تبیان، دستیار زندگی
" مسأله تبلیغات یك امر مهمی است كه می شود گفت كه در دنیا در رأس همه امور قرار گرفته است، و می توان گفت كه دنیا بر دوش تبلیغات است... باید با تبلیغات صحیح، اسلام را آن گونه كه هست به دنیا معرفی نمایید... " " ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی

"مسأله تبلیغات یك امر مهمی است كه می شود گفت كه در دنیا در رأس همه امور قرار گرفته است، و می توان گفت كه دنیا بر دوش تبلیغات است... باید با تبلیغات صحیح، اسلام را آن گونه كه هست به دنیا معرفی نمایید... "امام خمینی(ره)

تبلیغات، به معنای مجموعه اعمال گفتاری، نوشتاری، رفتاری و تصویری است كه به منظور نفوذ و تاثیر گذاری در شخصیت، افكار، عقاید و احساسات مخاطبان سازماندهی می شود و برای جهت بخشیدن به آنان در راستای هدف ومقصدی مشخص ، هویت پیدا می كند. تبلیغات در بینش و فرهنگ اسلامی از جایگاه رفیع و ویژه ای برخوردار است.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نهاد شورای عالی تبلیغات اسلامی در اول تیرماه 1360 به صورت نهادی منسجم، مستقل و وابسته به ولایت فقیه با اراده امام (ره)  و به منظور پرداختن به امر تبلیغات به وجود آمد.

این نهاد انقلابی در سیر تكاملی خود، در 14/1/1368 با دست خط مبارك امام خمینی (ره ) به سازمان تبلیغات اسلامی تغییر نام یافت و آیة الله جنتی از سوی ایشان به ریاست این سازمان برگزیده شد.

تصویب وظایف اساسی سازمان تبلیغات اسلامی

پس از ارتحال امام (ره)  و پایان هشت سال دفاع مقدس، ضرورت گسترش فعالیت های فرهنگی و تبلیغی دو چندان شد و رهبر آگاه و دلسوز انقلاب اسلامی در دیدار با مبلغان، مسئولان و كارگزاران فرهنگی كشور برای تبلیغ و استفاده از راه های نوین تبلیغ تأكید ورزیدند تا آن كه درتاریخ 11/4/71 مقام معظم رهبری هیأت امنای سازمان تبلیغات اسلامی را تعیین و آیت الله جنتی را به ریاست هیأت امنا انتخاب فرمودند و در تاریخ 8/4/71 حجت الاسلام و المسلمین محمدی عراقی را به عنوان رئیس سازمان منصوب نمودند.

از اقدامات اولیه هیأت امنا، تصویب وظایف اساسی سازمان بود كه توسط مقام معظم رهبری در تاریخ 26/12/1371 به سازمان تبلیغات اسلامی ابلاغ شد. وظایف سازمان در 21 مورد به شرح زیر تدوین شده است:

1- سیاست گذاری، برنامه ریزی، هدایت، سازماندهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی مردمی.

2- زمینه سازی برای سازمان یافتن نیروهای مؤمن و پیدایش تشكل های لازم وبرنامه ریزی و هماهنگی به منظور تقویت و هدایت مداوم انجمن های اسلامی و جمعیت های مشابه و نظارت بر فعالیت آنها در جهت ارتقاء كیفیت حضور نیروهای حزب الله در صحنه های فرهنگی و اجتماعی.

3- تلاش در جهت احیا و اشاعه معارف، فرهنگ و تاریخ تشیع از همه راه های ممكن با تاكید بر وحدت تمام مذاهب اسلامی و حراست از آن، با همكاری مراجع و نهادهای ذیربط.

4- تحقیق و بررسی در خصوص تبلیغات سوء و تهاجم فرهنگی دشمنان و شناسایی و تحلیل ترفندهای تبلیغی علیه اسلام و انقلاب اسلامی، با هماهنگی سایر دستگاه های ذیربط و ارائه سیاست های لازم در جهت خنثی سازی آنها و تنویر افكار عمومی.

5- انجام مطالعات راهبردی و بررسی های كاربردی در زمینه نیازهای فرهنگی اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و طراحی برنامه ها و شیوه های تبلیغی نوین و اصلاح و احیای روشهای سنتی در تبلیغات اسلامی.

6- تدوین و انتشار كتب و نشریات مناسب و ضروری به منظور معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی و تبیین مواضع انقلاب اسلامی و انجام پژوهشهای لازم به ویژه در زمینه نظام تربیتی، مبانی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی حكومت اسلامی و حمایت از پژوهشگران متعهد.

7- تلاش در جهت هدایت افكار عمومی با استفاده از رسانه های همگانی و فعالیت مستقیم رسانه ای در صورت لزوم.

8- شناسایی، معرفی آثار نمونه فرهنگی، هنری افراد و شبكه های تبلیغی - مردمی - جامعه اسلامی، تهیه، عرضه فراورده ها و آثار نمونه ی فرهنگی - هنری در جهت ارائه الگوهای مناسب هنرمندان متعهد، انقلابی و حمایت از آنان.

9- برنامه ریزی، زمینه سازی و انجام اقدامات لازم برای هر چه فعال تر شدن افراد تأثیر گذار، مانند: روحانیون، دانشگاهیان، معلمان و هنرمندان در جهت رشد فرهنگ اسلامی و مقابله با آثار نامطلوب فرهنگ های بیگانه.

10- برنامه ریزی، نظارت و هماهنگی در برگزاری هر چه بهتر مراسم و شعائر انقلابی و دینی در داخل و خارج از كشور با مشاركت كلیه نهادهای مردمی و دولتی.

11- همكاری با وزارتخانه ها، دستگاههای دولتی و وابسته به دولت و نهادهای انقلابی ، به منظور تعمیق و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی در محیط سازمانهای دولتی و نهادهای انقلابی.

12- تاسیس و اداره مؤسسات آموزشی و مراكز دانشگاهی در جهت تربیت مبلغان كارآمد، هنرمندان متعهد و مربیان دینی.

13- تأسیس مراكز اطلاع رسانی تخصصی، تبلیغی و دینی .

14- سازماندهی و اعزام مبلغ در سراسر كشور به ویژه مناطق محروم با همكاری روحانیت و مردم.

15- سازماندهی و اعزام مبلغ و مربی به خارج از كشور با همكاری مراجع ذیربط.

16- هدایت و حمایت انجمن های اسلامی و تشكلهای اسلامی - مردمی خارج از كشور و نظارت بر آنها.

17- برنامه ریزی فرهنگی و تبلیغی جهت ایرانیان و علاقمندان فرهنگ فارسی در خارج از كشور ضمن تأكید بر خدمات متقابل اسلام و ایران، با همكاری و هماهنگی مراجع ذیربط.

18- برگزاری كنفرانس ها، جشنواره ها و نمایشگاه های بین المللی مردمی در داخل و خارج از كشور به منظور تعمیق و گسترش معارف اسلامی و فراهم كردن زمینه شركت هنرمندان و شبكه های تبلیغی - مردمی در كنفرانس ها، نمایشگاه ها  و جشنواره های فرهنگی.

19- انجام همكاری های فرهنگی - تبلیغی با مراكز اسلامی و فرهنگی داخل كشور و مراكز اسلامی و فرهنگی خارج از كشور در راستای اهداف سازمان و به منظور تامین ارتباط افراد و مراكزاسلامی و فرهنگی - مردمی داخل كشور با سایر ملل و ایجاد زمینه های فرهنگی برای تألیف قلوب آنان با هماهنگی سایر مراجع ذیربط.

20- نظارت بر ترجمه متون دینی و تعیین ضوابط و مقررات مربوطه به تهیه، ترجمه و انتشار این متون جهت استفاده در خارج از كشور.

21- نظارت بر چاپ و نشر قرآن كریم و انجام فعالیت های قرآنی از طریق تربیت مربی، تدوین جزوات آموزشی و همكاری با وزارتخانه های زیربط جهت گسترش آموزش و معارف قرآن كریم.