تبیان، دستیار زندگی
کانوته، دیارا، کیتا، آبیدال و بازیکنانی ایرانی اوساسونا نکونام و شجاعی از جمله بازیکنانی هستند که به استقبال...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماه رمضان و بازیکنان مسلمان لالیگا

کانوته

کانوته، دیارا، کیتا، آبیدال و بازیکنانی ایرانی اوساسونا نکونام و شجاعی از جمله بازیکنانی هستند که به استقبال ضیافت ماه رمضان در رقابت های لالیگا رفته اند.

ماه رمضان از دوم سپتامبر در اسپانیا آغاز شد و تا اول اکتبر ادامه دارد و مسلمانان تیم های باشگاهی بر اساس اعتقادشان از سحر تا افطار چیزی نمی خورند و نمی آشامند. بازیکنان حاضر در لالیگا از فرهنگ ها، رنگ ها، ملیت ها و دینهای مختلف هستند و تعداد مسلمانان حاضر در این رقابت ها هم کم نیست.

در مسابقات فصل پیش لالیگا کانوته در باشگاه سویا، برنامه خاصی را زیر نظر پزشکان اسپانیایی پشت سر می گذاشت تا بتواند روزه هایش را به طور کامل بگیرد. مهاجم مالیایی سحرگاه از خواب برمی خاست و سحری می خورد و این اتفاقی بود که برای دیارا در رئال مادرید نیز رخ می دهد.

محمد دیارا

علاوه بر این دو بازیکن، می توان به روزه داری سه بازیکن باشگاه کاتالان نیز اشاره کرد. یایاتوره از روز اولی که به باشگاه کاتالونیایی رسیده بود، خاطرنشان کرده بود یک مسلمان است و اریک آبیدال نیز که به دین اسلام گرویده است، کنار توره و کیتا روزه هایش را می گیرد. این در حالی است که در طول ماه رمضان، توره و اریک آبیدال روزه هایشان را به صورت کامل می گیرند، در ترکیب ثابت تیم کاتالان به میدان خواهند رفت و این اتفاقی است که فصل گذشته نیز رخ داد.

آنها در فصل گذشته بازیکنان ثابت تیم ریکارد بودند و هفت پیروزی و یک تساوی شاگردان ریکارد در طول این ماه شریک بودند. سیدو کیتا که فصل قبل را در سویا توپ می زد نیز معتقد است روزه داری در ماه رمضان باعث کاهش راندمانش نخواهد شد. وی این فصل به بارسا آمده و روزه هایش را همراه دو هم تیمی دیگرش خواهد گرفت. کیتا هنگام پیوستن به باشگاه بارسلونا، کاملاً رسمی به مسئولان این باشگاه اعلام کرد که مسلمان است.

کیتا

کیتا در این رابطه گفته: «من مسلمانی بسیار معتقد هستم و هر جمعه برای نماز جماعت به مسجد می روم. هنگامی که در سویا بودم همراه کونه و کانوته به مسجد می رفتیم و امیدوارم که این فصل نیز ماه رمضان را همراه توره و آبیدال به مسجد برویم. البته اگر آنها نیایند هم به تنهایی به مسجد خواهم رفت. امیدوارم تا امسال بتوانم همه روزه هایم را بگیرم و اگر مسئولان باشگاه به من اجازه ندهند تا در روزهای بازی روزه ام را حفظ کنم، قضای آن را خواهم گرفت. تنها شش بازی در ماه رمضان خواهیم داشت و زیاد نگران کننده نخواهدا بود.»

10 بازیکن در رقابت های امسال لالیگا روزه خواهند گرفت که عبارتند از: کیتا، یایاتوره و آبیدال (بارسلونا)، کانوته و کونه (سویا)، شجاعی و نکونام (اوساسونا)، دیارا (رئال مادرید) و مدون جانسین (وایادولید)، این در حالی است که سران باشگاه مادریدی برنامه های خاصی برای دیارا ترتیب و رژیم غذایی او را تحت کنترل قرار داده اند.

اریک آبیدال

دیارا پیش از آنکه برای همراهی تیم ملی کشورش به مالی سصفر کند، با پزشکان مادریدی و شوستر به مشورت پرداخت و اعلام کرد که تنها شب ها می تواند غذا بخورد و نوشیدنی بیاشامد. از آنجا که او فصل پیش در ماه رمضان یک و نیم کیلو وزن کم کرده بود، مسئولان باشگاه مادریدی تصمیم گرفتند تا امسال جدی تر برنامه غذایی وی را تحت نظر قرار دهند و نگذارند تا ضعفی که سال گذشته گریبانگیر دیارا شده بود، امسال نیز به سراغ او بیاید.

پزشکان رئال از دیارا خواسته اند تا شب ها پنج لیتر آب بنوشد و مکمل های ویتامینه، کربوهیدرات و پروتئین مصرف کند. او سه وعده غذا (قبل از طلوع آفتاب تا قبل از خواب و در نیمه های شب) صرف خواهد کرد و باید از چربی ها دوری کند تا بتواند فرم فیزیکی خود را حفظ کند. بدین ترتیب او در اواسط ظهر خواب طولانی مدتی خواهد داشت تا نیمه های شب که برای صرف غذا برمی خیزد به مشکل خاصی برنخورد.

منبع: روزنامه دنیای فوتبال