تبیان، دستیار زندگی
در صورت امکان ورزش و نرمش را در ایام نوروز صبح و زمانی که شکم خالی است اجرا کنید. علت این کار این است که در...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزش و تغذیه در ایام نوروز

بخش دوم کتاب زندگی فعال همراه با ورزش

در صورت امکان ورزش و نرمش را در ایام نوروز صبح و زمانی که شکم خالی است اجرا کنید. علت این کار این است که در ابتدای صبح ذخایر گلیکوژن بدن به دلیل مصرف آن در طول خواب شبانه در پایین ترین سطح است، بدین ترتیب بدن مجبور است سراغ ذخایر چربی برای تهیه انرژی مورد نیاز جهت اجرای فعالیت ورزش برود و وقت بیشتری برای ریکاوری، رشد و تغذیه خواهد بود.

1- در صورت امکان ورزش و نرمش را در ایام نوروز صبح و زمانی که شکم خالی است اجرا کنید. علت این کار این است که در ابتدای صبح ذخایر گلیکوژن بدن به دلیل مصرف آن در طول خواب شبانه در پایین ترین سطح است، بدین ترتیب بدن مجبور است سراغ ذخایر چربی برای تهیه انرژی مورد نیاز جهت اجرای فعالیت ورزش برود و وقت بیشتری برای ریکاوری، رشد و تغذیه خواهد بود.

به هر حال اگر امکان اجرای تمرین در صبح ایام نوروز برایتان میسر نیست حداقل سعی کنید صبح ها 15دقیقه تمرین ایروبیک(هوازی) را به وسیله استفاده از دوچرخه ثابت، پیاده روی یا دویدن انجام دهید. با اجرای همین تمرین هوازی صبحگاهی، باعث می شوید که از همان ابتدای صبح بدن تان با سرعت متابولیسم بالاتری شروع به کار کند.

2- از حجم وعده های غذایی بکاهید و درعوض به دفعات آن بیفزایید. هرگز سعی نکنید که بدن گرسنه شما از غذا پر شود. سعی کنید زمان وعده های غذایی را از قبل مشخص کند. صبحانه نهار شام و 2 میان وعده در صبح و عصر بهترین وعده تغذیه ای است. با انجام همین وعده ها و میان وعده ها هم به نوعی باعث خواهید شد که پر خوری نکنید.

معرفی کتاب زندگی فعال با ورزش

3- آب را به عنوان نوشیدنی اصلی خود در آورید. مزایای نوشیدن آب به اندازه کافی عبارتند از: کنترل اشتها - افزایش متابولیک(سوخت و ساز بدن) – با مصرف آب، نیازی به نوشیدن مایعات غیرضروری نیست.

4- سعی کنید از غذاهای فیبری بیشتری استفاده کنید. اکثر افراد از مواد فیبری به اندازه کافی در طول روز مصرف نمی کنند. فیبرها نه تنها باعث افزایش سطح سلامت می شوند بل که به طور محرز باعث افزایش متابولیسم بدن نیز می شوند. (سبزیجات با برگ سبز و انواع سالاد سبزیجات وغلات بهترین منبع مواد فیبری هستند.)

5- سعی کنید که از خوردن کربوهیدرات های ساده قبل از خواب اجتناب کنید و کربوهیدرات های بی ارزش و بی کیفیت کربوهیدرات هایی هستند که یا سرشار از قند هستند و یا شیمیایی اند. از این گروه کربوهیدارات ها می توان به اکثر غذاهای سرپایی و آماده ساندویچ های سرد، پیتزا و شیرینی و شکلات ها و نان های سفید اشاره کرد. خوردن این نوع غذاها قبل از رفتن به رختخواب ضمن این که از فرایند سوخت وساز بدن جلوگیری می نماید باعث می شود که بدن مستعد ذخیره چربی نیز بشود.

6- زودتر به رختخواب بروید. که خواب باعث افزایش هورمون کورتیزول می شود. کورتیزول هورمونی است که باعث ذخیره چربی و سوزاندن بافت عضله می شود. هم چنین کمبود خواب باعث کاهش سطح تستسترون (که سطح بالای آن برای افزایش عضلات و چربی سوزی شدیدا مورد نیاز است.) می شود.

به رغم آن که نیاز به خواب در افراد، مثل هر چیز دیگر زندگی متفاوت است و از فردی به فرد دیگری تا حدودی تفاوت دارد ولی به طور کلی و به عنوان یک قاعده کلی خواب شبانه 6تا8 ساعت  برای اکثریت افراد مورد نیاز است.

امید است با رعایت نکات ساده ای در امر تمرین و تغذیه، نوروزی سلامت داشته باشید.

منبع: مجله نسیم جنوب