تبیان، دستیار زندگی
مهاجم ایرانی جدید العربی گفت: من از فوتبال اروپا به تیم العربی آمدم، اما قطر پایان فوتبالم نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دژاگه: قطر پایان فوتبال من نیست


مهاجم ایرانی جدید العربی گفت: من از فوتبال اروپا به تیم العربی آمدم، اما قطر پایان فوتبالم نیست.


حرفه‌ای‌ترین فوتبالیست تیم ملی ایران در جام جهانی 2014 برزیل، بهترین بازیکن ایران، بخت اول گلزنی تیم ملی و ... توصیفاتی است که در روزهای قبل از جام جهانی توسط رسانه ها مدام در وصفش به گوش می رسید و امروز یک لقب دیگر نیز به تمام آن توصیف ها اضافه شده است؛ گران قیمت‌ترین بازیکن تاریخ ایران.

دژاگه

درست حدس زدید، صحبت از اشکان دژاگه است. مهاجمی که در فوتبال آلمان چهره شد و پس از 7 سال توپ زدن در فوتبال ماشینی ژرمن ها، راهی جزیره شده و دو سال هم در این کشور به میدان رفت تا تقریبا یک دهه از عمر فوتبالی خود را در اروپا سپری کرده باشد.

از جام جهانی 2014 برزیل شروع کنیم. ارزیابی کلی‌ات از این رقابت‌ها چیست؟ تیم آلمان توانست عنوان قهرمانی جام جهانی را به دست بیاورد. 

فکر می‌کنم تیم ملی ایران در این رقابت‌‌ها نمایش خوبی داشت و خیلی خوب کار کرد. در دو دو بازی اول در جام جهانی به خصوص بازی دوم مقابل آرژانتین عملکرد بهتری داشتیم، هرچند که شکست خیلی بدی را مقابل این تیم تجربه کردیم. در واقع حق تیم ملی ایران و تمام بازیکنان ایران، کسب یک امتیاز از این دیدار و نتیجه تساوی بود که در نهایت این اتفاق نیافتاد. برای بازی سوم اما وضعیت متفاوت‌تر بود. ما باید برای صعود به مرحله بعدی در دیدار مقابل بوسنی این تیم را شکست می‌دادیم که لازمه این کار حمله و بازی هجومی بود که در نهایت این سبک بازی تیم ملی، شانس‌های زیادی را نصیب بوسنی کرد که آنها هم از این فرصت‌ها بهتر استفاده کرده و در نهایت در دیدار سوم مرحله گروهی این بوسنی بود که مقابل ایران به برتری رسید. در مجموع اینکه تیم ملی ایران در جام جهانی 2014 برزیل خیلی خوب کار کرد چراکه هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که بتوانیم بازی‌های نظیر بازی با آرژانتین را انجام دهیم. در نهایت اینکه از نحوه بازی‌ تیم ملی رضایت دارم.

آلمان هم در نهایت عنوان قهرمانی جام جهانی را به دست آورد.

قهرمانی جهان به واقع حق آلمان بود. آنها در تورنمنت‌‌های بزرگ همیشه قابلیت های خود را با رسیدن به مراحل پایانی رقابت‌ها به خوبی نشان داده‌اند و این بار هم واقعا حق آلمان بود که قهرمان جام جهانی شود.

به خاطر اینکه پس از جام جهانی، مصاحبه‌ای از شما منتشر نشده است، علاقه داریم بیشتر در مورد جزئیات دیدارهای تیم ملی در جام جهانی برزیل برایمان صحبت کنی. به طور مثال کمتر اظهارنظری از شما در خصوص پنالتی که بر رویتان در بازی با آرژانتین صورت گرفت، منتشر شد. از صحنه پنالتی که زابالتا روی تو کرد و داور اعتقادی به آن نداشت، برایمان صحبت کن. پس از گذشت حدود یک و ماه نیم از این مسابقات بهتر و دقیق تر می توان در مورد این صحنه صحبت کرد. آیا همچنان اعتقاد داری که آن صحنه پنالتی بود؟

پس از آن بازی صحبت زیادی در مورد صحنه فوق انجام ندادم، اما اگر کسی به آن صحنه شک دارد، می‌تواند یک بار دیگر فیلم مسابقه با آرژانتین را تماشا کند. آن صحنه 100 درصد پنالتی بود. زابالتا دیر به توپ رسید و هیچ‌گاه هم فکر نمی‌کرد که من زودتر از او به توپ برسم.

اگر زابالتا تو را نمی‌زد، آن توپ را به گل تبدیل می‌کردی؟

خیر؛ چون به سمت دروازه نبودم و زاویه‌ام خیلی بسته شده بود، اما می‌توانستم یک فرصت بسیار خوب را برای تیم ملی ایران به وجود بیاورم.

