چرا زرتشتي ها به آتش احترام مي گذارند ؟
به اين جهت است كه چون حضرت زرتشت در منطقه ي سردسيري مشغول عبادت بود براي گرم شدن كنار خود هميشه آتش روشن مي كرد لذا زرتشتي ها از اين جهت به آتش احترام مي گذارند
چرا يهوديان به قرآن ايمان نياوردند ؟
زيرا آنها با جبرئيل دشمن هستند از اين جهت كه عقيده دارند براي آنها محدوديتها و تكاليفي دشوار فرو آورده است ، لذا به خاطر دشمني با جبرئيل ، به كتابي كه او آورده است ، يعني قرآن ، ايمان نمي آورند
چرا خداوند شيطان را خلق كرده است ؟
اولا : خداوند شيطان را بر طينتي پاك خلق نموده است ولي بعدا انحراف و انحطاط و بدبختي و شيطنت با اراده ي خودش به سراغش آمد
ثانيا : وجود اين دشمن براي انسانها كمكي به پيشرفت و تكامل آنها مي باشد و هميشه نيروهاي مقاوم در برابر دشمنان سر سخت جان مي گيرند و سير تكاملي را مي پيمايند و بندگان خدا با مبارزه ي پي گير ، در برابر شيطان قوي تر مي شوند و قهرمانان بيزگ كشتي آنهايي هستند كه با حريف هاي پر قدرت زور آزمايي كرده اند .
چرا تبعيض از خداوند قبيح است ولي تفاوت گذاشتن قبيح نيست ؟
به جهت اينكه تبعيض ، ترجيح بدون دليل ولي تفاوت ، ترجيح با دليل است و فرقي را كه خداوند ميان زن و مرد گذاشته است از راه تفاوت است نه تبعيض
چرا قدر الهي تغيير مي كند ولي قضاي الهي تغيير نمي كند ؟
چون در مرحله ي قدر ، بدا هست و ممكن است خداوند از ايجاد آنچه كه مورد علم و مشيت و اراده و تقديرش تعلق گرفته صرفنظر كند و آن را ايجاد ننمايد ، ولي اگر كاري با امضاء به مرحله قضا رسيد ، ديگر بدا ( تغيير ) در آن راه ندارد ، بنابر اين چون قدر خدا مقدرش را حتمي نكرده و اميد آن هست كه آنچه را تقدير كرده واقع نشود اما قضاي خدا مقتضي خود را حتمي كرده است ، ديگر گريزي از آن نيست
چرا با اينكه خدا يكي بيشتر نيست ولي نود و نه ( بنابر قولي هزار و يك ) اسم دارد ؟
به جهت اينكه هر كدام از اسماء الهي يك صفتي از صفات خدا را معرفي مي نمايد و گويند : هر كدام از اسماء خداوند داراي تاثير مخصوصي است .
در زمان ائمه اطهار ( ع) ، ياران ايشان ، اعتقادات خود را به امام معصوم عرضه مي كردند بدين نحو كه به صورت حضوري و شفاها عقايدشان را ابراز مي كردند و يا به صورت كتبي ، و ائمه نيز با سعه صدر ، عقايد آنان را تائيد و يا اشكالات آنها را رفع مي كردند كه از جمله اين افراد مي توان به حضرت عبدالعظيم حسني (ع) اشاره كرد . اما شايد اين سوال براي افراد پيش آيد كه در اين زمان كه امام معصوم از ديد ما مخفي است و ما از نعمت مصاحبت با او محروميم ، چگونه بايد از صحت عقايد خود مطمئن شويم ، در پاسخ بايد بگويم ، كه طبق استفتائي كه بنده ي حقير از دفتر مراجع عظام در اين خصوص داشتم ، همه آن بزرگواران متفقند اعلام كردند كه شخص مي تواند ، عقايد خويش را بر مرجع خويش عرضه كند چرا كه به فرموده خود آقا صاحب الامر ( عج) ، و اما الحوادث الواقعه ، فارجعو الي رواة احاديثنا ( يعني در حوادث و رويدادهاي پيش آمده به روايت كنندگان احاديث ما ( كه همان فقها هستند ) مراجعه كنيد .
پس اي عزيزان ، شما مي توانيد قلم به دست بگيريد و عقايد خود را در برگه اي بنويسيد و به آدرس مرجع خود ارسال كنيد و از وي خواستار تائيد و يا رفع اشكالتان شويد .
در پايان اين مطلب بد نيست اين مطلب را نيز بگويم ، كه علامه بزرگوار مجلسي ( ره ) ، عقايد خود را در كاغذي نوشت و آنها را بر روي منبر براي مردم خواند و از آنها اقرار گرفت كه همه عقايد مرا شنيديد ، همه گفتند بله ، فرمود : پس بياييد پايين اين برگه را به نام خودتان امضا كنيد تا آن را در شب اول قبر با خودم دفن كنم و سند روز رستاخيزم شود
يا علي
در كل ، معارف اسلامي به سه بخش تقسيم مي شود ( يعني هر چه از دين بحث كنيم از سه حوزه خارج نيست ) :
1- اعتقادات ( معروف به علم عقايد يا كلام )
2- احكام ( علم فقه )
3- اخلاق ( علم فضايل و رذايل )
در بين اين سه بخش ، مهمترين بخش ، اعتقادات است كه زير بناي دو بخش ديگر مي باشد ، در واقع انسان با اعتقادات مسير تفكر و سير خود را مشخص مي كند و در همين راستا به موارد 2 و 3 عمل مي كند ، موارد 2 و 3 عمل كردني است و مورد اول قبول قلبي و دانستني .
وقتي سرور عزيزم ، حضرت آيت الله بهجت (ره) مي فرمايند : انسان بايد در اعتقادات و عمليات بندگي خدا كند ، منظور ، همين سه بخش است ، در واقع انسان براي رسيدن به كمال به اين سه مورد نياز دارد :
ابتدا با مطالعه و تحقيق و بر اساس تجزيه و تحليل مسائل ، عقايد خويش را بر مي گزيند و سپس در راستاي عقايدش به عمل به احكام و اخلاق مي پردازد .
لازم است بدانيم كه اگر كسي عقايدش صحيح باشد ، قطعا بهشتي است ، اما اينكه همان اول به بهشت رود و يا شفاعت نصيبش شود و يا مدتي را در جهنم عذاب كشيده و سپس وارد بهشت شود ، بستگي به عمليات ( احكام و اخلاق ) دارد ، اما آنجا كه در قرآن و روايات بحث از كساني مي شود كه براي هميشه و به صورت جاودان در آتش جهنم هستند ، منظور كساني است كه عقايد آنها باطل باشد ، هر چند اعمال ظاهرا نيكي در كارنامه داشته باشند ، ( با اين افراد در دنيا تسويه حساب شده و پاداش نيكيشان داده مي شود و در آخرت در آتش دوزخ مخلدند ، البته پاداش دنيا در برابر پاداش آخرت بسيار ناچيز است )
پس اي شيعيان ، بكوشيد در حسن عقيده و حسن عمل ، كه بهشت خود را براي شما آذين بسته است
اما اينكه چطور از حسن عقيده خود مطلع شويم ، در مطلبي جداگانه ، با عنوان عرضه عقايد ، در همين وبلاگ خدمتتان عرض كرده ام ، نميدونم ، شايد هم خودتان قبلا خوانده باشيد . يا علي