تبیان، دستیار زندگی
روز رستاخیز ، در مرحله ی مطالعات تولید g> احمدرضا درویش گفته بود:« درمقایسه با گذشتگان، نسل من بیش از ظرفیتهای طبیعی یك نسل تجربه كسب كرده است. سابق، وقتی می‌خواستند به سمت روایتی از گذشته بروند، سراغ پیرمردها و كسانی كه خاط...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احمدرضا درویش، راوی میانسال جنگ

روز رستاخیز ، در مرحله ی مطالعات تولید

g>

احمدرضا درویش گفته بود:« درمقایسه با گذشتگان، نسل من بیش از ظرفیتهای طبیعی یك نسل تجربه كسب كرده است. سابق، وقتی می‌خواستند به سمت روایتی از گذشته بروند، سراغ پیرمردها و كسانی كه خاطراتی از گذشته برایشان باقی مانده بود می‌رفتند. اگر بخواهیم به گذشته حداقل دو، سه دهه اخیر برگردیم، كسانی كه آن روزها را روایت می‌كنند، پیرمرد نیستند. بلكه در میانسالی هستند، من هم یكی از آنها هستم.»

این كارگردان كه اواسط دهه پنجم زندگی‌اش را سپری می‌كند تاكنون بیش از شش فیلم بلند سینمایی را كارگردانی كرده است،"آخرین پرواز"، "كیمیا"، "سرزمین خورشید"، "متولد ماه مهر" و دو سال گذشته "دوئل" كه یكی از پرهزینه‌ترین فیلم سالهای اخیر سینمای ایران شد و سمیرغ بلورین بهترین كارگردانی را برای درویش به همراه داشت.

وی هم‌اكنون مشغول تدارك، تولید هفتمین فیلم بلند سینمایی‌اش "روز رستاخیز" است كه طی چند هفته گذشته پروانه ساخت آن را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت كرده است.

فیلمی در خصوص رویداد عاشورا كه از سالها قبل دغدغه ساخت آن را داشته است و از سال گذشته نگارش فیلم‌نامه آن را آغاز كرده است . هم‌اكنون نیز ساخت این فیلم مرحله مطالعات تولید را توسط گروههای مشورتی فنی و هنری سپری می‌كند. پیش بینی درویش این است كه تا چند ماه آینده این مرحله به طول بیانجامد و بعد از آن، فیلم وارد مرحله پیش تولید شود. .

احمدرضا درویش متولد، دوم مرداد ماه 1340 در تهران است. وی كه فارغ‌التحصیل رشته معماری و گرافیك است، در زمان جنگ تصویربرداری ستاد تبلیغات جنگ در جبهه‌ها را برعهده داشت.

وی در سال 1361 یك نمایش تلویزیونی را به نام "می‌خواستن جنوب را دو روزه بگیرن" كارگردانی كرد.

با مدیریت تولید و بازیگری در یك فیلم، وارد سینمای حرفه‌ای شد و در سال 1368 اولین فیلم بلند خود را به نام "آخرین پرواز" ساخت.

وی همچنین فیلم‌نامه نویس "كانی‌مانگا" نیز بود و در بحثهای مدیریتی و اجرایی چند سالی مدیرعامل خانه سینما هم شد.

با نیم‌نگاهی به كارنامه ی هنری این كارگردان می‌توان ادعا كرد تمام فیلمهای كه از سال 68 تاكنون ساخته است همه در ژانر دفاع مقدس به حساب می‌آیند و او همچنان علاقه‌مند است یكی از "راویان میانسال" آن دوره باشد.

‌راوی میانسالی كه معتقد است: زندگی را از سینمای دفاع مقدس حذف كرده‌ایم و تا زمانی كه نسبت به جنگ و مولفه‌های دفاع مقدس نگاهی واقع‌گرایانه نداشته باشیم ، گسست اساسی بین نسل جوان و دفاع مقدس هم‌چنان وجود خواهد داشت.(سال 79 در دانشگاه یزد)

وی همچنین مطرح كرده بود: باید برای انتقال مشتركات اخلاقی، اعتقادی، میهنی و اجتماعی در سینمای دفاع مقدس واقع‌بینانه و بدور از هرگونه تعصب، جبهه گیری و یا بزرگ نمایی عمل كرد ، زیرا مردم ما هنوز فاصله چندانی با جنگ نگرفته‌اند ؛ پس چه بهتر كه بنا به سلیقه خود، برای كسب درآمد و یا از سر دل‌مشغولی برای سینمای دفاع مقدس فیلم نسازیم.

احمدرضا درویش در همان سال در جلسه‌ای كه با دیگر دانشجویان داشت گفته بود: اگر ما واقعیت این چهره‌ها را نشناسیم و آن‌ها را به نسل آینده منتقل نكنیم، چهره‌ آن‌ها فقط تزیین كننده اتوبان‌های ما خواهند بود.

وی همچنین در پاسخ به انتقاداتی كه از نگرانی حفظ هویت ایرانی در "دوئل" حكایت داشت، نگرانی خود را اینگونه مطرح كرد: در شرایط امروز گلوله‌هایی است كه از طرف دنیا آماده شلیك به سمت ما است و من معتقدم این نگرانی درستی است. اما نگرانی من گلوله‌های است كه از داخل به ما نشان رفته است،‌چون معتقدم ریشه همه گلوله‌های خارجی، اسلحه‌هایی است كه در داخل به ما نشانه رفته است. من نگران به وجود آمدن «نفاق» در داخل كشور و جامعه‌مان هستم. اگر ما نگران گلوله‌های داخلی باشیم، می‌توانیم جلوی گلوله‌های خارجی را نیز بگیریم.

لینک :

احمد رضا درویش: دفاع مقدس منبع نورانی انقلاب اسلامی است

دغدغه ‌ام ساخت فیلمی درباره "عاشورا" است