اگر در میدانی مانند جام جهانی که داوران باتجربه‌ای در آن حضور دارند، یک داور چنین صحنه‌ای که روی من اتفاق افتاد را پنالتی نگیرد، دیگر چه حرفی می‌توان زد؟ آن هم در بازی مهمی مانند دیدار با آرژانتین. اگر داور صربستانی آن پنالتی را می‌گرفت، شاید بازی به یک شکل دیگر به پایان می‌رسید.

پس از اینکه العربی به من پیشنهاد داد، خیلی به این پیشنهاد فکر کردم، البته مشخص است که از لحاظ مالی هم این پیشنهاد به سود من بود و از این لحاظ هم متضرر نخواهم شد. در این بین این تیم از شرایط بسیار خوب و حرفه‌ای برخوردار است و یک مربی حرفه‌ای هم دارد

عنوان بهترین بازیکن جهان حق مسی بود؟

مسی در مرحله گروهی جام جهانی بسیار تأثیرگذار بود و گل‌های حساسی را برای آرژانتین به ثمر رساند اما به شخصه در بازی‌های حساس مرحله حذفی، آن طور که باید تأثیرگذاری این بازیکن و آن مسی همیشگی را ندیدم. البته این عنوان حق دو سه بازیکن دیگر از جمله آرین روبن که جام جهانی خوبی را پشت سر گذاشت بود. همچنین بازیکنان دیگری مثل کلوزه یا مولر از آلمان که بازی‌های خوبی را انجام دادند. البته مسی هم بازی‌های خیلی خوبی انجام داد و این طور نبود که بگوییم به هیچ وجه شایسته کسب این عنوان نبود.

حتماً در فینال هم طرفدار آلمان بودی؟

همین طور است. من طرفدار آلمان بودم چون هنوز خیلی از بازیکنانش را می‌شناسم و با آنها همبازی بوده‌ام. دوست خوبم بواتنگ نیز در فینال بازی کرد و خود من هم در این کشور بزرگ شده‌ام و مشخص است که باید طرفدار این تیم باشم.

جام جهانی 2014 چه درس و دستاوردی برای تیم ملی ایران داشت؟

در این جام به تمام مردم دنیا نشان دادیم که ایران، تیم ملی و فوتبالیست‌های بسیار خوبی دارد. خود من به شخصه از عملکرد تیم ملی و بازیکنان در این جام جهانی رضایت دارم. امیدوارم در آینده بتوانیم همین طور با کی‌روش در مسیری که در آن قرار داریم، پیشروی کرده و حتی بازی‌های به مراتب بهتر از جام جهانی را از تیم ملی ایران به نمایش بگذاریم.

این روزها موضوع تمدید قرارداد کی‌روش سر و صدای زیادی را در فوتبال ایران به پا کرده است. در حال حاضر در فوتبال ایران دو جو یکی به سود کی‌روش و یکی به ضرر وی راه افتاده و عده‌ای از جمله هواداران فوتبال ایران معتقدند باید کی‌روش بماند و عده‌ای دیگر از منتقدان می‌گویند که او دیگر دستاوردی برای فوتبال ایران ندارد و بهتر است از تیم ملی رفته و جای خود را به مربی دیگری بدهد. نظر خودت چیست؟ دوست داری کی‌روش بماند؟

دژاگه

نمی‌‌دانم استدلال آدم‌هایی که می‌گویند کی‌روش برود، چیست؟! اصلا از این موضوع سر در نمی‌‌‌آورم. کی‌روش زحمات زیادی برای فوتبال ایران کشید و ما با وجود او در جام جهانی توانستیم بازی‌های به این خوبی را انجام دهیم و خودمان را آن طور که باید نشان دهیم. اگر کی‌روش قراردادش را تمدید کند کمک بزرگی از این پس برای فوتبال ایران خواهد بود.

برسیم به فوتبال باشگاهی‌ات. آیا اصلی‌ترین دلیلی که باعث شد از فولام و لیگ انگلیس جدا شوی، سقوط این تیم بود؟

فولام تیم بسیاری خوبی است و خیلی حیف شد که از لیگ برتر سقوط کرد. در این خصوص باید توضیح بدهم که قبل از جام جهانی هیچگاه به تغییر تیم فکر نکرده بودم اما با پیشنهادی که از قطر رسید، سرانجام تصمیم گرفتم تا از این تیم جدا شوم. البته چنین مباحثی از جمله تغییر باشگاه در فوتبال طبیعی بوده و امکان جابجایی برای هر بازیکنی در هر سطحی وجود دارد.

اما در همین فصل گذشته به عنوان بهترین بازیکن فولام انتخاب شدی. بنابراین حداقل امیدواری‌ها با توجه به درخشش فصل گذشته‌ات و همچنین بازی‌های خوبی که در جام جهانی داشتی و البته سن و سالی که داری این بود که در فوتبال اروپا بمانی. اما در نهایت برخلاف پیش‌بینی‌ها تیم العربی قطر را انتخاب کردی.

من حدود 28 سالم است و تیم‌های بزرگ آلمان و انگلیس سعی می‌کنند که بازیکنان بسیار جوان را جذب کنند. بنابراین با سنی که در آن هستم باید آرام آرام به آینده‌ام فکر می کردم و تصمیمی که گرفتم هم بر اساس آینده‌نگری بود. البته این هم به این معنا نیست که با آمدن به العربی، می‌خواهم فوتبالم را در آسیا تمام کنم و خیلی‌‌ها این طور برداشت می‌کنند که با پیوستن به العربی قطر فوتبالم تمام خواهد ‌شد و در همین کشور هم از فوتبال خداحافظی خواهم کرد. در واقع استدلال این دسته از افراد را متوجه نمی‌شوم. من فوتبال خودم را می‌شناسم و در قطر هم همانطوری کار می‌کنم که همیشه در سایر کشورها کار کرده‌‌ام.

شاید استدلال این دسته این باشد که چون تیم‌‌های قطری به نسبت فوتبال اروپا، فوتبال کندتر و ایستاتری دارند، این موضوع روی فوتبالت تأثیر گذاشته و باعث شود فوتبالت خراب شود.

مشخص است که فوتبال قطر تفاوت‌هایی را با فوتبال اروپا دارد. من هفت سال در آلمان و دو سال در انگلیس بازی کرده‌ام و قهرمانی‌هایی را هم در آلمان کسب کردم و خیلی هم دوران خوبی را در فوتبال این دو کشور داشته‌ام. تا به امروز در دو تا از بهترین‌ لیگ‌های دنیا بازی کرده‌ام و دیگر با 28 سال سن باید شرایط برایم طوری رقم می خورد که بتوانم به آینده‌ام فکر کنم. البته بسیاری از بازیکنان بزرگ هم به فوتبال آسیا آمدند و پس از یکی دو سال دوباره به فوتبال اروپا بازگشتند. یک فوتبالیست هیچ وقت نمی‌داند چه اتفاقاتی در آینده فوتبالی اش برای او رخ خواهد خواهد و بر اساس همین غیرمترقبه بودن اتفاقات فوتبالی، من هم تیمم را تغییر دادم و به العربی قطر آمدم.

در این جام به تمام مردم دنیا نشان دادیم که ایران، تیم ملی و فوتبالیست‌های بسیار خوبی دارد. خود من به شخصه از عملکرد تیم ملی و بازیکنان در این جام جهانی رضایت دارم. امیدوارم در آینده بتوانیم همین طور با کی‌روش در مسیری که در آن قرار داریم، پیشروی کرده و حتی بازی‌های به مراتب بهتر از جام جهانی را از تیم ملی ایران به نمایش بگذاریم

حالا چرا العربی را انتخاب کردی؟

پس از اینکه العربی به من پیشنهاد داد، خیلی به این پیشنهاد فکر کردم، البته مشخص است که از لحاظ مالی هم این پیشنهاد به سود من بود و از این لحاظ هم متضرر نخواهم شد. در این بین  این تیم از شرایط بسیار خوب و حرفه‌ای برخوردار است و یک مربی حرفه‌ای هم دارد. از سوی دیگر چند بازیکن مطرح از جمله پائولونیوی برزیلی و پابلو هرناندز اسپانیایی را جذب کرده‌اند که باعث شد تا در تفکراتم به این نتیجه برسم که انتخاب العربی، انتخاب خوبی برایم خواهد بود.

رقم قراردادت هم سرو صدای زیادی در ایران به پا کرد و حتی چند رسانه اخباری را منتشر کردند که در آن تو به عنوان گران‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران معرفی شده بودی. می‌توانی از رقم قراردادت صحبت کنی؟

اگر اجازه دهید در مورد مباحث مالی و مبلغ قراردادم صحبت نکنم. رسانه‌ها در این خصوص مطالب زیادی می‌نویسند و همه از آن مطلع هستند اما باز هم تأکید می‌کنم که عوامل مختلف دست به دست هم داد تا العربی قطر را انتخاب کنم.

دوباره به بحث تیم ملی برگردیم. اگر برای حضور در جام جهانی به تیم ملی دعوت شوی، حاضر به کمک این تیم خواهی بود؟

چراکه نه، اگر به تیم ملی دعوت شوم با افتخار این تیم را همراهی خواهم کرد و مثل همیشه با قلب و جان و دلم برای تیم ملی بازی خواهم کرد.

در پایان جا دارد تولد دومین فرزندت را هم تبریک بگوییم. 

از شما ممنونم. دومین دخترم به تازگی به دنیا آمده و قرار است او را با نام آلیشا صدا بزنیم.

بخش ورزشی تبیان


منبع: فارس