تبیان، دستیار زندگی
در این چند روز آنقدر اتفاقات پرسپولیس برای فوتبال پرحاشیه ایران، حاشیه تولید کرد که یکی از مهمترین اتفاقهای این چند ماهه تقریبا در بایکوت خبری محض قرار گرفت. بعد از پایان بازی با بوسنی و اتمام کار ایران در جام جهانی برزیل بود که این سوال به وجود آمد که...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصائب کی روش و فوتبال ایران


در این چند روز آنقدر اتفاقات پرسپولیس برای فوتبال پرحاشیه ایران، حاشیه تولید کرد که یکی از مهمترین اتفاقهای این چند ماهه تقریبا در بایکوت خبری محض قرار گرفت. بعد از پایان بازی با بوسنی و اتمام کار ایران در جام جهانی برزیل بود که این سوال به وجود آمد که "کی روش می ماند یا نه".


وقتی همسر کی روش شک می کند!

تقریبا موضوع تمدید قرارداد کی روش با فدراسیون فوتبال ایران شده بود، سوژه اول رسانه ها؛ اتفاقی که با انتقاد محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان هم روبه رو شد. با این حال همزمانی تصمیم نهایی کارلوس کی روش و فدراسیون فوتبال برای تداوم همکاری با کودتای "سیاسی" در پرسپولیس باعث شد که کسی توجهی به پاسخ چهارشنبه شب کی روش به قرارداد پیشنهادی فدراسیون فوتبال نکند. به هر حال بعد از کلی کشمکش سرانجام کفاشیان توانست در آخرین لحظات چهارشنبه "بله" نهایی را از کی روش بگیرد تا این مربی پرتغالی با تمدید قراردادش با فدراسیون فوتبال ایران به با دوام ترین مربی تیم ملی بعد از 40 سال تبدیل شود.

عقب نشینی بعد از مطالبه مردم و رسانه ها

تقریبا دو هفته پیش بود که می شد با توجه به مذاکرات فدراسیون فوتبال و کی روش، کار تمدید قرارداد سرمربی پرتغالی با تیم ملی ایران را تمام شده دانست اما نشست خبری محمود گودرزی پروسه تمدید قرارداد را عقب انداخت. گودرزی در این نشست خبری بارها گفت که دخالتی در موضوعات داخلی فدراسیونها به ویژه فدراسیون فوتبال ندارد اما این را هم بارها تکرار کرد که " می شود جای کی روش مربی بزرگتر و زبده تری را به تیم ملی ایران آورد"؛ صحبتی که به مثابه مخالفت وزیر ورزش برای ادامه کار کی روش با فدراسیون فوتبال ایران تعبیر شد و مرد پرتغالی بدون امضای قرارداد ایران را ترک کرد. تقریبا بعد از سفر کی روش به پرتغال بود که اکثریت کارشناسان و رسانه ها معتقد بودند که این مربی دیگر به ایران نمی آید و فدراسیون فوتبال باید برای یافتن جانشینش دست به کار شود. با این حال فشار مردم و رسانه ها از یک طرف و رای 73 درصدی مردم به گزینه ماندن کارلوس کی روش در فوتبال ایران در برنامه 90 بود که ورق را برگرداند. در این میان وزارت ورزش هم که متهم به فراری دادن کی روش از ایران شده بود برای تبرئه خودش بارها موضع گیری کرد و گفت که دخالتی در موضوع تمدید قرارداد مرد پرتغالی ندارد و حتی موافق ماندن کی روش در ایران است. سر جمع همه این موضوعها این شد که کی روش و فدراسیون فوتبال بر سر ادامه همکاری به توافق رسیدند و تصمیم گرفتند برای یک دوره چهار ساله دیگر با هم کار کنند.

آنچه دقایقی پس از اعلام موافقت کی روش برای ادامه همکاری با فدراسیون فوتبال از سوی مسوولان فوتبال ایران درباره محتوای قرارداد با کی روش به بیرون درز کرد این بود که چربش قرارداد به سمت فدراسیون فوتبال و منافع ملی ایران است و کی روش هم این مساله را پذیرفته است

قرارداد کی روش؛ ترکمنچای یا عقلانی؟!

مخالفان ماندن کی روش در فوتبال ایران در بحبوحه مذاکرات فدراسیون فوتبال و کی روش، بر اساس یکسری شنیده ها و با استناد به حرفهای افرادی که در خبرها "منبع آگاه" ذکر می شدند، مدعی بودند قراردادی که فدراسیون فوتبال پیش پای کی روش گذاشته یادآور قرارداد ننگین "ترکمنچای" است. حتی خبرگزاری رسمی دولت هم در گزارشی به "زیاده خواهی ها و رفتارهای تحقیرآمیز" کی روش در قراردادش پرداخت و چند روز پس از سفر این مرد پرتغالی در گزارشی نوشت که کار تمام شده و فدراسیون فوتبال باید هر چه زودتر جانشین کی روش را انتخاب کند. البته ایرنا از کی روش به عنوان یک مربی "موج سوار"هم نام برده بود که به زعم این خبرگزاری کارنامه موفقی از خود ارائه نداده است. البته این همه ماجرا نبود. طرف مقابل چنین دیدگاهی هم وجود داشت که می گفت خواسته های کی روش منطقی و عقلانی است و هر مربی در این سطح چنین درخواستهایی را مطرح می کند. به هر حال آنچه دقایقی پس از اعلام موافقت کی روش برای ادامه همکاری با فدراسیون فوتبال از سوی مسوولان فوتبال ایران درباره محتوای قرارداد با کی روش به بیرون درز کرد این بود که چربش قرارداد به سمت فدراسیون فوتبال و منافع ملی ایران است و کی روش هم این مساله را پذیرفته است. البته کی روش هم این را در گفت وگویی که  جمعه با ایسنا داشت تایید کرد و گفت که در قرارداد "چندان سخت گیری" نکرده است. در این قرارداد, دو بندی که چالش بر انگیز بود حذف شد. یکی اینکه فدراسیون فوتبال دیگر مجبور نیست در عوض تاخیر در پرداختهایش به کی روش دیرکرد بپردازد و دیگر اینکه اگر فدراسیون فوتبال و کی روش روزی به اختلاف رسیدند مراجع و محاکم داخلی حَکم قرار گیرند نه دادگاه های بین المللی.

اولین اردو با کی روش 18 روز دیگر

در شرایطی که تیمهای آسیایی به واسطه روزهای فیفا در حال آماده سازی خود برای حضور در جام ملتهای آسیا هستند، تیم ملی ایران تنها تیمی است که برنامه خاصی ندارد. دو روز فیفا تا به حال از ایران گرفته شده تا به تعبیر روزنامه ایران ورزشی "هالیدی" تیم ملی ایران ادامه داشته باشد. اما اکنون با تمدید قرارداد کی روش می شود انتظار داشت که تیم ملی با برنامه شود. علی کفاشیان بعد از توافق کی روش با فدراسیون فوتبال اعلام کرد که تیم ملی  از دهم تا بیست و سوم مهر در پرتغال اردو می زند و بعد از آن تیم ملی در دیداری دوستانه به مصاف کره جنوبی می رود.

سکوت مخالفان کی روش

بعد از اعلام موافقت کی روش با بندهای پیشنهادی فدراسیون فوتبال می شد انتظار داشت که مخالفان تمدید قرارداد در رسانه ها حاضر شوند و از دلایلشان بگویند اما اکنون بعد از 72 ساعت پس از قطعی شدن ادامه کار کی روش با فدراسیون فوتبال، هیچ یک از رسانه ها، مربیان و کارشناسان مخالف کی روش به صحنه نیامده اند. شاید همین مساله دشواریهای کار کی روش را نشان دهد که باید در ادامه کارش برای راضی کردن مخالفان و راضی نگه داشتن موافقانش چند برابر بیشتر از توان قبلی اش صرف کند. شاید تنها یک قهرمانی با تیم ملی ایران در جام ملتهای آسیا بتواند مخالفان سر سخت و البته ساکت این روزهای مرد 62 ساله پرتغالی را به جمع موافقان پرتعدادش پیوند بزند.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان