تبیان، دستیار زندگی
پرسپولیس و استقلال، به عنوان 2 قطب محبوب فوتبال ایران مدت هاست که در چنبره سیستم ناکارآمد باشگاهداری دولتی گرفتار شده اند و عملاً در حالتی شبیه به «فلج»، حیات خود را پی می گیرند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت پرده عجیب از خصوصی سازی سرخابی ها


پس از لغو مزایده سهام سرخابی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در حالی از تجدید مزایده در اواخر اسفند ماه خبر داده که اگر تغییری در شرایط واگذاری ایجاد نشود، بعید است کسی برای خرید سهام سرخابی یا حداقل سهام پرسپولیس پا پیش بگذارد.


سرخابی

پس از لغو مزایده سهام سرخابی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در حالی از تجدید مزایده در اواخر اسفند ماه خبر داده که اگر تغییری در شرایط واگذاری ایجاد نشود، بعید است کسی برای خرید سهام سرخابی یا حداقل سهام پرسپولیس پا پیش بگذارد.

استقلال و پرسپولیس ـ که دو باشگاه زیرمجموعه وزارت ورزش هستند ـ امسال با همکاری سازمان خصوصی سازی حتما واگذار خواهند شد؛ این شاید تکراری ترین خبری باشد که در سالهای اخیر گوش هایمان را نوازش کرده است. اما به نظر می رسد امسال عزم بیشتری برای رقم خوردن این اتفاق وجود دارد اگر مشکلات و پشت پرده های موجود اجازه چنین کاری را بدهند. البته مشکلات زیادی وجود دارد و اگر پس از خصوصی شدن باشگاه ها، موارد قانونی رعایت نشود، سرنوشت باشگاه های خصوصی همین می شود كه امروز می بینیم؛ از استیل آذین گرفته تا ابومسلم و پیام خراسان و استقلال اهواز و... که به چه روزی افتاده اند!

آیا جز این است كه باشگاه های خصوصی حتی اگر پولدارترین صاحبان را هم داشته باشند، در پایان، سرمایه شان ته می كشد و زمین می خورند؟! چرا كه حقشان به درستی داده نمی شود و مطمئناً نه مردم و نه مسئولان، هرگز نمی خواهند كه پرسپولیس و استقلال ـ این دو تیم ریشه دار و مردمی ـ به سرنوشتی اینچنین دچار شوند... .

بر اساس قیمت‌گذاری پرسپولیس و استقلال، این 2 باشگاه با در نظر گرفتن ساختمان اداری، ورزشگاه‌های مرغوبکار، درفشی‌فر و زمین تلو هر یک‌290 میلیارد تومان ارزش دارند و فرد یا افراد حقیقی و حقوقی خواهان سهام سرخابی با تصور در اختیار گرفتن پکیج کامل سرخابی پا پیش گذاشته بودند.

اما مالکیت ورزشگاه‌های مرغوبکار و درفشی‌فر به پرسپولیس و استقلال تعلق ندارد و زمین تلو هم که به نظر می‌رسید جزو املاک استقلال است، به آبی‌ها تعلق پیدا نمی‌کند! با این حساب خریدار سهام سرخابی بابت برند و ساختمان 2 باشگاه که آن هم در تملک فدراسیون فوتبال است، باید‌290 میلیارد تومان ناقابل پرداخت کند که همین‌گونه هم عقلانی به نظر نمی‌رسد، چه برسد به این‌که بدانیم برند باشگاه پرسپولیس شرایط خاصی دارد که موجب پشیمانی هر خریداری می‌شود!

چرا کسی برای خرید سهام سرخابی پیش قدم نشد تا مزایده لغو شود؟پاسخ به این سوال را باید با جست‌وجو در علایم تجاری و اداره ثبت اختراعات پیدا کرد، جایی که با جست‌وجوی واژه پرسپولیس مشخص می​شود 23 برند با این نام ثبت شده و کدهای متفاوت و 6 رقمی ‌جلوی هر یک خورده است. 2 برند از برندهایی با اسم و لوگوی پرسپولیس، به نام باشگاه فرهنگی و ورزشی پرسپولیس است و در کمال تعجب یک برند پرسپولیس به موسسه فرهنگی‌ ورزشی برق تهران تعلق دارد!

یک روز پیش از برگزاری مزایده سهام سرخابی وقتی اعلام شد مزایده به دلیل نبودن مشتری لغو شده، شایعاتی در این رابطه مطرح شد که یکی از آن‌ها تبانی مشتریان با یکدیگر برای عقب‌نشینی از خرید جهت وادار کردن دولت به کاهش قمیت تعیین شده برای واگذاری سرخابی بود. این شایعه در‌حالی مطرح شد که طبق قانون امکان کاهش قیمت مزایده وجود ندارد و تنها می‌توان در شرایط فروش و نحوه واگذاری تغییراتی ایجاد کرد و دوباره مزایده را برگزار نمود.

با این حال این شایعه چندان هم بی‌پایه نبود چون پشیمانی مشتریان سهام سرخابی واقعیت دارد اما پشیمانی آن‌ها به خاطر وادار کردن دولت برای پایین آوردن قیمت نیست چرا‌که بین مشتریان کسی بود که پیشنهاد‌500 میلیاردی برای خرید پرسپولیس داشت!

با این توضیحات این سوال پیش می‌آید که پس مشکل چه بوده و چرا کسی برای خرید سهام سرخابی پیش قدم نشد تا مزایده لغو شود؟پاسخ به این سوال را باید با جست‌وجو در علایم تجاری و اداره ثبت اختراعات پیدا کرد، جایی که با جست‌وجوی واژه پرسپولیس مشخص می​شود 23 برند با این نام ثبت شده و کدهای متفاوت و 6 رقمی ‌جلوی هر یک خورده است. 2 برند از برندهایی با اسم و لوگوی پرسپولیس، به نام باشگاه فرهنگی و ورزشی پرسپولیس است و در کمال تعجب یک برند پرسپولیس به موسسه فرهنگی‌ ورزشی برق تهران تعلق دارد!

اما موضوع عجیب‌تر در توضیح کاربری و زمینه فعالیت برند متعلق به باشگاه پرسپولیس است که برای واگذاری در نظر گرفته شده و در سال 86 به ثبت رسیده است. بر اساس طبقه‌بندی فعالیت برند پرسپولیس، مالک و صاحب این برند می‌تواند با طبقه بین‌المللی‌35,36,37,38,39,40 در زمینه‌های صادرات، آژانس‌های املاک و مستغلات، آب‌بندی بام ساختمان‌ها، آژانس‌های خبری، تحویل بسته‌ها،‌ آب فلز دادن‌ و‌... فعالیت کند و خبری از فعالیت ورزشی نیست و در‌واقع خریدار این برند عملا نمی‌تواند فعالیت ورزشی داشته باشد!

گویا مشتریان پروپا قرص پرسپولیس پس از مشورت با مشاوران حقوقی متوجه این مشکل شده و از خرید سهام با این برند منصرف شده‌اند و سهام پرسپولیس بی‌خریدار مانده است! در مورد سهام استقلال هم گفته می‌شود، سهام آبی‌ها فقط یک مشتری به نام علی انصاری داشته که او هم به دلیل مشکلاتی که داشته نتوانسته برای خرید پا پیش بگذارد و عملا سهام استقلال بی‌مشتری مانده است. حال با این شرایط به‌ نظر می‌رسد تجدید‌ مزایده کاری بی‌فایده است، مگر این‌که دولت و سازمان خصوصی‌سازی مشکل موجود در راه واگذاری سهام را برطرف کند.


بخش ورزشی تبیان

حسین محمدی