تبیان، دستیار زندگی
ماه مبارک رمضان فرا رسیده و جنب و جوش جالبی میان ورزشکاران مسلمان جهان برپا شده است .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ستاره های مسلمان و ماه رمضان

کانوته

ماه مبارک رمضان فرا رسیده و جنب و جوش جالبی میان ورزشکاران مسلمان جهان برپا شده است.

از شرقی ترین نقطه قاره کهن تا غربی ترین نقطه ایالات متحده آمریکا ورزشکاران مسلمان زیادی هستند که در کوران رقابت های حرفه ای فوتبال، حالا باید یکی از فرایض دینی خود را هم به جا بیاورند. نوع خاصی از زندگی که هر چند بر اساس شواهد و قرائن علمی باعث کمبود انرژی در بدن ورزشکاران می شود اما تجربه عینی نشان داده که دلیلی است برای تقویت روحیه همین ورزشکاران.

آغاز ماه مبارک رمضان چند سالی است که با شروع لیگ های مطرح فوتبال در سرتاسر جهان و سایر رشته ها همزمان شده و این خود دلیلی شده تا اتفاقی میمون به نام روزه داری، محلی برای اختلاف نظر مربیان و مسئولان با بازیکنان مسلمان تیم ها باشد.

مونتاری ستاره مسلمان تیم فوتبال اینتر

شاید مورینیو در زمان مربیگری اش در اینتر از مونتاری انتقاد کرد ولی این بازیکن غنایی با آرامش خود باعث شد تا آقای خاص تن به خواسته بازیکن مسلمان تیم خود دهد و از روزه به عنوان یک فعالیت مذهبی قابل احترام یاد کند. حتی کار تا جایی پیش رفت که محمد نورداکان، رهبر مسلمانان ایتالیا از این مربی پرتغالی به نیکی یاد کرد و اشتباه اول او را روی اطلاعات ناکافی اش از دین مبین اسلام گذاشت.

از دیگر موارد جالب توجه در خصوص همزمانی روزه داری و انجام ورزش حرفه ای، گلزنی یک بازیکن روزه دار در رقابت های سری A ایتالیا بود. در فصل گذشته و در جدال 2 تیم سینه نا و میلان، عبدالقادر غزال، بازیکن الجزایری تیم سیه نا توانست با زبان روزه به حریف نام آشنا گل بزند و نشان دهد که روزه داری هیچ تاثیر منفی روی عملکرد او طی رقابت های سری A در ماه رمضان نخواهد گذاشت.

فردریک کانوته

کانوته: مسلمانی بدون تعارف!

یکی دیگر از چهره های مطرح جهان فوتبال که یک مسلمان واقعی است و به تمامی فرایض دینی خود مو به مو عمل می کند. فردریک کانوته، اهل کشور مالی و عضو باشگاه سویا اسپانیاست. او به قدری به فرایض دینی خود اهمیت می دهد که در فصل 2007- 2006 حاضر نشد پیراهن تیم سویا که آرم تبلیغاتی یک شرکت شرط بندی روی آن نقش بسته بود را بر تن کند و مسئولان باشگاه را مجبور کرد که برای او پیراهنم بدون آن آرم تبلیغاتی سفارش دهند.

کانوته یک مسلمان واقعی است که در ماه مبارک رمضان با سر تعظیم فرود آوردن در برابر فرمان خداوند بزرگ یک ماه روزه داری می کند و جالب این است که بهترین بازی های خود را در همین ماه به نمایش می گذارد. به گفته خود این بازیکن، او با خواندن قرآن در این ماه ضمن کمک گرفتن از خداوند از نظر روحی نیز به شرایط ایده آلی می رسد که می تواند او را در تمرینات و میادین مسابقه بسیار کمک کند.

گفتنی است در دیدار سوپر جام باشگاه های اسپانیا که با قهرمانی بارسلونا به پایان رسید کانوته دو گل را در حالی که آن روز اقدام به اطاعت فرمان خدا کرده بود وارد دروازه بارسلونا کرده بود.

آنلکا مهاجم تیم فوتبال چلسی

افطاری باشگاه چلسی با حمایت آنلکا

نیکولاس آنلکا مهاجم فرانسوی تیم چلسی نیز بر روزه داری در ماه مبارک تاکید بسیار دارد و حتی دوستان مسلمان خود در لیگ برتر انگلستان را به انجام این فریضه الهی فرا می خواند. عبدل سلیم بلال یا همان نیکولاس آنلکا توانسته است نظر مسئولان تیم چلسی را به اسلام عوض کند  تا جایی که در ماه مبارک رمضان نه تنها عرصه را به مسلمانان تیم تنگ نمی کنند، بلکه به آن ها کمک هم می کنند و در چند نوبت، کار پذیرایی از هواداران مسلمان این تیم در زمان افطار را نیز برعهده گرفته اند.

اریک آبیدال

روزه داران غیرفوتبالی جهان

شاید برای بسیاری از علاقه مندان به فوتبال جالب باشد که بدانند مردانی چون فرانک ریبری، کریم بنزما، سمیر نصری، زلاتان ابراهیموویچ، اریک آبیدال، برادران توره و ... همگی در ماه مبارک رمضان با دهان روزه در تمرینات سخت و حرفه ای تیم های باشگاهی خود حضور پیدا می کنند. البته دامنه روزه داری در ماه مبارک رمضان به فوتبالیست های مطرح جهان که مسلمان هستند، ختم نمی شود بلکه در فوتبال آمریکایی که طرفداران زیادی در ایالات متحده آمریکا دارد ستاره ای چون حمزه عبدا... با روزه داری در این ماه مبارک به اسطوره طرفداران مسلمان تیمش در لیگ حرفه ای تبدیل شده است. از سوی دیگر می توان به نام های مطرح دیگری در این ورزش اشاره کرد. مردانی چون عبدالکریم و ریان حارث که روزه داری را در میان ورزشکاران این رشته در ایالات متحده به راستی معنی کرده اند.

در رشته بسکتبال و در لیگ حرفه ای آمریکا نیز ستارگانی هستند که در ماه مبارک روزه داری می کنند و در میادین مسابقه نیز خوش می درخشند. شریف عبدالرحیم، حکیم اولاجون، ارشد والاس و راجون روندو بسکتبالیست های مطرحی هستند که دل از روزه داری نمی کنند.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری