تبیان، دستیار زندگی
کتاب «مقدمه ای بر مطالعات علم و تکنولوژی» اثر سرجیو سیسموندو با ترجمه یاسر خوشنویس به عنوان دومین جلد از مجموعه علم شناسی از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حرف حساب تکنولوژی چیست؟


کتاب «مقدمه ای بر مطالعات علم و تکنولوژی» اثر سرجیو سیسموندو با ترجمه یاسر خوشنویس به عنوان دومین جلد از مجموعه علم شناسی از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.

تکنولوژی دوران طولانی و پر فراز و نشیبی را طی کرده است و تحت تأثیر عوامل مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است. هر انسانی که به هر نوعی با تکنولوژی سر و کار دارد، نیازمند دانستن پیشینه علم و تکنولوژی است. این تاریخ انسان را به سمت فلسفه تکنولوژی سوق می دهد؛ دانشی بین رشته ای که مسائل متعدد زندگی بشر را مورد توجه قرار می دهد.

توسعه تکنولوژی امری است که بر حسب ویژگی های یک جامعه ممکن است به روش های مختلف رخ دهد. شناخت هرچه عمیق تر تکنولوژی و ابعاد گوناگون آن تهمیدی اساسی و ضروری برای بومی گرایی در عرصه توسعه تکنولوژی است و توسعه بومی تکنولوژی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

حوزه مطالعات علم و تکنولوژی حاصل کاری مشترک بین کارشناسان، مورخان، فلاسفه، انسان شناسان و دیگر افرادی است که فرآیندها و نتایج علم و تکنولوژی را مطالعه می کنند.

کتاب مقدمه ای بر مطالعات علم و تکنولوژی، کتابی مناسب برای تمام افراد با هر پس زمینه ای است. این کتاب به چالش ها و مسائل اساسی در حوزه مطالعات علم می پردازد.

فصل های متعدد این کتاب شامل مباحث زیر می شود:

تکنولوژی

** پیش تاریخ مطالعات علم و تکنولوژی

** انقلاب کوهنی

** زیر سۆال بردن کارکردگرایی در جامعه شناسی علم

** لایه بندی و تبعیض

** ساخت اجتماعی واقعیات علمی و تکنولوژیک

** نظریه شبکه عاملان

** مطالعه آزمایشگاه ها

** دو سۆال در رابطه با تکنولوژی

** مناقشات

** استانداردسازی و عینیت

** غیر طبیعی بودن علم و تکنولوژی

** درک عمومی از علم

** تخصص و مشارکت عمومی

تکنولوژی

آنچه بیش از هرچیز در این کتاب به چشم می خورد، طرح نظریاتی مبنی بر پیوند حوزه های مختلف فلسفه، تاریخ علم و تکنولوژی، جامعه شناسی و... است. این نظریات با وجود اختلافاتی که با یکدیگر دارند در این زمینه مشترک اند که علم و تکنولوژی را به مثابه فعالیتی اجتماعی بررسی می کنند.

جفری سی . باوکر استاد دانشگاه کالیفرنیا در مقدمه این کتاب گفته است: «این کتاب ابزار شگفت انگیزی است که می توان به کمک آن اندیشید. کتاب، مقدمه جامع و گسترده ای در زمنیه مطالعات علم ارائه می دهد و امکان کشف عمیق حوزه های نظری مربوط به آن و مجموعه ای از دیدگاه های مستدل و مستحکم را که یقینا برهان های قوی را الهام می بخشند، فراهم می سازد».

ویرایش اول این کتاب در سال 2004، و ویرایش دوم آن، که مبنای ترجمه حاضر قرار گرفته، در سال 2010 انتشار یافته است.

نویسنده سعی کرده است بنیان های نظری اصلی مطالعات علم و تکنولوژی را معرفی کند و کاربردهای آن را در مورد برخی از موضوعات اساسی در فعالیت های علمی و تکنولوژیک نشان دهد.

آنچه بیش از هرچیز در این کتاب به چشم می خورد، طرح نظریاتی مبنی بر پیوند حوزه های مختلف فلسفه، تاریخ علم و تکنولوژی، جامعه شناسی و... است.

پیش زمینه های تاریخی شکل گیری مطالعات علم و تکنولوژی، ایده ها و نظریه های بنیانی این حوزه مطالعاتی و انتقادهای وارد شده به آن ها و کاربردهای این ایده ها و نظریه ها به اختصار در این اثر آمده است. کتاب حاضر در هفده فصل تدوین شده است.

مقدمه ای بر مطالعات علم و تکنولوژی نشان دهنده آخرین پیشرفت در این زمینه است که در ادامه با ارائه یک نقشه راه برای دانشجویان چالشهای آنان در راه دستیابی به روش های علوم و تکنولوژی مطالعات آسان می سازد.

تکنولوژی

از جمله این روش ها عبارتند از:

** تمایز در توجه به هر دو جنبه های فلسفی و جامعه شناختی اساسی از علم و فن آوری

** کاوش موضوعات اصلی مانند رئالیسم و ساخت و ساز اجتماعی، گفتمان و فصاحت و بلاغت، عینیت، و درک عمومی از علم

** شامل مطالعات متعدد تجربی و نمونه های گویا برای روشن کردن موضوعات مورد بحث

** در حال حاضر شامل مواد جدید در اقتصاد سیاسی از دانش علمی و فن آوری، و دموکراتیزه کردن راه حل های فنی

از دیگر ویژگی های نسخه جدید عبارتند از: بهبود خوانایی، منابع به روز رسانی، سازماندهی مجدد فصل، و مواد بیشتر در مورد پزشکی و فناوری.

راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


مطالب مرتبط:

علم را از اول بخوانید!

از سیر تا پیاز علم ایرانی

ایران در جایگاه هفدهم تولید علم جهان