تبیان، دستیار زندگی
مسابقات فوتبال قهرمانی زیر 17 سال جهان در حالی از 6 روز دیگر در نیجریه آغاز می شود که برزیل پرافتخارترین تیم و عربستان ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاریخچه جام جهانی نوجوانان(1)

جام جهانی نوجوانان

مسابقات فوتبال قهرمانی زیر 17 سال جهان در حالی از 5 روز دیگر در نیجریه آغاز می شود که برزیل پرافتخارترین تیم و عربستان شگفت انگیزترین قهرمان این رقابت‌ها محسوب می شوند.

سیزدهمین دوره رقابت‌های فوتبال جام جهانی زیر 17 سال (نوجوانان) جهان در حالی از 24 اکتبر (2 آبان) در کشور نیجریه آغاز می شود که برزیل با کسب 3 قهرمانی، 2 نایب قهرمانی و یک عنوان سومی، پرافتخارترین تیم ادوار گذشته این مسابقات است.

تیم‌‎های نیجریه با 3 قهرمانی و 2 نایب قهرمانی و غنا با 2 قهرمانی، 2 نایب قهرمانی، یک عنوان سومی و یک عنوان چهارمی پس از برزیل در رده‌های دوم و سوم پرافتخارترین تیم‌های جام جهانی نوجوانان جهان قرار دارند. البته با قهرمانی‌های دو کشور غنا و نیجریه در این مسابقات (5 عنوان قهرمانی)، بیشترین جام قهرمانی این رقابت‌ها به قاره آفریقا رفته است.

به نقل از مهر ، ضمن اینکه تیم‌های فوتبال فرانسه، مکزیک، شوروی سابق و عربستان هم هر کدام یک مرتبه موفق به فتح جام قهرمانی مسابقات فوتبال جام جهانی نوجوانان شده‌اند اما تیم‌های اسپانیا با 3 عنوان نایب قهرمانی و یک سومی، آرژانتین با یک عنوان نایب قهرمانی و 2 مقام سومی و آلمان با یک نایب قهرمانی و یک مقام سومی، در حسرت قهرمانی در این رقابت‌ها هستند.

تیم فوتبال آمریکا هم به عنوان نماینده آمریکای شمالی در تمام 12 دوره گذشته این مسابقات حضور داشته است و با حضور در رقابت‌های سال 2009 همچنان این رکورد را حفظ کرده است.

"فلورنت سیناما پونگوله" بازیکن تیم فوتبال فرانسه در نهمین دوره مسابقات جام جهانی نوجوانان که در ترینیداد و توباگو برگزار شد، با 9 گل زده بیشترین گل را در یک دوره این مسابقات به ثمر رسانده است.

از سوی دیگر در هفتمین دوره مسابقات جام جهانی نوجوانان که سال 1997 در مصر برگزار شد، در مجموع 117 گل از خط دروازه‌ها عبور کرد و معدل 7/3 گل برای هر بازی ثبت شد تا این دوره پرگل‌‍ترین دوره این مسابقات نامیده شود. ضمن اینکه در سومین دوره این رقابت‌ها در اسکاتلند (سال 1989) در مجموع 77 گل به ثمر رسید که معدل ضعیف 4/2 گل در هر بازی ثبت شد تا کم گل‌ترین دوره این مسابقات نام بگیرد.

تاریخچه جام جهانی نوجوانان

تاریخچه رقابت‌های فوتبال جام جهانی زیر 17 سال (نوجوانان) جهان در ادوار گذشته به شرح زیر است:

اولین دوره (1985 - چین):

این مسابقات برای نخستین بار برای بازیکنان زیر 16 سال جهان از تاریخ 31 ژوئیه تا 11 اوت سال 1985 در چین برگزار شد که طی 32 دیدار انجام شده در آن، 91 بار توپ از خط دروازه‌ها عبور کرد تا میانگین 8/2 گل در هر بازی، برای این مسابقات ثبت شود.

قهرمان: نیجریه

تیم فوتبال نیجریه با پیروزی 2 بر صفر در دیدار نهایی برابر آلمان، فاتح نخستین دوره مسابقات فوتبال قهرمانی نوجوانان جهان نام گرفت. در دیدار رده بندی هم تیم فوتبال برزیل با نتیجه 4 بر یک از سد گینه گذشت و به مقام سومی این رقابت‌ها دست یافت.

آقای گل: مارسل ویتچزک از آلمان با 8 گل زده (فاتح کفش طلایی)

بهترین بازیکن جام: ویلیام از برزیل (فاتح توپ طلایی)

تیم‌های شرکت کننده: 16 تیم

قاره اروپا: ایتالیا، مجارستان و آلمان

قاره آسیا: چین، قطر و عربستان

منطقه آمریکای جنوبی: آرژانتین، برزیل و بولیوی

منطقه آمریکای شمالی و مرکزی: مکزیک، کاستاریکا و آمریکا

قاره آفریقا: نیجریه، گینه و کنگو

قاره اقیانوسیه: استرالیا

دومین دوره (1987 - کانادا):

این مسابقات از تاریخ 12 تا 25 ژوئیه سال 1987 در کانادا برگزار شد. در این مسابقات در مجموع 32 بازی انجام شد و 82 گل از خط دروازه‌ها گذشت که معدل 6/2 گل در هر بازی به ثبت رسید.

قهرمان: شوروی

تیم فوتبال شوروی که در دیدار نهایی مقابل نیجریه تا پایان وقت‌های قانونی و تلف شده به تساوی یک بر یک رضایت داده بود، در ضربات پنالتی با نتیجه 4 بر 2 از سد این تیم گذشت تا ضمن ناکام گذاشتن حریف آفریقایی خود در کسب دومین قهرمانی متوالی، قهرمان دومین دوره مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان نام بگیرد.

در دیدار رده بندی هم تیم فوتبال ساحل عاج که تا پایان 90 دقیقه قانونی مسابقه برابر تیم ایتالیا به تساوی یک بر یک دست یافته بود با گل دقیقه 96 موسی ترائوره با نتیجه 2 بر یک ایتالیا را شکست داد و به مقام سومی این رقابت‌ها دست یافت.

آقای گل‌ها: موسی ترائوره از ساحل عاج و یوری نیکیفوروف از شوروی با 5 گل زده (فاتح کفش طلایی)

بهترین بازیکن جام: فیلیپ اوسودندو از نیجریه (فاتح توپ طلایی)

تیم‌های شرکت کننده: 16 تیم

قاره اروپا: ایتالیا، فرانسه و شوروی

قاره آسیا: کره جنوبی، قطر و عربستان

منطقه آمریکای جنوبی: اکوادور، برزیل و بولیوی

منطقه آمریکای شمالی و مرکزی: مکزیک، کانادا و آمریکا

قاره آفریقا: نیجریه، مصر و ساحل عاج

قاره اقیانوسیه: استرالیا

تیم عربستان

سومین دوره (1989 - اسکاتلند):

این مسابقات از تاریخ 10 تا 24 ژوئن سال 1989 در اسکاتلند برگزار شد. در این مسابقات هم بازیکنان با سن زیر 16 سال حضور داشتند که در مجموع 32 بازی برگزار شد، 77 گل از خط دروازه‌ها گذشت و معدل 4/2 گل در هر بازی به ثبت رسید.

قهرمان: عربستان

تیم عربستان با هنرنمایی محمد الدعایه موفق شد در دیدار نهایی این جام و در حالیکه تا پایان وقت‌های قانونی و تلف شده برابر اسکاتلند میزبان به تساوی 2 بر 2 رضایت داده بود، در ضربات پنالتی با نتیجه 5 بر 4 از سد این تیم عبور کرده و تنها قهرمانی آسیایی‌ها در این مسابقات را به نام خود ثبت کند. این تیم درحالی به این عنوان دست یافت که هیچ‌کس حتی تصور چنین موفقیتی را از تیمی آسیایی نداشت و به همین دلیل باید عربستانی‌ها را شگفت آورترین قهرمان ادوار مختلف مسابقات جام جهانی نوجوانان دانست.

در دیدار رده بندی هم تیم فوتبال پرتغال با 3 گل از سد بحرین دیگر تیم آسیایی حاضر در مسابقات گذشت و به مقام سومی رقابت‌ها دست یافت. بحرین در مرحله حذفی این جام از سد برزیل گذشته بود اما در مرحله نیمه نهایی برابر عربستان شکست خورد.

آقای گل‌ها: فوده کامارا از گینه به همراه خلیل الروآهی از عربستان و نلسون گیل از پرتغال با 3 گل زده (فاتح کفش طلایی)

بهترین بازیکن جام: جیمز ویل از اسکاتلند (فاتح توپ طلایی)

تیم‌های شرکت کننده: 16 تیم

قاره اروپا: آلمان، پرتغال و اسکاتلند

قاره آسیا: بحرین، چین و عربستان

منطقه آمریکای جنوبی: آرژانتین، برزیل و کلمبیا

منطقه آمریکای شمالی و مرکزی: کوبا، کانادا و آمریکا

قاره آفریقا: نیجریه، گینه و غنا

قاره اقیانوسیه: استرالیا

چهارمین دوره (1991- ایتالیا):

کشور ایتالیا پس از میزبانی جام جهانی 1990، از تاریخ 16 تا 31 اوت سال 1991 میزبان جام جهانی نوجوانان بود که با تصمیم مسئولان برگزاری این رقابت‌ها پس از 3 دوره، با یک سال افزایش سن در رده سنی زیر 17 سال برگزار شد. در این رقابت‌ها در مجموع 32 بازی انجام شد، 81 گل از خط دروازه‌ها عبور کرد و معدل 5/2 گل برای هر بازی به ثبت رسید.

قهرمان: غنا

در غیاب جالب توجه عربستان (قهرمان دوره گذشته) و نیجریه (پرافتخارترین تیم جام) در این دوره تیم غنا موفق شد پس از عبور از سد تیم‌های برزیل و قطر، در دیدار نهایی هم با تک گل امانوئل دوآه (77) اسپانیا را شکست داده و قهرمان چهارمین دوره این رقابت‌ها لقب گیرد.

در دیدار رده بندی هم تیم فوتبال آرژانتین در حالی که در پایان وقت‌های قانونی و اضافی برابر تیم قطر به تساوی یک بر یک دست یافته بود، در ضربات پنالتی با نتیجه 4 بر یک از سد این تیم آسیایی عبور کرد و به عنوان سومی جهان دست یافت.

آقای گل‌ها: آدریانو از برزیل و نیی لامپتی از غنا با 4 گل زده  (فاتح کفش طلایی)

بهترین بازیکن جام: نیی لامپتی از غنا (فاتح توپ طلایی)

تیم‌های شرکت کننده: 16 تیم

قاره اروپا: آلمان، ایتالیا و اسپانیا

قاره آسیا: قطر، چین و امارات

منطقه آمریکای جنوبی: آرژانتین، برزیل و اروگوئه

منطقه آمریکای شمالی و مرکزی: کوبا، مکزیک و آمریکا

قاره آفریقا: کنگو، سودان و غنا

قاره اقیانوسیه: استرالیا

تاریخچه جام جهانی نوجوانان(1)

پنجمین دوره (1993 - ژاپن):

ژاپن به عنوان دومین کشور آسیایی از تاریخ 21 اوت تا 4 سپتامبر سال 1993 میزبان جام جهانی نوجوانان بود. در این رقابت‌ها در مجموع 32 بازی 107 گل از خط دروازه‌ها عبور کرد که معدل 3/3 گل در هر بازی به ثبت رسید.

قهرمان: نیجریه

پس از یک دوره غیبت، نیجریه حضور پرقدرتی در مسابقات جام جهانی نوجوانان داشت و در فینالی آفریقایی با نتیجه 2 بر یک از سد غنا گذشت تا ضمن ناکام گذاشتن این تیم برای دومین قهرمانی متوالی در این رقابت‌ها، پس از 8 سال بار دیگر در یک کشور آسیایی جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

در دیدار رده بندی این جام هم دو تیم لهستان و شیلی در دو وقت قانونی و اضافی مسابقه به تساوی یک بر یک رضایت دادند اما در ضربات پنالتی شیلی 4 بر 2 پیروز شد و عنوان سومی جام را به خود اختصاص داد.

آقای گل‌: ویلسون اوروما از نیجریه با 6 گل زده (فاتح کفش طلایی)

بهترین بازیکن جام:  دانیل آددو از غنا (فاتح توپ طلایی)

تیم‌های شرکت کننده: 16 تیم

قاره اروپا: ایتالیا، لهستان و جمهوری چک

قاره آسیا: ژاپن، چین و قطر

منطقه آمریکای جنوبی: آرژانتین، شیلی و کلمبیا

منطقه آمریکای شمالی و مرکزی: کانادا، مکزیک و آمریکا

قاره آفریقا: نیجریه، تونس و غنا

قاره اقیانوسیه: استرالیا

ششمین دوره (1995 - اکوادور):

اکوادور به عنوان نخستین کشور آمریکای جنوبی از تاریخ 3 تا 20 اوت سال 1995 میزبان جام جهانی نوجوانان بود. در این رقابت‌ها در مجموع 84 گل از خط دروازه‌ها عبور کرد که معدل 6/2 گل در هر بازی برای آن به ثبت رسید.

قهرمان: غنا

غنا با پیروزی 3 بر 2 برابر برزیل در دیدار نهایی جام ششم، دومین کشور آفریقایی نام گرفت که توانسته است 2 بار جام قهرمانی مسابقات جام جهانی نوجوانان را بالای سر ببرد.

در دیدار رده بندی این جام هم تیم فوتبال آرژانتین با نتیجه 2 بر صفر از سد عمان گذشت و عنوان سومی مسابقات را به خود اختصاص داد.

آقای گل‌: دانیل آسوپ از استرالیا و محمد الخطیری از عمان با 5 گل زده (فاتح کفش طلایی)

بهترین بازیکن جام: محمد الخطیری از عمان (فاتح توپ طلایی)

تیم‌های شرکت کننده: 16 تیم

قاره اروپا: آلمان، اسپانیا و پرتغال

قاره آسیا: ژاپن، عمان و قطر

منطقه آمریکای جنوبی: آرژانتین، برزیل و اکوادور

منطقه آمریکای شمالی و مرکزی: کانادا، کاستاریکا و آمریکا

قاره آفریقا: نیجریه، گینه و غنا

قاره اقیانوسیه: استرالیا

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری