تبیان، دستیار زندگی
به فوتبال ایران ثبات نیامده که اگر آمده بود یکی از بزرگترین بی ثباتی های ورزش ایران با دست ورزشی ترین وزیر تاریخ ورزش کشور رقم نمی خورد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کی‌روش به تاریخ پیوست؟!


به فوتبال ایران "ثبات" نیامده که اگر آمده بود یکی از بزرگترین "بی ثباتی‌های" ورزش ایران با دست ورزشی‌ترین وزیر تاریخ ورزش کشور رقم نمی‌خورد.
کی روش

محمود گودرزی، یک سالی می‌شود که سکان ورزش ایران را در دست گرفته؛ کسی که به خاطر سبقه علمی- ورزشی‌اش در دانشگاه و رتبه استاد تمامی‌اش خیلی‌ها را امیدوار کرد که "ثبات" را به ورزش بی بن و مایه ایران بیاورد اما یک سال بعد از حضورش نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه (احتمالا) یکی از پر هزینه‌ترین تصمیم‌های ورزش ایران با دستان همین وزیر علمی- ورزشی رقم خورد؛ استادی که خودش سال‌ها پای تخته مدرسه و دانشگاه از "بی‌ثباتی" گلایه می‌کرد و آن را چشم اسفندیار ورزش ایران می‌خواند. دیروز بعد از کلی امروز و فردا، کی‌روش وسایلش را جمع کرد و به پرتغال رفت تا فوتبال ایران به "دور باطل" همیشگی بیفتد و دوباره نقطه سر خط. حالا می‌توان عنوان کی‌روش را نوشت "سرمربی تیم ملی ایران در جام جهانی" و پایان. احتمال بازگشت کی‌روش با این وضعیت چیزی حدود صفر است، آن هم در شرایطی که علی کفاشیان در آخرین اظهارنظرش گفته بود که کی‌روش به احتمال "99 درصد" سرمربی تیم ملی باقی خواهد ماند اما با وضعیتی که ایجاد شده انگار آن یک درصد زورش از آن 99 درصدی که رییس فدراسیون فوتبال گفته چربیده آن هم به خواست وزارت ورزش.

هفته پیش و در گرماگرم مذاکرات فشرده علی کفاشیان و کارلوس کی‌روش، محمود گودرزی حرفی زد که همه توافق‌های کفاشیان- کی روش را برد روی هوا. وزیر ورزش اگرچه که گفت نظراتش برای فدراسیون‌ها "مشورتی" است و حالت دستوری ندارد اما همین اظهارنظر به ظاهر مشورتی اتفاقی را رقم زد که بعد از تعریف و تمجیدها درباره توانایی‌های فنی کارلوس کی‌روش پس از بازیهای ایران برابر نیجریه و آرژانتین کمی دور از ذهن بود. گودرزی گفت که کی‌روش کاری نکرده و نتایجی که او به همراه تیم ملی رقم زده فرقی با نتایجی که اسلفش با تیم ملی در جامهای جهانی رقم زده نداشته. البته او نگفت که چطور خودش بعد از تساوی برابر نیجریه و باخت به آرژانتین خطاب به ملی پوشان و کادر فنی تبریک گفته و اساسا چرا خودش بعد از این دو نتیجه به زعم او ضعیف "جو گیر" شده است.

کی‌روش با این صحبتها نشان داد که طور دیگری نمی‌توانسته چوب لای چرخ گذاشتن‌ها در راه تمدید قراردادش را نمایان کند و منتظر بماند تا با پایان اختلافها بین علی کفاشیان و محمود گودرزی دوباره شانسی برای همراهی دوباره با تیم ملی ایران پیدا کند. با این حال کفاشیان به بازگشت کی‌روش به فوتبال ایران امیدوار است

به هر حال با حرف‌هایی که کی‌روش لحظاتی پیش از سفرش به پرتغال زد می‌شود به اوج اختلاف‌ها رسید. او قبل از اینکه به صورت ناگهانی از ایران خارج شود در گفت‌وگویی که باایسنا داشت به صراحت از اختلاف فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش بر سر تمدید قراردادش صحبت کرد و گفت: من آمده بودم تا با امضای قراردادی چهار ساله باز هم برای فوتبال ایران کار کنم و همه تلاشم را به کار گیرم تا تیم ملی ایران در مسابقاتی که پیش‌رو دارد موفق باشد. من همه توافقاتم را با علی کفاشیان، رییس فدراسیون ایران انجام داده‌ام، اما ظاهرا وزیر ورزش و جوانان ایران با حضور در من در تیم ملی مخالفت کرده است. بنابراین وقتی وزیر ورزش کشور مخالف باشد من دیگر کاری نمی‌توانم انجام دهم.وی تاکید کرد: من می روم و اگر فوتبال ایران مرا بخواهد باید رییس فدراسیون و وزیر ورزش با هم کنار بیایند و اگر توافقی میان آنها باشد، می‌توانند از من دوباره خواهند که به ایران برگردم. کی‌روش باز هم تاکید کرد: اگر وزیر ورزش مخالف باشد نمی‌شود کاری کرد. به هر حال من هدفم موفقیت تیم ملی ایران بوده و هست. من نمی‌توانم خودم را به کسی و یا به جایی تحمیل کنم.این مربی پرتغالی در پایان خاطر نشان کرد: اگر فوتبال ایران به این نتیجه‌ برسند که با مربی دیگری کار کنند من برای هر مربی که عهده دار مسئولیت تیم ملی می‌شود آرزوی موفقیت می‌کنم و همواره دوست دارم فوتبال ایران و تیم ملی کشورش به بهترین عناوین برسد.

کی روش

کی‌روش با این صحبتها نشان داد که طور دیگری نمی‌توانسته چوب لای چرخ گذاشتن‌ها در راه تمدید قراردادش را نمایان کند و منتظر بماند تا با پایان اختلافها بین علی کفاشیان و محمود گودرزی دوباره شانسی برای همراهی دوباره با تیم ملی ایران پیدا کند. با این حال کفاشیان به بازگشت کی‌روش به فوتبال ایران امیدوار است. حداقل مصاحبه‌اش این را نشان می‌دهد: ما در بیشتر مفاد قرارداد تفاهم داریم، اما چند نکته کوچک باقی مانده که از کی‌روش خواستیم نظرش درباره آن بگوید. او به ما گفت که برای انجام کاری باید به دوبی برود و از آنجایی که ویزایش تمام شده بود از ایران رفت، اما اگر در نهایت درخواست‌های ما را بپذیرد برای امضا به ایران باز می‌گردد. ضمن این که کی‌روش گفته بود حتی اگر قرارداد را امضا کند باز هم باید برای انجام کارش از ایران برود و دوباره باز گردد.کفاشیان در چند روز گذشته بارها مصاحبه کرده و گفته بود که 99 درصد کار تمدید قرارداد با کی‌روش انجام شده است، با توجه به این که کی‌روش بدون امضای قرارداد از ایران رفته است، گفت: درست است. 99 درصد کار انجام شده، اما نمی‌دانم چرا این یک درصد باقی مانده مدام بزرگ می‌شود. گاهی اقلیت زورش از اکثریت بیشتر است!وی درباره این که چقدر احتمال دارد که آن یک درصد باقی مانده نیز به تفاهم نزدیک شود، گفت: این دیگر به کی‌روش بستگی دارد که موارد درخواستی ما را بپذیرد. اگر این اتفاق بیافتد که همه چیز تمام می‌شود و او برای امضای قرارداد به ایران می‌آید.

به هر حال با وضعیتی که به وجود آمده باید نگران فوتبال ملی در فاصله سه ماه تا جام ملتهای آسیا بود؛ شرایطی که اگر تداوم داشته باشد منجر به قطع امید دوباره میلیونها هوادار از پرطرفدارترین رشته ورزشی است.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان