تبیان، دستیار زندگی
(معرفی یک اثر) آودییوا لودمیلا یوگنیوا- شاعره، خبرنگار، زبان شناس و هنر شناس، که از زمان دانشجویی به نگارش اشعار و مقالات فرهنگی و هنری اشتغال داشته، تحصیلات خویش را در دانشگاه دولتی مسکو به پایان رسانده است. وی هم اکنون در ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهی به سوی آزادی

(معرفی یک اثر)

آودییوا لودمیلا یوگنیوا- شاعره، خبرنگار، زبان شناس و هنر شناس، که از زمان دانشجویی به نگارش اشعار و مقالات فرهنگی و هنری اشتغال داشته، تحصیلات خویش را در دانشگاه دولتی مسکو به پایان رسانده است. وی هم اکنون در اتحادیه نویسندگان روسیه، فدراسیون بین المللی خبرنگاران، اتحادیه ادبیات نویسان مسکو، شورای بنیاد خیریه فرهنگی مسکو، و تعدادی دیگر از ارگان‌هایی که با خارج کشور همکاری دارند، عضویت دارد.

ایشان در سال‌های 70-80 میلادی به همراه همسرشان به عنوان مامور، در سفارت روسیه در ایران اقامت داشته و یکی از شاهدان عینی وقوع انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی در ایران است. وی صاحب دهها اثر، مقاله و کار علمی در مورد فرهنگ و هنر ایرانی، سینمای ایران، نقاشی و تاتر انقلاب، بوده است. همچنین در رادیو مسکو صد ها رپرتاژ و مصاحبه در زمینه‌های فرهنگ، هنر و ادبیات انجام داده است. او مطالبی در مورد فرهنگ معاصر و واقعیت‌های جامعه ایران دارد که در مجموعه مقالات انستیتوی شرق شناسی آکادمی علوم روسیه به چاپ رسیده است. وی یکی از مولفان کتابچه راهنمای« ایران معاصر» می‌باشد.

خانم آودییوا نامزد جوایزی از جشنواره‌های بین المللی و روسی در زمینه‌های هنر و شعر بوده و بارها در سخنرانی‌ها و کنفرانس‌های مختلفی که از طرف ایران و سایر کشورهای خارجی برگزار شده، شرکت کرده است و موفق به دریافت جایزه «تلاش فرهنگی» گردیده است.

ایشان مولف 15 کتاب شعر و نیز منتخب اشعار برای کودکان می‌باشد. در مجموعه « گلنمای شرق» که توسط انتشارات «گمونیتاری» به چاپ رسیده، کتاب‌هایی از شاعره با عناوین: «روحم را به ایران تقدیم می‌کنم»، «باغ های بهاری ایران»، « دوباره بلبلان نغمه عشق سر دادند» که در آنها بیش از 300 قطعه شعر و تکه‌هایی از اشعار بزرگان در مورد طبیعت ایران، شاعران بزرگ ایران زمین، تاریخ چند هزار ساله و زنان ایرانی آمده است. بیشترین بخش از این اشعار با الهام از انقلاب اسلامی و رهبر کبیر آن، نوشته شده است، به علاوه ترجمه چند غزل از امام خمینی تحت عنوان « در بوستان امام خمینی» توسط ایشان گرد آوری شده است.

در مجموعه « راهی به سوی آزادی» بیش از 80 قطعه شعر با الهام از انقلاب اسلامی و بنیانگذار آن، با بیانی شیوا و عمیق و در طیف‌های گوناگون، گنجانده شده است.

در مجموعه حاضر، خوانندگان، صدای زمان و ندای شرکت کنندگان در وقایع انقلاب اسلامی ایران را می‌شنوند. آهنگ درونی اشعار منعکس کننده و شناساننده طلوع معنوی امام خمینی و ابعاد شخصیت ایشان می‌باشد. خانم آودییوا، از امام خمینی به عنوان سیاست مداری بزرگ، فیلسوفی برجسته، سخنرانی عظیم، شاعری نازک بین، فردی بی آلایش و بی نیاز از ثروت دنیوی و مردی که بخشی از عمر خویش را در تبعید به سر برده، می‌داند. در قلم مولف ایام تلخ و شیرین مردم ایران و رهبرشان در جریان انقلاب و جنگ بسیار قابل درک و حس می‌باشد. بخش‌هایی در رابطه به نقش جوانان در مسیر انقلاب، زنان و مادرانی که با حکم امام به تربیت شهروندانی قابل پرداختند، اختصاص دارد.

اندیشه تابناک و سخنان امام خمینی که در این اشعار بدان اشاره رفته است، اگر چه ممکن است عبرتی برای دولتمردان نباشد، لیکن هر بیت آن سبب بیداری وجدان و عقل انسان‌های آزاده نسبت به مسئولیت اجتماعی خویش است.

اشعار تاریخی « راهی به سوی آزادی» چشم خوانندگان را به وقایع انقلاب اسلامی باز می‌کند و ثابت می‌کند که مردم ایران خود سکان دار سرنوشت خویش بوده و برای ساختن کشوری آزاد و مستقل به پیش می‌روند.

"گنادی آودیف، دکترای تاریخ، شرق شناس"