تبیان، دستیار زندگی
هفته اول لیگ برتر فوتبال ایران جام خلیج فارس با برگزاری هشت دیدار پشت سر گذاشته شد. در این هفته استقلال، تراکتورسازی و سپاهان به عنوان مدعیان قهرمانی کار خود را با پیروزی شروع کردند. پرسپولیس مقابل نفت متوقف شد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شروع خوب سپاهان، استقلال وتراکتورسازی


هفته اول لیگ برتر فوتبال ایران جام خلیج فارس با برگزاری هشت دیدار پشت سر گذاشته شد. در این هفته استقلال، تراکتورسازی و سپاهان به عنوان مدعیان قهرمانی کار خود را با پیروزی شروع کردند. پرسپولیس مقابل نفت متوقف شد . در هفته اول آنچه به چشم آمد بدن های ناآماده بود تا بسان سالهای گذشته برای دیدن فوتبال خوب مجبور باشیم چند هفته ای صبر کنیم. تازه آن هم در هفته های میانی دیدن بازی خوب چون کیمیاست.


پرسپولیس و نفت

توقف پرسپولیس در سد نفت

پرسپولیس تهران(1) 1- نفت تهران(1)1

گل: پیام صادقیان(10) برای پرسپولیس و غلامرضا رضایی(27) برای نفت

داور: احمد صالحی با کمک سعید قاسمی و حمید سبحانی

اخطار: سیامک کوروشی(51) از نفت و محسن بنگر(74) از پرسپولیس

اخراج: محمد امین حاج محمدی(87) از نفت و مهرداد کفشگری(90) از پرسپولیس

تماشاگر: حدود 20 هزار تن

ورزشگاه: آزادی تهران- جمعه 10-5-93 (ساعت 40-19)

پرسپولیس: سوشا مکانی(3)، علیرضا نورمحمدی(3) کاپیتان، حمید علی‌عسگری(3)، محمدرضا خانزاده(3)، محسن بنگر(3)، مهرداد کفشگری(3)، رضا حقیقی(3) (90- محمد نوری)(-)، پیام صادقیان(3)، هادی نوروزی(2) (46- امید عالیشاه)(2) ، رضا نوروزی(3) (90- مهدی طارمی)(-) و محمد عباس‌زاده(3)

مربی: علی دایی

نفت: علیرضا بیرانوند(3)، محمدامین حاج‌محمدی(3)، مهدی شیری(3)، وحید حمدی‌نژاد(3)، سیامک کوروشی(3)، علیرضا عزتی(3) (77- کمال کامیابی نیا)(2)، مرتضی پورعلی گنجی(3)، حسین ابراهیمی(3)(90- پادوانی)(-)، وحید امیری(3)، ایمان مبعلی (3)و غلامرضا رضایی (3)(70- علی قربانی)(2)

مربی: علیرضا منصوریان

پیام صادقیان در دقیقه 10 از روی یک ضربه کاشته از پشت محوطه جریمه دروازه‌ نفت را باز کرد. غلامرضا رضایی در دقیقه 27 با یک شوت از پشت محوطه جریمه گل نفت را به ثمر رساند

نگاه کلی: پرسپولیس با کمترین تغییر ممکن در فصل تازه لیگ برتر رودر روی نفت قرار گرفت. دوتیم که طی سالهای اخیر رقابتی تنگاتنگ داشتند این بار در همان هفته نخست به مصاف هم رفتند. اگرچه دایی روی نیمکت پرسپولیس سابقه ای پیدا کرده بود اما منصوریان اولین تجربه اش را با نفت پشت سر می گذاشت. نوروزی های فصل گذشته نفت این بار در پرسپولیس بودند و غلامرضا رضایی پیراهن نفت را پوشیده بود. بازیکنی که در اولین فرصت با ضربه ای زمینی گل صادقیان را پاسخ داد. درنیمه اول پرسپولیس پس از ثبت گل به احتیاط رو آورد اما نشان داد در حفظ دروازه موفق نیست. پایه حملات قرمزها را صادقیان می گذاشت اما در نفت وحید امیری با حرکت های سرعتی و تکنیکی سازمان دفاعی پرسپولیس را بارها به هم ریخت. نیمه اول با تساوی به پایان رفت. در نیمه دوم دو تیم کم رمق و تدافعی به میدان رفتند. ناهماهنگی بین مردان میانی و حمله در حالی که صف پرتعداد دفاعی را پیش رو می دیدند باعث شد گل زدن سخت شود. در این میان پرسپولیس برتری محسوسی نسبت به حریف داشت اما با وجود یکی دو موقعیت خوب به گل نرسید تا به یک امتیاز قناعت کند.

لحظه های حساس: در دقیقه 44 شوت عباس زاده از پشت محوطه جریمه نفت به تیر دروازه این تیم برخورد کرد تا پرسپولیس از رسیدن به گل پیروزی بازبماند. در دقیقه 68 نیز رضا نوروزی یک موقعیت تک به تک را از دست داد.

در دقیقه 83 محمد عباس زاده در دهانه دروازه نفت نتوانست توپ را با سر وارد دروازه کند.

گل: پیام صادقیان در دقیقه 10 از روی یک ضربه کاشته از پشت محوطه جریمه دروازه‌ نفت را باز کرد. غلامرضا رضایی در دقیقه 27 با یک شوت از پشت محوطه جریمه گل نفت را به ثمر رساند. ضربه رضایی بعد از برخورد باتیرک دروازه به بدن سوشا مکانی دروازه بان پرسپولیس برخورد کرد و توپ وارد دروازه شد.

حادثه ویژه: یک ضربه کم جان از رضایی با واکنش بد مکانی باعث شد تا پرسپولیس ضمن از دست دادن اندوخته اش رو به احتیاط بیاورد .

بازیکن برتر میدان: صادقیان از پرسپولیس و امیری از نفت

سایر نتایج:

تساوی پدیده و ملوان

پدیده مشهد و ملوان بندر انزلی  در یکی از دیدارهای هفته اول لیگ برتر فوتبال ایران در ورزشگاه ثامن‌الائمه با حضور حدود 11 هزار تماشاگر به مصاف یکدیگر رفتند. پدیده که برای اولین بار بود در لیگ برتر به میدان می‌رفت از همان ابتدا بازی را در اختیار گرفت و حملاتی را روی دروازه ملوان تدارک دید و حتی در اواخر نیمه نخست توسط عباس محمدرضایی یک بار توپ را به تیرک دروازه زد. ملوان با توجه به تغییرات زیادی که در کادر فنی و بازیکنان خود به وجود آورده تیم فصل قبل تفاوت زیادی دارد و بازیکنان این تیم برای رسیدن به هماهنگی نیاز به فرصت بیشتری دارند.در نهایت دو تیم به تساوی بدون گل رضایت دادند.  قضاوت این بازی بر عهده البرز حاجی پور بود.

نفت مسجدسلیمان بیشتر روی ضد حملات برنامه داشت تا با استفاده از اشتباهات حریف به گل برسد که این تیم هم نتوانست از این حربه استفاده کند و بازی در نهایت با تساوی بدون گل به پایان رسید تا دومین بازی هم بعد از دیدار پدیده و ملوان با تساوی بدون گل به پایان برسد

اولین امتیاز برای مسجدسلیمان

سایپا و نفت مسجدسلیمان در ورزشگاه انقلاب کرج به مصاف یکدیگر رفتند. در نیمه اول دو تیم بیشتر به ارزیابی یکدیگر پرداختند و بازی چندان زیبا دنبال نشد که حاصل آن‌ تساوی بدون گل بود.در نیمه دوم این دیدار سایپا با توجه به امتیاز میزبانی جلو کشید. بازیکنان این تیم حملاتی را روی دروازه خود ترتیب دادند اما در رسیدن به گل ناکام بودند. نفت مسجدسلیمان بیشتر روی ضد حملات برنامه داشت تا با استفاده از اشتباهات حریف به گل برسد که این تیم هم نتوانست از این حربه استفاده کند و بازی در نهایت با تساوی بدون گل به پایان رسید تا دومین بازی هم بعد از دیدار پدیده و ملوان با تساوی بدون گل به پایان برسد.قضاوت دیدار بر عهده تورج حق‌وردی بود.

تساوی سوم در اهواز

استقلال خوزستان و گسترش فولاد تبریز به مصاف یکدیگر رفتند. در نیمه اول این دیدار دو تیم بازی چندان زیبایی را به نمایش نگذاشتند و در نهایت بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید. در شروع نیمه دوم و دقیقه 47 گسترش فولاد روی اشتباه و گل به خودی رضا کاردوست مدافع استقلال خوزستان توانست یک بر صفر از حریف خود پیش بیفتد. درحالیکه بازی با پیروزی یک بر صفر گسترش فولاد در حال به پایان رسیدن بود روح‌الله سیف‌الهی در دقیقه 90 گل تساوی تیمش را به ثمر رساند.در نهایت بازی با تساوی یک بر یک به پایان رسید. محمدحسن زاهدی‌فر در این دیدار به محمدرضا مهدوی از استقلال خوزستان و میثم نقی‌زاده از گسترش فولاد کارت زرد نشان داد.

سپاهان صدرنشین شد

سپاهان و پیکان در ورزشگاه فولادشهر اصفهان و در حضور حدود 4 هزار تماشاگر بازی کردند که این دیدار در پایان با نتیجه دو بر صفر به سود سپاهان به پایان رسید. ووریا غفوری در دقیقه 20 تک گل این دیدار در نیمه اول را به ثمر رساند. سال گذشته در جریان دیدار نفت تهران و استقلال نیز غفوری در دقیقه 91 و از یک شوت فاصله دور دروازه رحمتی را باز کرده بود. در دقیقه 3 این دیدار مهدی شریفی روی پاس خلعتبری تیرک دروازه پیکان را به لرزه درآورد. در نیمه دوم نیز بازی بیشتر پایاپای دنبال شد با این حال در دقیقه 79 جواهیرسوکای از بین پاهای رحمتی یک بار دیگر دروازه پیکان را باز کرد تا سپاهان، یکی دیگر از مدعیان لیگ برتر نیز با پیروزی و کسب 3 امتیاز لیگ برتر را آغاز کرده باشد.

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان