تبیان، دستیار زندگی
متن کامل گزارش نیویورک تایمزدرباره اشتیاق گردشگران آمریکایی برای سفر به ایران
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشتیاق گردشگران آمریکایی برای سفر به ایران

title

به گزارش تبیان به نقل از ایرنا، در این گزارش به قلم ' ایلین گلوساک' آمده است:هنوز مدت زمان زیادی از لغو تحریم های ایران نگذشته که هتل های ایران تمام ظرفیت هایشان برای پذیرش مسافر خارجی تکمیل شده است.اما مشتاق ترین این مسافران خارجی, شهروندان آمریکایی هستند.
طبق اعلام کارگزاران تورهای مسافرتی در آمریکا؛ بسیاری از آمریکایی ها مشتاق سفر به ایران هستند وتوجهی به هشدارهای مکرر وزارت خارجه این کشور برای سفر به ایران نمی نهند و خطر را به جان می خرند و راهی ایران می شوند.
استقبال از سفر به ایران در میان شهروندان آمریکایی به حدی بالاست که روند ثبت نام و ذخیره جا در تورهای مسافرتی برای سفر به ایران برای زمان مورد نظر تبدیل به یک مسابقه شده است.
گردشگری در ایران برای اروپایی ها پدیده جدیدی نیست.
مسئولان ایرانی پاییز گذشته به خبرگزاری'آسوشیتدپرس' بیان کردند که حدود 5 میلیون مسافر خارجی در سال 2014 از ایران بازدید کرده اند وایران در برنامه دارد تا سال 2025 با تخصیص اعتباری بالغ بر 30 میلیارد دلار؛ تعداد 20 میلیون گردشگر را جذب کند.
این ادعا نیست و گواه آن هواپیمایی 'ایر فرانس' است که اخیرا اعلام کرد در برنامه دارد از اول آوریل , در هفته سه پرواز بین پاریس - تهران برقرار کند.
درحال حاضر مسیر سفر نیویورک به تهران با یک بار توقف در شهرهای 'استانبول' و یا 'دوبی' و یا 'دوحه' و بوسیله خطوط هواپیمایی 'ترکیش ایرلاینز' Turkish Airlines , امارات Emirates Airways و قطر Qatar Airways انجام می گیرد.
نیویورک تایمز سپس شرح می دهد:ایران دارای جاذبه های فوق العاده زیبای فرهنگی و طبیعی است و قدیمی ترین آثار باستانی در این کشور وجود دارد و 9 باب از این آثار به ثبت میراث باستانی جهانی ' در 'یونسکو' رسیده است.
ایران دارای چهار فصل آب و هوایی است از دشت ها و بیابانها گرفته تا تفرجگاههای اسکی.
وزارت خارجه آمریکا به مشتاقان سفربه ایران هشدار می دهد که مراقب باشند، اما مشتاقان سفر به ایران بی باک اند و عزم استوار دارند که به هر ترتیب شده به ایران بروند.
'باربارا بنکز' مدیر بازاریابی و تولید سفرهای جدید در موسسه 'سفر به سرزمین های فراموش شده ' Wilderness Travel در' برکلی' کالیفرنیا در این باره اظهار می دارد:' سفر به ایران برای مسافران آمریکایی همچون سفر به کوباست. هردو کشور امروز در وضعیتی قرار دارند که امکان سفر رسمی به آنها برای مسافران آمریکایی امکان پذیر شده است'.
وی می افزاید:'وانگهی یکی از عوامل استقبال آمریکایی ها از سفر به ایران این است که مردم احساسشان این است که ایران رو به تغییر است'.
موسسه 'سفر به سرزمین های فراموش شده'اعلام کرده است که برای فصل بهار تمام بلیت هایش برای سفر به ایران به فروش رفته است و در حال حاضر برای فصل پاییز ازمسافران ثبت نام به عمل می آورد'.
وی توضیح می دهد' پاییز فصل دروی خرمن گل زعفران است'.
این موسسه اعلام کرده است که آمریکایی ها مشتاق اند قبل از آنکه سیلی عظیم از مسافران روانه ایران شوند , اقدام کرده و برای سفر به ایران ثبت نام کنند'.
'ویلیام او.بیمان'استاد ورئیس دپارتمان انسان شناسی در دانشگاه 'مینه سوتا' و کارشناس مسائل ایران درتوصیف ایران می گوید :' ایران کشوری است فوق العاده زیبا که دارای اماکن دیدنی فراوان است که همانند سایر نقاط تاریخی و دیدنی جهان , باشکوه است '.
وی می افزاید:'به عنوان مثال اصفهان قابل مقایسه با 'ماچو پیچو' Machu Picchu و یا ' آنگکور وات' Angkor Wat است که از قطبهای تمدن باستان بشمار می روند و عاشقانه مرمت شده اند'.
('ماچو پیچو' شهری باستانی در پرو با دیوارهای سنگی ملهم از معماری 'اینکاها' است که به 'معبد خورشید' معروف است و آنگکوروات 'مجتمع معابد در کشور کامبوج و بزرگ ترین بنای مذهبی در جهان در زمینی به مساحت 6/162 هکتار است).
بیمان در برنامه دارد که در ماه ژوئن تعداد 14 مسافر را به ایران آورد.
این سفر را آژانس مسافرتی'مسافرت مجلل به ایران'Iran Luxury Travel که دو سال پیش در کارولینای شمالی تاسیس شد ترتیب داده است. تمام بلیت های سفر به فروش رفته است.
'استیو کوتای' بنیانگذار این آژانس مسافرتی می گوید:'سفر اتباع دو کشور, دیپلماسی مردم به مردم است'.
هزینه مبنای این سفر 2995 دلار است و تمدید مدت سفر به هشت روز هزینه سفر مضاعف می شود.
کوتای عنوان می کند:'یکی ازاولین شگفتی هایی که هر آمریکایی در بدو ورود به ایران آن را احساس می کند این است که ایرانیان مردم آمریکا را خیلی دوست دارند. همینکه بشنوند شما انگلیسی صحبت می کنید فورا حدس می زنند که شما انگلیسی هستید ، اما همین که بفهمند شما آمریکایی هستید فورا می خواهند با شما عکس بگیرند و شما را به صرف غذا دعوت می کنند . من تا به حال در عمرم تا این اندازه که در ایران محبوب می شوم در هیج کجا محبوب نبوده ام'.
شرکت 'میر کورپوریشن' Mir Corporation که 15 سال سابقه کار کردن در ایران را دارد, به تازگی مسافرت با قطار راهم در برنامه مسافرتهای خود به ایران گنجانده و امسال 10 مسافرت جداگانه به ایران را ترتیب داده است.
آنی لوکاس' نایب رئیس 'میر' توضیح می دهد:'مردم هرگاه از بابت موقعیت ایران در صحنه جهانی خاطرشان آسوده باشد , مشتاق سفر به ایران می شوند و ارزیابی شان این می شود که الآن بهترین زمان برای انجام کاری است که شاید در گذشته امکان آن وجود نداشت'.
لوکاس می افزاید:'احساس ما این است که تقاضاهایی از جانب مسافران بی باک و ماجراجو برای سفر به ایران وجود دارد اما همه این تقاضاها رد خواهد شد'.
شرکت مسافربری 'قطارهای مجلل عقاب طلایی ' Golden Eagle Luxury Trains در انگلیس که از سال 2014 مسافرت هایی را با قطارهای دارای تختخواب به ایران ترتیب داده است گزارش داده است که برای امسال 88 درصد مسافرانش به ایران را آمریکایی ها تشکیل می دهند که در مقایسه با سالهای قبل حدود 50 درصد رشد را نشان می دهد.
این آژانس درحال حاضر یک تور 14روزه به ایران دارد که شامل سفر به شهرهای'اصفهان' برای بازدید ازمعماری زیبای اسلامی اش و'شیراز' بابت بازدید از باغهای زیبای ایرانی اش و بازدید از 'تخت جمشید' مرکز آئین های ایران باستان دردوران امپراطوری 'هخامنشی ' است. این آژانس برای سال 2016 هم یک تور 18 روزه را به 'قلب پارس' بر این برنامه افزوده است .
