تبیان، دستیار زندگی
هفته دوم دور برگشت رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا برای نمایندگان ایران حساسیت بالایی دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگ سرخ ها با آل سعود در آزادی


فارغ از این رقابتی صرفا فوتبالی که تنها یک وجه قضیه است، بعد مهم‌تر این دیدار به جریانی مربوط می‌شود که از سوی حریف عربستانی از مدتها پیش آغاز شده است.


پرسپولیس - الاتحاد

رقابت در میدان ورزش، شاید تنها یک طرف بازی پرسپولیس ایران برابر الاتحاد عربستان باشد. بعدی که اهمیت فراوانی در تعیین وضعیت گروه سوم رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا دارد.

اگر امروز پرسپولیس مثل بازی قبلی خانگی‌اش ببازد یا حتی در ورزشگاه آزادی یک امتیاز از حریف سعودی‌اش بگیرد، قطعا راهی برای صعود به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان نخواهد داشت و اگر ببرد باید منتظر نتیجه بازی‌های باقی‌مانده این گروه بماند.

به گزارش گروه ورزشی تبیان؛ فارغ از این رقابتی صرفا فوتبالی که تنها یک وجه قضیه است، بعد مهم‌تر این دیدار به جریانی مربوط می‌شود که از سوی حریف عربستانی از مدتها پیش آغاز شده است. از مدت‌ها پیش و قبل از به پایان رسیدن رقابت‌های مرحله رفت لیگ قهرمانان آسیا رسانه‌های عربستانی سیری را دنبال کردند که نقطه آغازش جایی نبود به غیر از حکومت پادشاهی آل سعود.

* نقش آل سعود در بازی رسانه‌های عربستانی علیه ایران

افشاگری مقامات رسمی جمهوری اسلامی و مانور تبلیغاتی وسیع رسانه‌های ایرانی دست جنایتکار آل سعود را در انقلاب شیعی بحرین بر ملا کرد. عربستان که با حمایت یک جانبه شورای خلیج فارس برای سرکوب مردم شیعه بحرین به منامه لشگرکشی کرده این روزها برای شیعه کشی از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کند. انتشار تصاویر جنایت آل سعود و رژیم بحرین، طبیعتا واکنش کشورهای اسلامی از جمله ایران را به دنبال داشته و این چیزی نیست که خوشایند خاندان سعود باشد.

در این بین اعتراض‌های دنباله‌دار دانشجویان ایرانی جلوی سفارت عربستان در تهران هم در عصبانیت سعودی‌ها بی تاثیر نبوده و به همین خاطر به رسانه‌های حکومتی عربستانی دستور داده شد برای مقابله با افشاگری و بیداری اسلامی ایرانی‌ها جریان‌سازی کنند. در راس این رسانه‌ها هم شبکه العربیه است. شبکه‌ای که آشکار از مواضع صهیونیست‌ها حمایت می‌کند و با پول وهابیون آل سعود ارتزاق می‌کند. این رسانه مدعی شد که ایران جای امنی برای بازیکنان عربستانی نیست  و تیمهای عربستانی حاضر نیستند برای برگزاری دیدارهایشان به ایران بیایند. حتی اعلام شد که فدراسیون فوتبال عربستان برای تغییر مکان بازی تیمهای عربستانی با تیمهای ایرانی به کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست کرده است.

AFC که اتفاقا توسط رییسی عرب‌تبار اداره می‌شود با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال عربستان آب پاکی را هم روی دست رسانه‌های عربستانی ریخت و هم نقشه سیاسی آل سعود را نقش بر آب کرد.

با این حال AFC که اتفاقا توسط رییسی عرب‌تبار اداره می‌شود با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال عربستان آب پاکی را هم روی دست رسانه‌های عربستانی ریخت و هم نقشه سیاسی آل سعود را نقش بر آب کرد. آل سعود قصد داشت با این کار به جوانان منطقه که تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران علیه حکوتهای دیکتاتور خود دست به انقلاب زده‌اند بگوید "ایران کشور امنی نیست" با این حال این سیاست آنها پاسخی معکوس داشت. در نخستین واکنش به این ادعا، مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه ایران با لحنی جالب گفت که "آنها به خاطر ترس تیمهایشان برابر تیمهای ایرانی چنین ادعایی مطرح کرده‌اند." او گفت که "بهتر است آنها تیم‌هایش را قوی کنند". در ادامه پاسخ‌های مقامات ورزشی ایران هم به عربستانی‌ها جالب بود.

کفاشیان در این‌باره به خبرنگار تبیان گفت: "این دیگر برای همه روشن شده که کشورهای منطقه امن نیستند، به همین خاطر عربستانی‌ها می‌خواهنند ذهن مردم دنیا را از ناامنی‌ کشورشان به جای دیگری منتقل کنند." علی سعیدلو رییس سازمان تربیت بدنی هم پس از جلسه یکشنبه هیات دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران ادعای سعودی‌ها را پوچ خواند.

پرسپولیس

به هر حال اگر تا پیش از این جنجال‌سازی عربستانی‌ها در رویارویی با تیمهای ایرانی تنها به زمان بازی محدود می‌شد، این بار این تیمها از مدتها پیش به دستور مستقیم حکومت‌شان جنگ روانی را آغاز کرده‌اند. جنگی که تا به حال به ضرر عربستانی‌ها شده و همه دنیا فهمیده‌اند "ایران جای امنی" برای برگزاری رقابت‌های ورزشی است.

شاید به خاطر همین اعتماد نهادهای بین‌المللی از جمله کنفدراسیون فوتبال آسیا به ایران بود که 24 ساعت پس از درخواست عجیب عربستانی‌ها، AFC میزبانی رقابت‌های مقدماتی جوانان را به ایران سپرد.

با این همه، اگر امروز پرسپولیس بتواند قهرمان عربستان را از پیش‌رو بردارد نه تنها توانسته پاسخ محکمی به لجن‌پراکنی آل سعود بدهد، بلکه توانسته شانس خود را برای رسیدن به جمع شانزده تیم برتر هم افزایش دهد.

نایب قهرمان دوره قبل رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا با اقتدار وارد مسابقات شده و بسیاری از کارشناسان فوتبال آسیا برای این تیم به همراه سپاهان شانس زیادی قائلند که قهرمان این دوره لیگ قهرمانان شود.

* شرایط دیگر تیم‌های ایرانی

به غیر از پرسپولیس که قطعا مهمترین دیدار این هفته لیگ قهرمانان آسیا را برگزار می‌کند، استقلال و ذوب آهن هم در شرایطی کاملا متفاوت به میدان می‌روند. استقلال در قطر و در شرایطی که شانس‌اش برای صعود به مرحله دوم لیگ قهرمانان خیلی زیاد نیست، به مصاف السد قطر می‌رود. استقلال اگر بتواند سه امتیاز این بازی خارج از خانه را بگیرد، با 7 امتیاز شانس زیادی برای صعود به مرحله دوم دارد اما اگر مساوی کند و ببازد، شانسش را برای رسیدن به مرحله دوم از دست خواهد داد. اما از سوی دیگر ذوب آهن شرایطی کاملا متفاوت دارد. ذوب آهن که تا اینجای کار 10 امتیاز دارد و با این وضعیت بهترین شرایط را در بین تیمهای ایرانی دارد، اگر بتواند امروز برابر الامارات امارات پیروز شود به عنوان تیم نخست راهی مرحله بعد می‌شود اما اگر ببازد یا مساوی کند باز هم شرایطش تغییر زیادی نمی‌کند. به هر حال نایب قهرمان دوره قبل رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا با اقتدار وارد مسابقات شده و بسیاری از کارشناسان فوتبال آسیا برای این تیم به همراه سپاهان شانس زیادی قائلند که قهرمان این دوره لیگ قهرمانان شود.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان