تبیان، دستیار زندگی
سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی ایران گفت: خوب نیست که دیگر در لیگ ایران مانند علی کریمی و علی دایی نمی بینیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران در فوتبال ساحلی جهان قابل احترام است


سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی ایران گفت: خوب نیست که دیگر در لیگ ایران مانند علی کریمی و علی دایی نمی‌بینیم.

مارکو اوکتاویو درباره حریفان اصلی ایران در رقابتهای مقدماتی جام جهانی گفت: فوتبال ساحلی در آسیا به یکباره و با سرعت بالا رشد و پیشرفت کرده است. شش تیم با کیفیت در آسیا حضور دارند که به صورت حرفه ای کار می کنند و بدون شک در رقابتهای مقدماتی جام جهانی کار سختی را مقابل آنها خواهیم داشت. تمام تلاشمان را به کار می بندیم که با حریفان خود، از هر کشوری، بجنگیم و پیروز میدان باشیم.

فوتبال ساحلی

سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی در مورد آخرین وضعیت بازیکنان این تیم پیش از شروع مسابقات خاطرنشان کرد: بازیکنان من ذهنی قوی دارند و می‌دانند که هدف ما رسیدن به مسابقات جام جهانی است و از این رو مسئولیت بزرگی بر دوش ما قرار داده شده است. در سه سال گذشته سطح بازیکنان ما به جایگاه خوبی رسیده است و آنها هم به لحاظ تکنیکی و هم تاکتیکی به آمادگی خوبی رسیده اند. آنها از لحاظ ذهنی بیش از پیش آماده شده اند و در حال حاضر و پس از هفت قهرمانی در مسابقات مختلف آسیایی انتظار توجه و حمایت بیشتر را داریم.

وی در پاسخ به این سوال که تیم ملی در دوره گذشته این مسابقات تجربه حضور در قطر را داشته و آیا این امر تاثیری بر عملکرد بازیکنان خواهد داشت یا خیر تصریح کرد: از نظر روانشناسی ممکن است، اینطور باشد اما نباید به این مسئله فکر کنیم. شرایط جوی جزئی از روند برگزاری مسابقه است که نقش بسیار کوچکی در نوع برگزاری یک بازی دارد. ما باید آماده باشیم و روی حریفان خود مطالعه داشته باشیم و باید با یک استراتژی قوی و مطلوب بر حریفان خود غلبه کنیم.

اوکتاویو در مورد استفاده از بازیکنان تیم ملی "ب" در این مسابقات افزود: اولین قدم مهمی که دپارتمان فوتبال ساحلی انجام داد برگزاری لیگی پویا بود. چرا که برای توسعه فوتبال ساحلی نیاز به وجود بازیکن داریم. اکنون حدود 1000 بازیکن درگیر رقابتهای لیگ هستند.

اوکتاویو در خصوص عدم کسب نتیجه قهرمانی در مسابقات امارات یادآور شد: در فوتبال همیشه تیمی که یک ریتم خاص داشته باشد و دائما پیروز میدان شود را نداریم. باید این موضوع را درک کنیم. فوتبال نشان داده که در هر هفته شاهد یک نتیجه متفاوت از نتیجه قبلی خود است. در هفته گذشته شاهد شکست 4 برصفر رئال مادرید برابر اتلتیکو بودیم که یکی از بهترین های جهان است.

سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی گفت: مهمترین مسئله ای که اکنون وجود دارد این است که ایران در فوتبال ساحلی دنیا قابل احترام است و به عنوان چهار تیم برتر دنیا از آن یاد می شود. همانطور که ایران برزیل را برد و یا دو بار روسیه را شکست داد می توانست مقابل این تیم ها شکست بخورد. کسب چنین نتایجی به ما انگیزه میدهد که خود را به سطح بالایی برسانیم و سعی کنیم که بهترین باشیم.

اوکتاویو درباره تکرار قهرمانی در مسابقات قهرمانی آسیا در قطر تاکید کرد: من فقط به رقیبان تیم ایران نگاه می کنم. بازی به بازی پیش می روم و در هر بازی فقط به آن فکر می کنم نه به عنوان قهرمانی. ما برای اینکه به جام جهانی صعود کنیم و قهرمان شویم کار بسیار سختی داریم. همه تیم ها برای پیروزی و رقابتی سنگین پا به میدان می گذارند اما تیم ملی ایران با همه داشته هایش به این مسابقات خواهد رفت.

سرمربی برزیلی ادامه داد: زمانی که در بزریل کمپ تمرینی برگزار کردیم، شاگردانم را زیر نظر داشتم. به خودم گفتم واقعا اینها بازیکنان ایران هستند؟ چه بازیکنانی خوبی در تیم ملی وجود دارند! من روش هایی را برای رشد این بازیکنان پیاده کردم و در نهایت شاهد پیشرفتشان هستم

وی افزود: ما در بانکوک علیرغم اینکه دو بازیکن کلیدی خود را از دست داده بودیم قهرمان شدیم و فکر می کنم یکی از دلایل این قهرمانی، میدان دادن به جوان ترهای تیم بود. ما ثابت کردیم که ایران بازیکنان خوبی دارد. همانطور که در بالا اشاره کردم تیم ملی روی 18 بازیکن نمی چرخد و اگر هر ملی پوشی آمادگی داشته باشد از آن نیز استفاده می کنیم.

سرمربی تیم در پاسخ به این سوال که آیا قصد ندارید با مربیان لیگ فوتبال ساحلی نشست هم اندیشی برگزار کنید، گفت: دوره های آموزشی و نشست های هم اندیشی برای تبادل اطلاعات علم به روز دنیا است و به تیم ها و مربیان کمک بسزایی می کند. مهم است که تبادل اطلاعات و دانش بین مربیان رد و بدل شود. کمیته فوتبال ساحلی چند دوره آموزشی برگزار کرده و هدفمان این است که با برگزاری جلسات شاهد روند رو به رشد تیم های لیگ برتری باشیم. خوشبختانه پیش از شروع لیگ این نشستها برگزار شده و درباره آخرین متدها و روش های ساحلی برای باشگاهها مطالبی را مطرح کرده ایم. امیدوارم این رشد روز به روز روند صعودی خود را طی کند و حرفه ای تر شویم.

وی در مورد راه های پیشرفت فوتبال و فوتبال ساحلی خاطرنشان کرد: می خواهم در مورد کشور امارات و بازیکنانی که در لیگ خود دارد صحبت کنم. اکنون این کشور از بازیکنان خارجی در تیمهای خود استفاده می کند تا بازیکنان داخلی این کشور از تجربیات و نوع بازی آنها نکات علمی و فنی را یاد بگیرند و خود را به سطح بالایی برسانند. اکنون تیم الاهلی از بازیکنان برزیلی استفاده می کند. بازیکنان این کشور از این بازیکنان خارجی یاد می گیرند که چطور حرفه ای باشند و حرفه ای بازی کنند.

وی افزود: من در سال 2006 تا 2007 در فوتبال امارات کار می کردم. اکنون به جرات می گویم این کشور روند بسیار خوبی برای موفقیت پیش رو دارد. من نیز امیدوارم ایران با تمام مشکلاتی که بر سر راهش قرار دارد، در مسیر موفقیت و رشد قرار بگیرد. باید میزان سرمایه گذاری، مسابقات دوستانه، اعزام ها و بازیهای تدارکاتی را بهبود دهیم تا تیم ها موفق شوند. ایران بازیکنان بسیار خوب و مردمی دارد که همه آنها عاشق فوتبال هستند و این سرمایه بزرگی است که باید از آن استفاده کنیم.

او درباره استفاده از بازیکنان جوان در رقابتهای لیگ برتر گفت: لیگ برتر ایران استفاده از بازیکنان جوان را الزامی کرده که این نشانه ای خوب است و تاثیر این تغییرات چهار سال دیگر مشخص خواهد شد. اما در حال حاضر نسبت به دوره های گذشته تغییر زیادی نداشته ایم و این خوب نیست که در لیگ برتر ایران دیگر مانند علی کریمی و علی دایی نمی بینیم.

اوکتاویو در خصوص عدم کسب نتیجه قهرمانی در مسابقات امارات یادآور شد: در فوتبال همیشه تیمی که یک ریتم خاص داشته باشد و دائما پیروز میدان شود را نداریم. باید این موضوع را درک کنیم. فوتبال نشان داده که در هر هفته شاهد یک نتیجه متفاوت از نتیجه قبلی خود است. در هفته گذشته شاهد شکست 4 برصفر رئال مادرید برابر اتلتیکو بودیم که یکی از بهترین های جهان است

سرمربی برزیلی ادامه داد: زمانی که در بزریل کمپ تمرینی برگزار کردیم، شاگردانم را زیر نظر داشتم. به خودم گفتم واقعا اینها بازیکنان ایران هستند؟ چه بازیکنانی خوبی در تیم ملی وجود دارند! من روش هایی را برای رشد این بازیکنان پیاده کردم و در نهایت شاهد پیشرفتشان هستم.

وی گفت: معتقدم در فوتبال باید روش های تمرینی تغییر کند تا شاهد رشد بازیکنان باشیم. روش بازی و تکنیک بازیکنان فوتبال ایران مانند تیم های آمریکای جنوبی است و آنها به لحاظ تکنیکی بسیار خوب و در سطح بالا هستند، اما باید روش های آموزشی در فوتبال پایه تغییر کند.

اوکتاویو در خصوص اینکه تغییر روش وظیفه فدراسیون است یا باشگاهها، گفت: شروع کار باید از فدراسیون فوتبال باشد تا یکسری اتفاقات اتوماتیک وار حل شود. فدراسیون باید روشی را برای باشگاهها طراحی کند تا باشگاهها طبق آن پیش بروند. همان روندی که کشور امارات برای باشگاههایش در پیش گرفت. این کشور از تیم های زیر 15 سال خود در باشگاهها و پس از آن در تیم ملی آغاز کرد و چند سال بعد نتیجه اش را دید. باید قوانینی راوضع کنیم تاباشگاهها متقاعد شوندونه به اجبار،کاری‌راانجام دهند. فدراسیون تا حدودی می تواند کار، سرمایه گذاری و یا برنامه ریزی کند. اما باشگاهها نقش اصلی را برای تربیت بازیکنان در رده های پایه دارند. مدل تیم بارسلونا را اکنون ببینید. یکی از بهترین مدل هایی است که می توان نگاهی اجمالی به آن داشت. آنها از مدارس فوتبال شروع کردند. مدارسی که آموزش های اساسی دارند و بازیکنان را در سنین پایه به خوبی آموزش می دهند.

بخش ورزشی تبیان


منبع: سایت فوتبال