آژانس مسافرتهای کوهنوردی 'سوبک' Mountain Travel Sobek هم همه ساله دو تور گردشگری درسه ماهه پایانی سال ترتیب می دهد و اخیرا سفرهایی اختصاصی به ایران سازماندهی کرد.یکی از این تورها اختصاصا برای کارکنان تحریریه روزنامه 'نیویورک تایمز' ترتیب داده شده است .
برخی کارگزاران که منتظر شفافیت سیاسی برای سفر به ایران هستند در حال حاضر سرگرم سازماندهی سفرها می باشند.
'نورمن هاوی'متصدی مسافرتهای مجلل 'باترفیلد اند رابینسون' Butterfield & Robinson هم یکی دیگرازآژانس های مسافرتی است که اعلام کرده سطح تقاضا برای سفر به ایران در چند ماه اخیر رشدی جهش گونه داشته است .
این شرکت مشغول ترتیب دادن چندین تور اختصاصی است و امیدوار است سفرهایی را هم برای ماه نوامبر به ایران ترتیب دهد و برنامه این سفرها را از سال 2017 به طور منظم برای ایران سازماندهی کند .
هاوی می گوید:'مشتریان من منتظر بودند که روابط دو کشور ایران و امریکا عادی شود تا قبل از آنکه سیل جمعیت مسافران به سمت ایران هجوم آورند وارد این کشور شوند'.
نیویورک تایمز در ادامه تصریح می کند:به رغم همه اشتیاق موجود برای سفر شهروندان آمریکایی به ایران, موانع و مشکلات هم فراوان است.یکی از مشکلات , ناکافی بودن هتل های ایران برای اسکان این مسافران است.
شبکه خبری 'پرس تی وی' PressTV ایران هم گزارش داده است که دهها هتل جدید در دو سال گذشته احداث شده است و گروه هتلهای ' آکور هتلز' در ماه اکتبر دو باب هتل در تهران افتتاح کرد.
لوکاس از آژانس 'میر' در این باره توضیح می دهد:'مشکل ما به عنوان متصدی تورهای گردشگری این است که در ایران هتل کافی وجود ندارد'.
به گفته لوکاس بعضی از هتل ها در شهرهای بزرگ فرسوده هستند ضمن آنکه تقاضا بیش از عرضه است و عرضه کافی نیست'.
مشکل دیگر این است که ترتیب دادن برنامه سفر به ایران دشوار است.
یکی از الزامات سفر به ایران, دریافت ویزاست.این فرآیندی است نسبتا ساده،اما همین روند ساده که می تواند خیلی زود و به راحتی انجام شود چندین ماه به درازا می کشد و باعث می شود امکان انجام سفرهای ناگهانی به ایران ناممکن شود.
مشکل دیگر برای مسافران آمریکایی مشتاق سفر به ایران این است که آمریکایی ها در ایران باید همراه یک راهنما باشند.
مشکل بزرگ دیگر, محدودیت های بانکی است که مانع از استفاده از کارتهای اعتباری و کارتهای A.T.M است و مسافران را وادار می کند در سفر به ایران دسته چک همراه آورند.
لوکاس در این زمینه توضیح می دهد:'یک نکته مهم برای سفر به ایران رعایت موازین شرعی است که ایجاب می کند مسافران زن در سفر به ایران حجاب داشته باشند یعنی روسری به سر و پوشش مناسب به تن . این پوشش می تواند شامل تونیک های آستین بلند باشد که حداقل تا زانوی آنها را بپوشاند.مردان هم باید حجاب مناسب به تن داشته باشند و نبایستی شلوار کوتاه به تن کنند'.
وی می افزاید:'مشکل دیگر این است که زیرساختها در ایران ابدا متعالی نیستند, بلکه قابل قبول هستند'.
لوکاس توضیح می دهد:' وضعیت جاده ها خوب است .اما نوشیدن الکل ممنوع است و شاید این ممنوعیت برای بسیاری عذاب آور باشد. سرویسهای بهداشتی عمومی هم اصلا مناسب نیست'.
نیویورک تایمز در انتها اشاره می کند:در مجموع آنقدر جاذبه های ایران قوی است و راهنماهای ایران آنقدر قابل هستند که همه این نقاط ضعف را برای سفر به ایران به خوبی می پوشانند'.


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .