار بافت اشتغال داشته‌اند.

نمایشگاه‌های موردی و فصلی هم در طبقه دوم موزه فرش برگزار می‌شوند که در آن‌ها نمونه‌‌هایی از فرش‌های ایرانی و نیز محصولات دیگر کشورهای جهان در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

برای آشنایی هر چه بیشتر علاقه‌مندان به صنعت فرش، فیلم‌ها و اسلایدهایی در زمینه بافت قالی و گلیم در سالن موزه به نمایش در می‌آید. البته علاوه بر این کتابخانه موزه با حدود 3500 جلد کتاب به زبان‌های مختلف در موضوعات  گوناگون به ویژه فرش ایران و دیگر کشورها، منبعی جامع برای استفاده علاقه‌مندان به هنر قالی  را فراهم کرده است.

موزه فرش در خیابان کارگر شمالی، تقاطع خیابان دکتر فاطمی (ضلعی شمالی پارک لاله)، واقع شده و همه روزه از ساعت 9 صبح تا 16:30 میزبان علاقه‌مندان به صنعت فرش است.



خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .