تبیان، دستیار زندگی
بار دیگر در کمتر از یک ماه دو ال کلاسیکو در پیش داریم. حالا هم تکلیف فینالیست های کوپا مشخص شده و هم بازی برگشت لالیگا در چهارمین روز فروردین برگزار خواهد شد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین جوادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ال کلاسیکو با طعم هیجان


بار دیگر در کمتر از یک ماه دو ال کلاسیکو در پیش داریم.  حالا هم تکلیف فینالیست های کوپا مشخص شده و هم بازی برگشت لالیگا در چهارمین روز فروردین برگزار خواهد شد


الکلاسیکو

بار دیگر در کمتر از یک ماه دو ال کلاسیکو در پیش داریم.  حالا هم تکلیف فینالیست های کوپا مشخص شده و هم بازی برگشت لالیگا در چهارمین روز فروردین برگزار خواهد شد ،‌ شاید اگر یک سال یا دو سا پیش بود از تکرار سریال های ال کلاسیکو در هر تورنمنتی احساس دل زدگی میکردید ،‌آنقدر لطف تاریخ زیاد بود که حتی امکان داشت در لیگ استکاتلند نیز بارسا و رئال با هم بازی کنند!

اما بعد فرو کشیدن تب ال کلاسیکو و جان گرفتن تیم هایی مثل چلسی و بایرن و دورتمند حالا وقتی خبر بازی این دو تیم به گوش میرسد هیجان زده میشوید! هیچ بحثی نیست . چنین بحثی اتلاف وقت است . رئال بهترین دروازه بان جهان را در چارچوب دروازه اش دارد ، دروازه بانی كه همه عاشقان فوتبال می تونند از دیدنش لذت ببرند . زامورا ،‌راملتس ،‌ایریبار ،‌آركونادا و ... همه خیلی خوب بودند اما اكر چیز دیگری است ،‌فراتر از هر گونه منطق .

كاسیاس رب النوع دروازه هاست . او درون دروازه می تواند دست به معجزه بزند . توپهای معجزه آسایی كه  در گلالسكو گرفت ،‌پنالتیی هایی كه از ایرلند در 2002 ، ایتالیا در 2008 یا پاراگوئه در 2010 گرفت ،‌پای خداییكه توپ روبن را در فینال ژوهانسبورگ گرفت ،‌توپ باور نكردنی كه از راكیتیچ در یورو 2012 گرفت ،‌توپگیری آسمانیش از پروتی در پیزخوان ... باز هم می توان به یاد آورد .برخی می خواهند بگویند كه این مربوط به گذشته است . شما راست می گویید ! بیائید در مورد حالا صحبت كنیم . با این كه هر دو هفته یك بار بازی می كند ،‌ در مسیر 900 دقیقه گل نخوردن است و ركورد تاریخ رئال را شكسته است . اوئ توانسته كه ركورد بارسلونا در كوپای 1989 را بشكند و اولین دروازه بان از 1916 تا كنون باشد كه بدون حتی یك گل خورده به فینال كوپا می رسد . ایكر 26 دربی است كه به اتلتیكو شكست نخورده است . باید از خدا به خاطر خلقت او متشكر بود . البته باید بگویم كه دیگو لوپز هم دروازه بان خوب و فوق العاده ایست كه اگر ایكر مشكلی داشته باشد ، می تواند جایش را پر كند . لالیگای دیگو لوپز خوب بود اما در مورد این كه چه كسی بهتر است ، هیچ بحثی نیست . ایكر ، مایكل جردن است . این یك واقعیت است ...

ال کلاسیکو اوج هیجان در لالیگا

این روزها رئال مادرید در لالیگا یکه تازی می کند و توانسته است با درخشش سه مهاجم خود پس از ماه ها به صدرنشینی بارسلونا پایان دهد و خود را مدعی اول قهرمانی در این هفته ها نشان دهد. در سوی مقابل بارسلونا در لالیگا خیلی مطمئن نتیجه نگرفته است و هواداران خود را از تکرار قهرمانی سال گذشته نا امید کرده است. اما ال کلاسیکو بازی دیگری است. اختلاف چهار امتیازی دو تیم در جدول باعث شده است این بار بر خلاف سالهای گذشته بارسلونا برای رسیدن به رقیبش به دنبال سه امتیاز باشد و نگرفتن امتیازات کامل در برنابئو باعث خواهد شد تا رئال مادرید به قهرمانی نزدیک تر شود. جدالی که به نظر می رسد نسبت به سالهای گذشته دیدنی تر باشد و باید منتظر ماند و دید آیا مسی و رفقا می توانند مانع قهرمانی زود هنگام رئال در اسپانیا شوند یا خیر؟

رئال - بارسلونا

هفتمین تقابل رئال و بارسا در فینال كوپا

سی ام فروردین در استادیوم مستایا قرار است كه هفتمین فینال كوپا دل ری میان رئال مادرید و بارسلونا در طول تاریخ كوپا برگزار شود . هر كدام از دو تیم در شش تقابل قبلی با هم در فینال ،‌سه بار پیروز شده اند .

رئال 2-1 بارسا /1936 / در فاصله یك ماه مانده به جنگ داخلی ،‌مستایا اولین الكلاسیكوی فینال كوپا را رقم زد كه رئال پیروز شد . ائوخنیو و لكوئه برتری را در 12 دقیقه اول به رئال دادند . در دقیقه 27 ، اسكولا فاصله را كم كرد اما این نتیج هباقی ماند . این آخرین بازی ریكاردو زامورا در فوتبال اسپانیا پیش از پیوستنش به نیس فرانسه بود .

رئال مادرید 0-1 بارسلونا / 1968 / این فینال ملقب به "‌فینال بطری ها "‌با پیروزی بارسا همراه شد . گل زونزونگی به خودی این بازی جنجالی را تمام كرد . داور این بازی آنتونیو ریگو به عنوان یك داور بارسایی شناخته می شد و دو پنالتی روی آمنسیو و سرنا را نگرفت . این باعث شد كه هوادارانی كه به برنابئو آمده بودند ، بطری ها را به زمین پرت كنند.

رئال مادرید 4-0 بارسلونا / 1974 / فینالی بود كه مشخص  ترین نتیجه را در الكلاسیكوهای فینال داشت . سانتیانا در نیمه اول و روبینیان ، آگیلار و پیری در نیمه دوم گلها را زدند . این یك وداغ طلایی برای زوكو ،‌اسطوره رئال بود كه آن روز بازنشسته شد . پنج دقیقه مانده به پایان بازی با گروسو تعویض شد. در ویسنته كالدرون ، زوكو دوازدهمین كوپا دل ری رئال را جشن گرفت .

بارسلونا 2-1 رئال مادرید / 1983 / در لاروماردا ،‌رئال مادرید دومین پیروزیش  در الكلاسیكوها فینال را كسب كرد . ماركوس آلونسو در یك الكلاسیكوی پر برخورد در دقیقه 89 گل پیروزی را زد . دی استفانو ،‌مربی رئال در آن بازی مامور ویژه ای برای مهار مارادونا خواهد داشت . برند شوستر جوان كه سالها بعدش به رئال پیوست ، در آن بازی چند حركت جنجالی علیه بازیكنان رئال داشت .

بارسلونا 2-0 رئال مادرید / 1990 / آخرین الكلاسیكوی فینال كوپا در قرن بیستم ،‌در مستایا بود . بارسا سومین پیروزیش را كسب كرد . با گلهای آمور و سالیناس توانستند رئال را شكست بدهند . شوستر این بار رئالی بود كه علیه داور صحبت كرد :" حالا می تواند با مسئولان بارسا یك تعطیلات خوش را سپری كند . " زوبیزارتا یك بطری دریافت كرد .

رئال مادرید 1-0 بارسلونا / 2011 / 21 سال طول كشید تا رئال و بارسا در فینال كوپا مقابل هم قرار گیرند . این سومین حضور در مستایا بود . رئال با خوزه مورینیو در همان فصل 5-0 در لالیگا به بارسا باخته بود . آن بازی با گل عالی كریستیانو رونالدو با پیروزی رئال همراه شد . مورینیو ،‌په په را هافبك وسط كرده بود و بارسلونای گواردیولا در روزهای خوبش ،‌شكستی دیگر را تجربه كرد .

حسین جوادی

بخش ورزشی تبیان